Hoe Feldpost bewaren?

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Hoe Feldpost bewaren?

Bericht door D_Dutch »

Sinds enige maanden ben ik in het bezit van een grote nalatenschap van een Obergefreiter welke bstaat uit onder meer een Soldbuch, Kennkarte, documenten over zijn krijgsgevangenschap, documenten over zijn overlijden en Feldpostbrieven. Nu ben ik in contact met de broer van de soldaat en die wilt mij al het materiaal dat hij nog van zijn broer in zijn bezit heeft overhandigen. Nu stuurt hij mij onder meer enkele honderden Feldpostbrieven die zijn broer en zijn ouders naar elkaar hebben gestuurd tijdens de oorlog. Ik heb echter geen idee hoe ik deze op een mooie maar duurzame manier kan bewaren. Zuurvrije plastic hoezen lijken me zelf erg onhandig aangezien de brieven zelf stukken kleiner zijn en dan mogelijk door de hoezen heen verschuiven. Heeft iemand misschien tips hoe ik de brieven (en enveloppen daarvan) het beste kan bewaren?

Met vriendelijke groet,

Koen. :)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Hoe Feldpost bewaren?

Bericht door Kugelblitz »

Als je het 'mooi'/handig wilt doen zou ik toch voor een klapper gaan met zuurvrije plastic hoezen. Persoonlijk zou ik de brieven echter gewoon in de enveloppen bewaren in een (zuurvrije) kartonnen doos. Lekker donker, lucht- en vochtdicht.
Een alternatief zou zijn elke brief/envelop in te scannen en hier dan een fotoalbum van te laten drukken. Kun je altijd alle brieven doorbladeren via het album en blijven de originelen onbeschadigd opgeborgen. Je zou zelfs de vertalingen naast elke brief kunnen zetten, maar ligt er uiteraard maar net aan hoe intensief je te werk wilt gaan.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Hoe Feldpost bewaren?

Bericht door rammsander »

Ik heb zelf zoals Kugelblitz al zeg mijn brieven en documenten in zuurvijre plastic mapjes gedaan en in een klapper! Bevalt me goed! Verschuiven zullen ze niet! Ze zitten netjes strak in de hoes! Mijn mapjes komen van Bruna, ik weet niet zo 1,2,3 het merk er van. Maar ze hebben daar maar 1 soort! Als je na vraagt dan kom je er zo!

Maar alvast gefeliciteerd met deze aanwinst Koen! Zeer mooi!

Vriendelijke groeten,
Sander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Hoe Feldpost bewaren?

Bericht door 779 »

Is zuurvrij plastic echt geschikt voor documenten? Ik bedoel, het blijft een chemisch iets en word afgeraden op alle websites die gaan over bescherming van documenten. Zij raden papieren hoezen die zuurvrij gecertificeerd zijn en anders Melinex polyester beschermmappen. Of is dat Melinex ook wat jullie bedoelen?
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Hoe Feldpost bewaren?

Bericht door Kugelblitz »

779 schreef:Is zuurvrij plastic echt geschikt voor documenten? Ik bedoel, het blijft een chemisch iets en word afgeraden op alle websites die gaan over bescherming van documenten. Zij raden papieren hoezen die zuurvrij gecertificeerd zijn en anders Melinex polyester beschermmappen. Of is dat Melinex ook wat jullie bedoelen?
Ik heb er zelf geen ervaring mee, aangezien ik geen documenten verzamel, maar ik weet dat er goede hoezen te koop zijn. Men zou zich hier dan inderdaad even in moeten verdiepen. Aan de andere kant zien de papieren er na dik 65 jaar nog steeds prima uit terwijl ze vaak nonchalant bewaard zijn, dus het ligt er ook maar aan wat je plannen ermee zijn. Als je ze nog honderden jaren wilt bewaren is het de moeite er veel geld in te steken, als je ze gewoon netjes wilt houden zou ik ze in een (zuurvrije) kartonnen doos stoppen.

Niet iedereen ambieert uiteraard een klein museum te zijn door middel van zijn collectie. Wie weet wat er na mijn dood met mijn collectie gebeurt...

