nieuwe hobby op marktplaats?

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: nieuwe hobby op marktplaats?

Bericht door Joep »

Je kan in sommige gevallen een reactie achterlaten, maar tis aan de verkoper of hij dat zo heeft ingesteld.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Uncle_Sam
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:32

Re: nieuwe hobby op marktplaats?

Bericht door Uncle_Sam »

Joep schreef:Je kan in sommige gevallen een reactie achterlaten, maar tis aan de verkoper of hij dat zo heeft ingesteld.
dat is toch als je bijvoorbeeld een salon hebt dan kan je volgens mij dat wel doen, maar als ik een k98 koop kan dat niet...zoals op ebay bijvoorbeeld 100% positieve reacties ofzo dat zou wel goed werken.
pain is good. pain is your friend. pain means your still alive.
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Re: nieuwe hobby op marktplaats?

Bericht door Fuglesang »

Naar mijn mening zou het goed zijn als marktplaats de volgende dingen zou invoeren:

-Een soort user rating systeem, waarbij je positieve en negatieve feedback kan geven (misschien kan dat ooit op dit forum ook. Plusjes of minnetjes bij je naam. Verder is het forum prima hoor!)
-Buyer en seller protection. Als materiaal niet aan komt, dat je contact op kan nemen met MP en dat zij de verkoper kunnen blokkeren, na genoeg bewijs. Paypal heeft dit ook, maar ik vind dat een website dit ook moet ondersteunen, aangezien er veel verschillende keuzes zijn in het betalen (Paypal, iDeal, Bankoverschrijving, etc). Ook als kopers niet meer reageren moet de site het account kunnen blokkeren.
Ik weet niet of er mensen zijn die wel eens wat van Discogs.com bestellen (muziekveiling), maar daar werkt het precies zo. Het is zo ontzettend makkelijk en het is niet moeilijk om dit in te voeren, maargoed.. Ze hebben in Nederland een soort van monopolie, helaas..
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
willietaria
Lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 20 jun 2012, 16:44

Re: nieuwe hobby op marktplaats?

Bericht door willietaria »

Beste(n),

2dehands.be werkt met zo'n feedback-systeem.
Het is niet omdat iemand (nog) geen feedback heeft gekregen, dat jij er geen zaken mee doet.
Misschien ben je dan wel meer op je hoede.

Het is wel zo, dat als iemand al 100-en positieve feedbacks kreeg, dat hij gemakkelijker je vertrouwen kan winnen.

Maar of dit nu het probleem oplost?!

Groetjes
Uncle_Sam
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:32

Re: nieuwe hobby op marktplaats?

Bericht door Uncle_Sam »

ik denk zelf wel dat de oplichters minder goed je kunnen pakken(zal het even netjes verwoorden :P) het zal er denk ik niet slechter van worden als ze een feedback systeem invoeren maar ik denk echt dat MP het expres niet doet omdat er dan minder mensen gebruik van MP maken als ze meer mensen zouden trekken door zo'n systeem hadden ze het vast al ingevoerd! MP houd zich altijd erbuiten als er problemen zijn dan hoor je "nee wij zijn een platform waar mensen elkaar kunnen ontmoeten"dus je moet gewoon oppassen en eigenlijk altijd ophalen.
pain is good. pain is your friend. pain means your still alive.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: nieuwe hobby op marktplaats?

Bericht door coco »

Volgens mij, is marktplaats van de eBay groep, sterker nog ze zitten in 1 kantoor.
Dit is ook de voornaamste reden dat ze MP en eBay niet op elkaar willen laten lijken.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Uncle_Sam
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:32

Re: nieuwe hobby op marktplaats?

Bericht door Uncle_Sam »

coco schreef:Volgens mij, is marktplaats van de eBay groep, sterker nog ze zitten in 1 kantoor.
Dit is ook de voornaamste reden dat ze MP en eBay niet op elkaar willen laten lijken.
je hebt gelijk marktplaats valt onder ebay, raar dat ze MP het op deze manier hebben opgebouwd. dan zou ik verwachten dat het ongeveer het zelfde zou zijn want ebay heeft misschien een patent op die dingen zoals feedback(geen idee of dat kan)waardoor andere verkoop sites dat niet mogen invoeren
pain is good. pain is your friend. pain means your still alive.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: nieuwe hobby op marktplaats?

Bericht door Erik »

Uncle_Sam schreef:... want ebay heeft misschien een patent op die dingen zoals feedback waardoor andere verkoop sites dat niet mogen invoeren
De stouterdjes van eGun hebben ook een waarderingsysteem. eGun is voor zover ik weet geen onderdeel van de eBay-groep. Zelfde verhaal voor verkoopsite QOOP. 't Zal wel meevallen met dat patent op feedback geven...
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Uncle_Sam
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:32

Re: nieuwe hobby op marktplaats?

