Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie vallen

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door S1991 »

@Daisycutter, dat is wat ik van een agent vernam had hem ook al verteld dat op het internet staat dat je naar je lokale politiebureau moet gaan. Hij vertelde me weer dat dit niet zo was. Lijkt me inderdaad ook logischer dat de politie een dergelijke vergunning afgeeft i.p.v. de gemeente.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door D_Dutch »

Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand mij met deze vraag kan helpen omdat ik er zelf eigenlijk niet goed uitkom. Ik ben van plan een groep documenten en foto's te kopen met daarbij een M3 Trench Knife, verzending komt vanuit de Verenigde Staten naar Nederland. Ik zit echter op het schema te kijken op pagina 1 van dit topic en krijg dan als resultaat dat ik het niet zonder verlof mag bezitten. Klopt dit? :)

Met vriendelijke groet,

Koen.
RVeldsink
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mei 2012, 17:55

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door RVeldsink »

hallo,

ik ben opzoek naar iemand die een beetje verstand van wapens heeft :) .
ik heb namelijk een oud wapen (onklaar gemaakt).
heeft een hele tijd op zolder bij mijn opa gelegen.
maar helaas weet ik niet wat dit voor geweer is en zou er graag iets over te weten willen komen!
als je een beetje verstand van wapens uit de wo2 zou u dan willen mailen naar:
ramon_veldsink@hotmail.com

Met vriendelijke groet
Ramon Veldsink
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door Mr Mojo Risin »

RVeldsink schreef:hallo,

ik ben opzoek naar iemand die een beetje verstand van wapens heeft :) .
ik heb namelijk een oud wapen (onklaar gemaakt).
heeft een hele tijd op zolder bij mijn opa gelegen.
maar helaas weet ik niet wat dit voor geweer is en zou er graag iets over te weten willen komen!
als je een beetje verstand van wapens uit de wo2 zou u dan willen mailen naar:
ramon_veldsink@hotmail.com

Met vriendelijke groet
Ramon Veldsink
Je kan de foto's ook gerust hier plaatsen op het forum. Je zal dan sneller antwoord krijgen denk ik, omdat waarschijnlijk sneller iemand het wapen zal herkennen. En misschien pas je je e-mailadres beter wat aan, anders ga je een hoop ongewenste mails krijgen denk ik. Maar er bv. ramon_veldsink 'at' hotmail 'punt' com van oid.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
collectorwwii
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 apr 2013, 14:56
Locatie: België

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door collectorwwii »

Misschien dat iemand mij een tip kan geven. Ik ben in het bezit van al 5 vergunningsplichtige wapens via een model 4 (zonder munitie, want ik wil er toch nooit mee gaan schieten). In 2006 werd mij gezegd dat ik met de wapens 3 zaken kon doen : ofwel aan de politie afgeven (gratis voor niets dus), ofwel verkopen aan een handelaar, ofwel onklaar laten maken in Luik, want omdat ik toch niet ging schieten, had ik geen recht op deze wapens volgens de nieuwe wet :bonk: . Daar zaten dus een MP40, MP44, MG13, MG34 tussen ... en die moet ik kapot laten maken in de boerensmisse in Luik door die gasten die met lasbagetten wat lasbollen leggen zoals een kleine van 4 jaar dat doet, absoluut geen respect hebbende voor het dat hun geklungel uitwendig zichtbaar blijft op het wapen... los van het feit dat de investering in een werkend wapen meteen weg was!!

Er was echter nog een ander alternatief : 5 vergunningsplichtige wapens bij kopen en een verzamelaarsvergunning aanvragen (toen had je nog 10 wapens daarvoor nodig, nu nog slechts 5 :shock: ).

Ik heb met de diensten van de gouverneur gebeld en zij vertelden mij ondertussen dat zo'n verzamelaarsvergunning wel zo'n 300 € kost en dan nog om de zoveel jaar extra kosten (hoeveel weet ik niet) OF afzonderlijke wapens op Model 4 blijven aanvragen en om de vijf jaar één keer 90 € betalen om àlle wapens te controleren. Dat laatste lijkt me dus interessanter, maar dan moet ik wel per Model 4 initieel zo'n 90 € uitleggen ... voor een Mosin Nagant die zo'n 150 € kost ... :roll: .
Kortom : ik krijg hier het idee dat ze in dit land de brave verzamelaar die zich naar de wet wil schikken gewoon aan het uitmelken is : geld moeten ze hebben, gewoon geld!!

Enfin : terug naar mijn vraag : zou ik best bij individuele Model 4 aanvragen blijven, of overschakelen naar een verzamelaarsvergunning. Mij is het om de goedkoopste methode van doen; nogmaals : ik wil met de wapens niet gaan schieten, dat is al 20 jaar zo, en voor het moment ook nog.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door johan willaert »

Volautomaten op vergunning zijn enkel mogelijk voor erkende verzamelaars met model 3

Laatste vernieuwing in 2009 kostte mij 316 euro, zal,in 2014 iets meer zijn
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
collectorwwii
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 apr 2013, 14:56
Locatie: België

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door collectorwwii »

johan willaert schreef:Volautomaten op vergunning zijn enkel mogelijk voor erkende verzamelaars met model 3

Laatste vernieuwing in 2009 kostte mij 316 euro, zal,in 2014 iets meer zijn
Hallo Johan,
mijn MP44, MP40, MG34, MG13 staan nochtans op een Model 4 (uit 1992 en nu voor vernieuwing naar Brugge gestuurd). Die vernieuwing van 316 Euro, is dat voor een verzamelaarsvergunning waar X aantal wapens op mogen en moet je dat dus om de 5 jaar betalen? Da's een pak geld voor een nutteloze controle toch .. niet te doen ... wat denken ze ... dat die wapens in 5 jaar kindjes gaan gekregen hebben of zo ... puur geldklopperij :r , maar ... enfin : jij denkt dus dat ik het best er aan doe om een verzamelaarsvergunning aan te vragen waar alle vuurklare wapens op kunnen, maar dan moet ik om de 5 jaar die 316 € betalen?
Thanks voor je antwoord hoor, want ik weet me ondertussen echt geen raad meer wat te doen ... 't is een vreselijke soep dat die gasten in Brussel er van maken...
Peter
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door johan willaert »

Die vergunningen moesten eigenlijk al vernieuwd zijn in 2009...

