Grappig om terug te zien, wat ik in 2010 op m'n lijstje had staan:
- Luftwaffe Offiziers Schirmmütze
- Heer Infanterie Schirmmütze (EM/NCO of Offizier)
- Heer insignia (Kraagspiegels, schouderstukken, emblemen etc.)
- Flieger Unteroffizier Kragenspiegel + Schulterklappen
- KVK 1. Klasse mit Schwertern (eventueel met doosje)
- Diverse Luftwaffe items (emblemen, adelaars etc.)
- Diverse Duitse onderscheidingen
- Luftwaffe foto's
Ik weet niet of ik het allemaal dat jaar heb gehaald, maar heb in ieder geval alles in de collectie gehad de afgelopen 2 jaar en zelfs nog veel meer dan dat...
Eigenlijk wil ik een beetje rustig aan doen dit jaar, wat betreft het aankopen van militaria. Het is toch een soort verslaving en gaat soms ten koste van dingen die belangrijker zijn. Daarnaast kost het gewoon veel tijd en geld!
Draai inmiddels als een kleine 10 jaar in het wereldje mee en heb al veel items zien komen en gaan. Met veel plezier diverse displays weten te completeren, maar toch weer de deur uit gedaan, zoals BDM, Heer Officier, LW Flak, Nachrichtenhelferin etc. Soms moet je dingen wegdoen, om andere dingen te kunnen verkrijgen en soms moet je accepteren dat je de 'verkeerde' richting bent opgegaan.
Wil de huidige collectie wat beperkt houden op een kleine vitrine na, maar dan wel met enkel topstukken, die je niet al te vaak tegenkomt. Met name tropische items hebben op dit moment mijn interesse, vanwege de prachtige kleuren en interessante geschiedenis. Tevens is het iets dat niet iedereen verzamelt, dus blijft toch wat specialer.
Wat ik dit jaar nog wel zou kunnen gebruiken:
- Waffen-SS manschappen koppelslot
- EK1 (liefst Buntmetall kern en met schroefsluiting)
- Algemeines Sturmabzeichen
- VWA in Silber, Buntmetall
- Blauwe Luftwaffe mouwband van een Jagd- of Kampfgeschwader
- Heel misschien nog een setje Waffen-SS kraagspiegels van een Unterscharführer, maar dit heeft geen prioriteit.
Allemaal wel gemakkelijk te realiseren, op de kraagspiegels na, die moet je namelijk maar net vinden.
Groet, Kugel!
-