De manschappen veldjas, broek, overjas en veldmuts waren inderdaad van een ander soort stof. Namelijk van wollen stof in plaats van het whipcoard dat door de kleermakers werd gebruikt om de prive aanschaf uniformen mee te maken,
De Nederlandse uniformen zijn als oorlogsbuit weggegaan naar Duitsland waar ze door de Duitsers werden doorgebruikt.
Ook zijn de uniformen door de opbouwdienst en de NAD gebruikt.
De eigen aanschaf hoefde niet te worden ingeleverd (tja, het was toch van het eigen geld) en deze zijn de welbekende buitenmodellen die vaak zat voorbij komen.
Het verschil tussen de wollen stof en de whipcoard is goed te zien:
koe op zolder schreef:De jas heb ik via marktplaats gekocht, het is mijn eerste voor 1940 jas, en ik ben er erg blij mee:)
Het naamplaatje is van mijn grootopa geweest, ik heb ook zijn oorlogszakboekje nog, ik heb de set gekregen van mijn opa, en de set is natuurlijk het topstuk van mijn verzameling (vind ik dan).
Dank voor de complimenten!

Ik dacht dat de jas naar etten-leur gegaan was, maar inderdaad erg leuk om te beginnen met iets dat niet zo vaak voorkomt.
Spullen van de familie zijn inderdaad altijd topstukken, dat heeft zowat iedere verzamelaar wel. Een topstuk hoeft helemaal niet duur of zeldzaam te zijn maar het is meer een kwestie van gevoel en verhaal. Bij welk regiment diende je opa?