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/ar ... 2010009903
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
collectorwwii
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 apr 2013, 14:56
Locatie: België

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door collectorwwii »

johan willaert schreef:Die vergunningen moesten eigenlijk al vernieuwd zijn in 2009...

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/ar ... 2010009903
Johan,
de vergunningen die ik al had zijn allemaal mooi op tijd ingestuurd hoor. Da's het probleem niet. 't Is maar dat ik een Viertal wapens op het oog heb en me meteen afvroeg wat te doen : meteen een verzamelaarsvergunning aanvragen of gewoon 4 losse vergunningen. Ik denk dat ik maar eens naar Brugge ga bellen om te vragen of ik eens een klapke mag komen doen. Ik wil weten welke de goedkoopste manier is om die wapens bij mij thuis te houden.
Thanks voor je hulp in alle geval. Die link van ejustice ga ik eens op mijn gemakske lezen voordat ik naar Brugge trek :yes: .
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door custom »

RVeldsink schreef:hallo,ik heb namelijk een oud wapen (onklaar gemaakt).maar helaas weet ik niet wat dit voor geweer is en zou er graag iets over te weten willen komen!
foto's zeggen meer dan duizend woorden en let op! alle oude wapens die op zolder liggen zijn daarmee niet gelijk allemaal vrij. :)
Voor pistolen en revolvers is er weer een geheel andere verhaal in de (WWM) bv een luger P08 of een Colt 45 acp mag je zonder vergunning
nimmer hebben ook geen replica's daarvan, al zijn die ook aan kanten doorboord en vast gelast,vuistvuurwapen met een centrale ontsteking die niet van voor 1870 zijn moeten in (NL) sowieso op een verlof.Maar sommige centraalvuur revolvers van voor 1870 zijn ook nog steeds verlofplichtig, de (WWM) zit soms heel vreemd in elkaar en wijzigt telkens weer.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door Erik »

custom schreef:..., de (WWM) zit soms heel vreemd in elkaar en wijzigt telkens weer.
Je voelt 'm al aankomen:
- waar zit de WWM vreemd in elkaar of anders gezegd: welke artikelen vind jij onlogisch of inconsequent?
- welke wijzigingen van de afgelopen jaren hebben jou op het verkeerde been/spoor gezet?

Ik vraag dit niet om de flauwekul.
Vanuit de wereld van geschiedenisuitbeelding zijn we (een paar LPLG-aangesloten verenigingen) al een tijdje bezig de WWM en dan meer speciaal de uitvoering hiervan (CWM) te ontrafelen. Als jij argumenten hebt om deze beweringen te doen dan hoor ik ze graag; ik kan ze dan 'meenemen' in de geplande gesprekken met MinJenV. Om zo de wetgeving toegankelijker te maken of tenminste, aanbevelingen te doen om de wet toegankelijker te maken.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door racefiets »

Erik, ik zou zeggen ga eens praten met de man achter Fare consultants. Hou wel de moed erin want als je alles hebt gehoord dan ben je wel een paar weken verder. En de hoop dat het ministerie er wat aan gaat doen... Die hoop hebben er meerdere en helaas nog meer die het hebben opgegeven.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door Erik »

racefiets schreef:En de hoop dat het ministerie er wat aan gaat doen... Die hoop hebben er meerdere en helaas nog meer die het hebben opgegeven.
Geschiedenisuitbeelders zijn op last van justitie verenigd in het Platform Levende Geschiedenis (LPLG) Die is gesprekspartner van MinVenJ op het gebied van blankfiring en zwartkruit. Het LPLG wordt gevoed door haar 32 leden (verenigingen) Ik mag toch hopen zo een aardige bult wetenschap aangaande de wetgeving op tafel te brengen...

Tot die tijd moeten we het doen met CWM2013 en de gepubliceerde arresten aangaande de wapenwetgeving. En dan is er natuurlijk nog de frontoffice van MinVenJ waar je met je vragen kunt komen. Om zo te leren dat munitie, onklaargemaakt door een erkend wapensmid, niet per definitie illegaal of verlofplichtig is.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door racefiets »

Ik wil je niet ontmoedigen maar er wordt ook bijna niet geluisterd naar de KNSA, EdB, NVBMB of naar de externe deskundigen. Het gevolg hiervan is onduidelijke wetgeving. Waarom denk je dat er wederom een nieuwe wijziging in de CWM en RWM aan komt. En dat binnen anderhalf jaar...... Dat is puur omdat ze vol met fouten en onduidelijkheden staan. De staatssecretaris heeft zelfs al een wijziging in de CWM m.b.t. het de vrijstelling van geweer magazijnen (wat trouwens al zo is in heel de EU) als een foutje van de minister betiteld. Het stond weliswaar in de CWM maar zo moet je het niet lezen......
jjk101
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 mei 2013, 08:43

Re:

Bericht door jjk101 »

Yannick S. schreef:het schema werkt bij mij niet...
ik ook niet
Plaats reactie