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Hoe Feldpost bewaren?

Bericht door D_Dutch »

Bedankt voor de reacties!
rammsander schreef:Ik heb zelf zoals Kugelblitz al zeg mijn brieven en documenten in zuurvijre plastic mapjes gedaan en in een klapper! Bevalt me goed! Verschuiven zullen ze niet! Ze zitten netjes strak in de hoes! Mijn mapjes komen van Bruna, ik weet niet zo 1,2,3 het merk er van. Maar ze hebben daar maar 1 soort! Als je na vraagt dan kom je er zo!
Voor mij zou dit de beste optie zijn dan, dus ik zal eens even bij de Bruna langs gaan. Ik vind het persoonlijk erg zonde om mijn verzameling in dozen te stoppen en kopieën van het materiaal te laten afdrukken, ik had dan net zo goed scans uit boeken kunnen gebruiken. Klappers zouden dan de beste mogelijkheid zijn zodat ik wanneer ik wil naar het originele materiaal kan kijken en het ook makkelijk ergens mee kan nemen. :)
rammsander schreef: Maar alvast gefeliciteerd met deze aanwinst Koen! Zeer mooi!
Bedankt! Ik ben er ook erg blij mee. Ik vond het al enorm fijn dat de man überhaupt interesse in contact had maar dat hij alle spullen van zijn broer af wilde geven had ik nooit durven dromen.
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Hoe Feldpost bewaren?

Bericht door rammsander »

En je hebt ze btw in verschillende maten hoor! Van postzegel mapjes tot postkaarten en a4 formaat voor boekwerken! Ik heb mijn L.B.D. boekwerken, L.B.D. nota's en mijn feldpost (A4 formaat) brieven er ook in zitten naast de envelop enzo! Ik vind het echt een goede vorm!
En als iemand buiten huis interesse heeft om deze map in te zien, je neemt hem zo mee! Ik heb er zelf geen problemen mee! En ik denk dat het nog goeie mapjes zijn! Zuurvrij zijn ze zowiezo! En ze worden nog vaak aangehaald; "voor het bewaren van uw oude documenten en verzamelingen"!

Groetjes,
Sander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Hoe Feldpost bewaren?

Bericht door D_Dutch »

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik het eerste deel van de nalatenschap van de Obergefreiter ontvangen. De Feldpostbrieven zijn geschreven tijdens zijn Reichsarbeitsdienst tussen oktober 1941 en maart 1942. Het "doosje" is een Schützenmine 42. Tijdens de krijgsgevangenschap in Frankrijk van de Obergefreiter moest hij deze mijnen ruimen. Voor alle onderscheidingen waren de oorkondes al reeds in mijn bezit. De broer van de soldaat is momenteel alle Feldpost van ná zijn Reichsarbeitsdienst en fotoalbums aan het sorteren en stuurt deze dan ook op.
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Hoe Feldpost bewaren?

Bericht door D_Dutch »

Ook heeft de broer de Erkennungsmarke van de Obergefreiter gestuurd, welke precies overeenkomt. Tevens een Begleitzettel für Verwundete toen de toen nog Gefreiter voor zijn derde maal gewond raakte, ditmaal in Einsatzraum Newel.
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Hoe Feldpost bewaren?

Bericht door D_Dutch »

Tevens ontving ik enkele foto's waarop de Obergefreiter nog te zien is als Arbeitsmann bij de Reichsarbeitsdienst.
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Hoe Feldpost bewaren?

Bericht door Memory »

Wat een fantastische set!
werkelijk een mooie uitgebreide set! wees er zuinig mee.

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Hoe Feldpost bewaren?

Bericht door D_Dutch »

Memory schreef:Wat een fantastische set!
werkelijk een mooie uitgebreide set! wees er zuinig mee.

Alex
Bedankt! Ik ben er zelf ook enorm blij mee en had nooit verwacht dat de man nog zoveel van zijn broer bewaard zou hebben en dit dan ook wilde afgeven.
Plaats reactie