Bericht door Uncle_Sam »

Erik schreef:
Uncle_Sam schreef:... want ebay heeft misschien een patent op die dingen zoals feedback waardoor andere verkoop sites dat niet mogen invoeren
De stouterdjes van eGun hebben ook een waarderingsysteem. eGun is voor zover ik weet geen onderdeel van de eBay-groep. Zelfde verhaal voor verkoopsite QOOP. 't Zal wel meevallen met dat patent op feedback geven...
ik heb geen idee of je daar patent op kan vragen, ik zou wel graag willen dat MP zo'n systeem in zou voeren dan ben je als verkoper ook geloofwaardiger en dan als een ander je gebruikersnaam kopieert kan je aan de feedback zien of het de zelfde persoon is.
pain is good. pain is your friend. pain means your still alive.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: nieuwe hobby op marktplaats?

Bericht door Erik »

Uncle_Sam schreef:... ik zou wel graag willen dat MP zo'n systeem in zou voeren dan ben je als verkoper ook geloofwaardiger en dan als een ander je gebruikersnaam kopieert kan je aan de feedback zien of het de zelfde persoon is.
Dat is handig als de verkopers vaker terugkomen als verkoper. Marktplaats echter is niet ingericht voor structurele verkopers, sterker nog, ze is ingericht voor de incidentele verkoper. Denk je echt dat mijn vader zit te wachten op feedback nadat hij zijn leunstoel heeft verkocht? Interesseert hem geen bal en iemand die op zoek is naar een leunstoel zal ook niet direct denken "He, hoe zou die ouwe van Erik eigenlijk zijn als leunstoelverkoper? Wat denken anderen van hem?" Welnee.
Marktplaats is wat ze is en wat ze zelf zegt: laagdrempelige ontmoetingsplaats voor mensen die iets kwijt willen.
Dat mensen structureel iets kwijt willen (handelaars, verzamelaars) is dan leuk en kan ook goed, maar zonder poespas. Dan moet je maar naar een serieuze verkoopplaats zoals eBay!

Nee hoor, MP gewoon houden zoals het is! Kan ik mooi m'n oude barbeque verkopen en een keer een stapel stoeptegels opsnorren zonder dat ik meteen weer feedback moet krijgen of geven of zo.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: nieuwe hobby op marktplaats?

Bericht door Joep »

Erik,

Je suggereert dat Marktplaats geen serieuze verkoopsplaats is.
Is het anders wel, en in de meeste zaken nog meer als eBay.
Ik doe al jaren aan MP en nog nooit wat tegengevallen, de mensen die liever met eBay werken moeten het zelf weten.
Ik vind juist het PayPal gedoe helemaal niks :|
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Uncle_Sam
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:32

Re: nieuwe hobby op marktplaats?

Bericht door Uncle_Sam »

Erik schreef:
Uncle_Sam schreef:... ik zou wel graag willen dat MP zo'n systeem in zou voeren dan ben je als verkoper ook geloofwaardiger en dan als een ander je gebruikersnaam kopieert kan je aan de feedback zien of het de zelfde persoon is.
Dat is handig als de verkopers vaker terugkomen als verkoper. Marktplaats echter is niet ingericht voor structurele verkopers, sterker nog, ze is ingericht voor de incidentele verkoper. Denk je echt dat mijn vader zit te wachten op feedback nadat hij zijn leunstoel heeft verkocht? Interesseert hem geen bal en iemand die op zoek is naar een leunstoel zal ook niet direct denken "He, hoe zou die ouwe van Erik eigenlijk zijn als leunstoelverkoper? Wat denken anderen van hem?" Welnee.
Marktplaats is wat ze is en wat ze zelf zegt: laagdrempelige ontmoetingsplaats voor mensen die iets kwijt willen.
Dat mensen structureel iets kwijt willen (handelaars, verzamelaars) is dan leuk en kan ook goed, maar zonder poespas. Dan moet je maar naar een serieuze verkoopplaats zoals eBay!

