Zinkpest behandelen

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Zinkpest behandelen

Bericht door Millcoll »

Even een vraag; Hoe kun je die zinkpest het best behandelen?
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: U Boot Abzeichen

Bericht door wvd »

Ik gebruik een harde tandenborstel daar ga ik droog mee over de pest plekjes en zo haal je de grove stukjes weg. Daarna de aangetaste plekken insmeren met vaseline en dit 24 uur zitten laten. Daarna met keukenrol of zachte doekjes de vaseline eraf halen zo blijft er een heel dun laagje opzitten zodat het niet verder gaat.

Ik weet dat dit een beetje off-topic gaat maar misschien dat de heren mod"s het even kunnen splitsen aangezien dit over preservering gaat en niet meer over het u-boat abzeichen.

Hier een voorbeeld van een van mijn stukken die ik heb gedaan op deze manier. Een ccc in brons zoals te zien op de eerste foto's groene aanslag en beginnende pest op de voor en achterkant. Ook de finish is eraf door de jaren van slecht opslag en vuil (zou je denken)
nahlampfspange brons.jpg
nahlampfspange brons (1).jpg
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: U Boot Abzeichen

Bericht door wvd »

En hier de foto's na behandeling. Zoals te zien is de pest weg en waar het heeft gezeten is nu grijs basis martiaal te zien.
De finish waar ik het over had is door de vaseline ook weer terug dat zat dus onder het vuil die er op gekomen is door de jaren heen. Was hier ook verbaasd over eerlijk gezegd. Maar de badge heeft nu zijn prachtige bronzen chocolade kleur finish terug 8)
ccc bronze front.jpg
ccc bronze back.jpg
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: U Boot Abzeichen

Bericht door Millcoll »

Mijn KVK 2de klasse (met zwaarden) heeft er ook wat last van ik zal dit ook zo snel mogelijk behandelen.
Beter voorkomen dan genezen. :)
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Re: U Boot Abzeichen

Bericht door Fahnenjunker »

Vaseline werkt idd erg goed! Ik heb hetzelfde als met die CCC gehad met o.a. een IAB brons. Zag er ook niet uit maar na een behandeling was ie weer mooi chocoladebruin.
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Plaats reactie