foto's Leende 10 mei 1940 locatie gevonden.

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

foto's Leende 10 mei 1940 locatie gevonden.

Bericht door Bert-Jan »

2 weken terug had ik van forum lid Michiel01 2 foto's gekocht met als bijschrift Leende.
Na ontvangst van de foto's gelijk een scan gemaakt en gemailt naar de vvv in Leende die hem doorstuurde naar de plaatselijk historicus.
Die mij binnen een uur mailde dat ze inderdaad waren gemaakt in Leende en hij wist zelfs de precieze locatie!
leendebjkl2.jpg
leendebjkl.jpg
Tapijt handel.JPG
Via dorpsgenoot Erik van Asten heb ik al van deze foto’s vernomen en ze zelfs gezien.

Ze zijn inderdaad in Leende gemaakt en wel vóór het pakhuis van de NCB (Boerenbond), aan de Dorpstraat in Leende.

Dat pakhuis is enkele jaren geleden gesloopt om plaats te maken voor woningen.

De stenen schutting en de poort op de achtergrond zijn duidelijke herkenningspunten.

Ik heb trouwens een andere dorpsgenoot, die destijds naast de Boerenbond woonde, gevraagd of hij de plek herkende.

Hij bevestigde zonder aarzelen mijn veronderstelling. Noemde ook de schutting, de waterafvoerpijp, de deur met laad/los-bordes en

zelfs een struik als herkenningspunten. Hij kon die vanuit zijn slaapkamerraam zien.

Omdat er op de foto’s Nederlandse en Duitse soldaten te zien zijn, is het vrijwel zeker dat ze op 11 mei 1940 gemaakt zijn.

De Duitsers waren net ons land binnengevallen en hebben de Nederlandse soldaten krijgsgevangen gemaakt. Misschien waren het wel

soldaten die tijdens de mobilisatie van 1939/40 in Leende gelegerd waren (Korps Rijdende Artillerie ofwel KRA).

Zelfs heb ik een Leendenaar op het oog die de foto’s gemaakt zou kunnen hebben.

Misschien wilt u mij als tegenprestatie voor deze informatie meedelen hoe u aan de foto’s bent gekomen.

En en als klapper op de vuurpijl schrijft hij een stukje in het huis en huis blaadje in Leende!
Leendse oorlogsfoto’s mei 1940
Er is vorige week plotseling een drietal amateurkiekjes boven water gekomen die onmiskenbaar gemaakt zijn in Leende en wel kort na de inval van het Duitse leger op vrijdag 10 mei 1940. Niet eerder waren dergelijke foto’s te zien, zodat ze in zekere zin historische waarde hebben. Het opduiken van de foto’s is te danken aan de 33-jarige Almelose Bert-Jan Dierink. Deze Tukker blijkt als hobby alles te verzamelen wat met de ‘meidagen van 1940’ te maken heeft. Hij kocht de met een Kodak- of Agfaboxje gemaakte opnames van een hem onbekende persoon, die er echter niet veel over wist te vertellen. Omdat Dierink er achter kwam dat de fotootjes in Leende gemaakt zijn, zocht hij contact met Erik van Asten uit Leenderstrijp, wiens adres hij op internet tegenkwam. We hebben vastgesteld dat twee foto’s gemaakt zijn van het plein vóór het voormalige boerenbondsgebouw aan de Dorpstraat. Frank Claassen die jarenlang naast ‘het pakhuis’ gewoond heeft, is daarover heel zeker. Onder toezicht van enkele Duitse invallers moeten Nederlandse soldaten - die net krijgsgevangen zijn gemaakt -daar hun wapens en bepakking inleveren. De andere foto toont een kolonne krijgsgevangenen die waarschijnlijk op weg zijn naar het boerenbondsgebouw, in elk geval die plaats al bijna bereikt hebben. Links op de voorgrond is het toenmalige café P.J. van Asten (nu restaurant Kempenland) herkenbaar. De foto’s zijn mogelijk genomen door iemand van de familie Beliën, die haar bazaar schuin tegenover het NCB-gebouw had. Waarschijnlijk is het zoon Joep Beliën 1917-2008 geweest. In elk geval niet zijn broer Jan Beliën 1912-1981, die vóór en na die tijd geregeld foto’s van Leende schoot om daar ansichtskaarten van te laten maken en die in zijn winkel te verkopen. Jan verbleef bij het uitbreken van de oorlog als dienstplichtige in Amsterdam, waar hij zijn latere echtgenote (Toos Rozemeijer) leerde kennen.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: foto's Leende 10 mei 1940 locatie gevonden.

Bericht door patrickh »

Dat is nou gaaf!
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: foto's Leende 10 mei 1940 locatie gevonden.

Bericht door Bert-Jan »

Dat vond ik ook.

Hier een toen en nu foto.
leende02623kl.jpg
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: foto's Leende 10 mei 1940 locatie gevonden.

Bericht door Kugelblitz »

Leuk, goed gedaan!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Tommes
Lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 24 sep 2008, 21:57

Re: foto's Leende 10 mei 1940 locatie gevonden.

Bericht door Tommes »

Erg mooie foto's maar met het verhaal word het nog 10x mooier.
Gezocht alles M.B.T Deventer/Schalkhaar 40-45
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: foto's Leende 10 mei 1940 locatie gevonden.

Bericht door Memory »

Bert-Jan, dat is natuurlijk weer top! Een pracht actie!
zal oe wel 'n hoop skik hebb'n op 'e levert?
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: foto's Leende 10 mei 1940 locatie gevonden.

Bericht door Bert-Jan »

Zekers Alex! een bult skik!
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: foto's Leende 10 mei 1940 locatie gevonden.

Bericht door Bert-Jan »

En vandaag weer een foto uit Leende binnen gekregen en de lokatie ook!

leende34.jpg
leende1.jpg
leende334.jpg
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2345
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: foto's Leende 10 mei 1940 locatie gevonden.

Bericht door CollectorWo2 »

Mooi gevonden :)
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: foto's Leende 10 mei 1940 locatie gevonden.

Bericht door Memory »

Das weer top gevonden Bertjan!
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: foto's Leende 10 mei 1940 locatie gevonden.

Bericht door patrickh »

Weeral top!
Gebruikersavatar
ike75
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 20 mei 2012, 23:13

Re: foto's Leende 10 mei 1940 locatie gevonden.

Bericht door ike75 »

Ziet er goed uit. Heb je ook nog foto's uit je eigen regio?
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: foto's Leende 10 mei 1940 locatie gevonden.

Bericht door Bert-Jan »

Zekers. kom jij ook uit de buurt van Almelo?
Plaats reactie