Nee hoor, MP gewoon houden zoals het is! Kan ik mooi m'n oude barbeque verkopen en een keer een stapel stoeptegels opsnorren zonder dat ik meteen weer feedback moet krijgen of geven of zo.
dan zijn we het niet eens, ik vind wel! dat MP moet veranderen, ik denk dat het wel wat uit maakt of je feedback geeft of krijg ongeacht of je verzamelaar of zo bent. een cijfer of zo geven is ook voldoende. als je een stoel verkoopt en verder niet niks maakt het niet zo'n verschil maar als je vaker dingen verkoopt KAN het handig zijn! je hoeft niet de feedback van mensen te lezen als je dat niet wilt. je doet alsof feedback geven veel moeite en energie kost maar het is toch gewoon wat woorden tikken? op die manier hou je de oplichters toch gewoon weg? ik denk dat het juist wel beter is.
pain is good. pain is your friend. pain means your still alive.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: nieuwe hobby op marktplaats?

Bericht door Erik »

Joep schreef:Erik,

Je suggereert dat Marktplaats geen serieuze verkoopsplaats is.
Is het anders wel, en in de meeste zaken nog meer als eBay.
Elke verkoop is een serieuze zaak, een verkoopsite is dat dus ook. Alleen is het karakter van MP anders.
Waar eBay een veiling is met regels en verplichtingen t.a.v. het nakomen van afspraken, is MP meer een soort rommelmarkt. Dat moet ook want ook opoe moet haar collectie breinaalden zonder moeite kunnen verkopen.
Hoezo is MP serieuzer dan eBay? In welk aspect? Ik denk dat als je je ongeschreven verplichtingen niet nakomt (wel bieden en vervolgens niets meer van je laten horen, dingen aanbieden en die vervolgens via een andere weg verkopen) en je wordt daar ook niet op gewezen, danwel er staan geen sancties op, dat dat minder serieus is dan een veilingsite die dat wel heeft. Zoals eBay.
Maar als jij blij bent met MP is er toch niets aan de hand? 't Is maar wat je gewoon bent! Ik vraag me alleen af waarom jij MP "serieuzer" vindt dan eBay, waarop jij dat baseert. Nu is het alleen een uitspraak.
Joep schreef:Ik vind juist het PayPal gedoe helemaal niks :|
Ja, dat had je al eens gezegd. Wat vind je er dan "niks" aan? Het is gewoon een bank die heel gemakkelijk werkt, zonder pasjes en overschrijvingen. En nog beter: als een verkoper mij niet levert en ik wijs hem daarop en hij levert nog steeds niet, heb ik PayPal aan mijn zijde en wordt mijn geld gewoon terugbetaald. Kom daar maar eens om bij jouw eigen IDeal-bank! Wat vind je dan "niks" aan PayPal?
Uncle Sam schreef:dan zijn we het niet eens, ik vind wel! dat MP moet veranderen, ik denk dat het wel wat uit maakt of je feedback geeft of krijg ongeacht of je verzamelaar of zo bent. een cijfer of zo geven is ook voldoende. als je een stoel verkoopt en verder niet niks maakt het niet zo'n verschil maar als je vaker dingen verkoopt KAN het handig zijn!
Eens. KAN het handig zijn. Hoeft niet perse.
Uncle Sam schreef:.. je hoeft niet de feedback van mensen te lezen als je dat niet wilt. je doet alsof feedback geven veel moeite en energie kost maar het is toch gewoon wat woorden tikken?
Wil mij even wijzen waar ik gezegd hebt dat het mij veel moeite en energie kost? Waar staat dat?
Ik denk echter wel dat veel mensen niet zitten te wachten op dat soort flauwekul. Daar is een electronische rommelmarkt als marktplaats ook niet voor ingericht en dat hoeft ook niet. Vergeet niet dat je NIET verplicht bent zaken te doen op marktplaats. Als je het niet wil doe je het niet.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: nieuwe hobby op marktplaats?

Bericht door coco »

Lovely discussion,
Maar waarom appels met peren vergelijken? Het is alle twee fruit maar toch totaal anders.
Zo is het ook met eBay, Marktplaats, Speurders etc. allemaal verkoop sites maar allemaal een beetje anders, vind je de ene wel leuk ga je lekker alleen naar die ene, vind je de andere beter ga je lekker naar de andere en vind je ze allemaal tof ga je naar allemaal.

Je kan vinden over MP of eBay wat je wilt hier maar veranderen doe je het toch niet, het enige wat je veranderd met al dat aanvallen van elkaar is de sfeer op dit forum :)

En wil je echt wat veranderen: https://www.marktplaats.nl/i/help/over- ... rk-bij.dot
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: nieuwe hobby op marktplaats?

Bericht door Erik »

coco schreef:Lovely discussion,
Maar waarom appels met peren vergelijken? Het is alle twee fruit maar toch totaal anders.
Helemaal eens.
En zolang we met meningen komen die we vervolgens ook kunnen beargumenteren is er ook van "veranderen van de goede sfeer" geen sprake. :)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie