Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie vallen

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie vallen

Bericht door JimK »

DBloc schreef:hoe zit het dan in nederland, hebben ze dan ook zon schema?
Wat voor schema?

Lijst met wie onklare wapens hebben? Nee
banshe
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 aug 2008, 23:30

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie vallen

Bericht door banshe »

Dit is alvast een hulpmiddel om te zien of een wapen vrij is:
http://www.fareconsultants.com/art18
H.klinken
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2009, 19:15

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie vallen

Bericht door H.klinken »

Beste,

Dit is misschien een hele lastige vraag. Bereid u voor.
Ik ben verlofhouder van van een WM3.
Ik kan m1 garand kopen in belgie. Deze staat niet op verlof in belgie, Maar is nog wel in staat om blankfiring te schieten.
Is er een mogelijkheid deze op een LEGALE manier in nederland op vergunning te krijgen? Of word dit een onmogelijke zaak?

Alvast bedankt voor de reacties.
Vriendelijke Groet,
Hans.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie vallen

Bericht door Nico Roelofs »

Even voor de duidelijkheid een WM3 is het re-enactment verlof?

Nu weet ik niet of je in België verplicht ben om een Garand op verlof te hebben. Je zult denk ik in ieder geval bij bijzondere wetten na moeten vragen of jij deze op je verlof mag bij laten schrijven. Als ze daarmee accoord gaan moet je een consent aanvragen bij de Douane in Groningen. Deze sturen jou een aanvraag formulier op en dan moet jij de nodige gegevens invullen en die opsturen naar de Douane en dan krijg je als het goed is een consent als alles in orde is. Dan mag jij legaal het wapen naar Nederland halen.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie vallen

Bericht door jurgen »

Een garand is hier gewoon vrij te hebben als hij demil is en de eigenaar meerderjarig is.
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie vallen

Bericht door special air service »

Nico gaf het antwoord al.

Jurgen, alleen grendelgeweren voor 45 zijn onklaar legaal in NL. Seinpistolen daarin tegen hoeven niet onklaar te zijn. De rest is vergunning werk.
Laatst gewijzigd door special air service op 19 jan 2009, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
H.klinken
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2009, 19:15

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie vallen

Bericht door H.klinken »

Hallo Rudolf,

een WM3 is een re-enactmentverlof ja.
Bedankt voor de informatie. Hier kan ik zeker wat mee! Ik ga hier morgen even over bellen.

To special air service. Een garand is geen grendelwapen.
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie vallen

Bericht door special air service »

Weet ik, ze hebben daar nu alleen zo'n gedoe over dat ze waarschijnlijk geen aandacht zouden hebben voor jouw vraag. :wink:
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie vallen

Bericht door racefiets »

Ik vermoed dat het op dezelfde manier verloopt als voor een schietverlof. Je vult je WM3 in met de gegevens van het wapen en van de eigenaar. Je vermeld dat het een vrij wapen is in belgie. Ik weet niet of je ook een stempel nodig hebt van je reenactment vereniging, zo ja dan laat je je aanvraag afstempelen en tekenen door je bestuur?
Je haalt van internet een WM18b. (downloaden bij de douane, zoek bij google op WM18b en je vind het wel) Je vult deze zo ver mogelijk in en neemt deze mee bij je afspraak met de politie.
De politie schrijft het wapen bij op je verlof en stempeld de WM18b af. Deze stuur je samen met een copie verlof en copie van je ID kaart of paspoort op naar doane noord in Groningen. Na 1 tot 2 weken krijg je hem terug en kan je je wapen gaan halen in belgie. De WM18b stuur je na gebruik afgetekend retour naar de douane. (aanvraag WM18b is trouwens gratis, stelt weinig voor. Is eigenlijk enkel een formaliteit)
H.klinken
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2009, 19:15

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie vallen

Bericht door H.klinken »

Maar is een garand blankfire in belgie uberhaupt legaal zonder verlof? En als dit illigaal is. hoe krijg ik hem dan ooit legaal op verlof?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie vallen

Bericht door racefiets »

Simpel antwoord: Niet als deze illegaal is. Je moet de herkomst kunnen verantwoorden.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie vallen

Bericht door johan willaert »

racefiets schreef:Simpel antwoord: Niet als deze illegaal is. Je moet de herkomst kunnen verantwoorden.
Niet waar.... In B kan je een wapen vinden, erven, als anonieme gift krijgen,enz.... En dan heb je nog steeds drie maanden om je in regel te stellen en de nodige vergunningen aan te vragen.

Een M1 Garand is in B alleen vrij te houden als deze officieel onklaar gemaakt is, dwz wanneer de modificaties beschreven in de wet op het wapen zijn uitgevoerd en het wapen voorzien is van de keuringsstempel (zgn leeuwtje).

Wanneer het wapen onklaar is kan het in principe geen blank patronen afvuren. Wanneer het niet onklaar is, is het onderhevig aan vergunning.
Laatst gewijzigd door johan willaert op 20 jan 2009, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie vallen

Bericht door racefiets »

Ik schrijf dit gezien vanuit de nederlandse wet. Daarbij moet je aantonen waar het wapen vandaan is gekomen bv dmv een copie van de vergunning van de persoon van wie je het wapen koopt. Vanuit dat oogpunt kan je als nederlander geen illegaal wapen aankopen en deze vervolgens legaal maken.
onderzoeker
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 feb 2009, 18:09

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie vallen

Bericht door onderzoeker »

Misschien is dit al eens gepasseerd, maar beter 2x dan niet:

http://www.justitie.nl/onderwerpen/crim ... index.aspx

Informatief, voor eenieder ( :evil: ) leesbaar én...... handige mailadressen :)

Gr.
'onderzoekert'
dutchknive
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 mei 2004, 19:15

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie vallen

Bericht door dutchknive »

Volgens mij is een Garand niet vrij, ook al is deze onklaar gemaakt in Nederland. Dus op een Verlof (WM3) valt de Garand onder de catagorie half automatische geweren. Beter even navragen.
Plaats reactie