Medeverzamelaars,
Ik heb een groot aantal foto's en documenten waaronder enkele zeldzame en unieke.
Echter heb ik me nooit erg bezig gehouden met het conserveren en bewaren van deze spullen.
Kan iemand mij tips geven over hoe ik deze spullen het beste kan bewaren en hoe jullie dit zelf doen?
Dank alvast
Bewaren papierwerk
- peanut
- Lid
Bewaren papierwerk
Hört ihr unseren schritt!
Falschirmjäger, waffenträger alle müssen mit, bleibe auch du nicht zurück!
Falschirmjäger, waffenträger alle müssen mit, bleibe auch du nicht zurück!
Re: Bewaren papierwerk
Vooral zonlicht is de boosdoener, in plastic mapjes doen en zorgen dat het in een donkere kamer gesloten zit.
"Luctor et Emergo"
Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
- zjopske
- Lid
- Contacteer:
De zon is een, maar het beste moet je beschermen tegen UV-licht en weekmakers in opbergsystemen, hierdoor verkleuren en vervagen de documenten.
Bij voorkeur bewaren in een constante temperatuur in weekmarkervrije beschermhoezen.
Ik gebruik zelf voor mijn Nederlandse foto`s en documenten het duurste systeem (hard plastic en een stof en lichtvrij omhulsel) van Leuchtturm (12 mappen inmiddels).
Alternatieven voor hogere kwaliteitsalbums kun je vinden bij Importa, Hartberger en Lindner.
De Duitse foto`s moeten het stellen met goedkope hema fotobladen en simpele foto-showtassen, ze staan wel in een donkere kast opgeborgen.
Bij voorkeur bewaren in een constante temperatuur in weekmarkervrije beschermhoezen.
Ik gebruik zelf voor mijn Nederlandse foto`s en documenten het duurste systeem (hard plastic en een stof en lichtvrij omhulsel) van Leuchtturm (12 mappen inmiddels).
Alternatieven voor hogere kwaliteitsalbums kun je vinden bij Importa, Hartberger en Lindner.
De Duitse foto`s moeten het stellen met goedkope hema fotobladen en simpele foto-showtassen, ze staan wel in een donkere kast opgeborgen.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
- michiel01
- Lid
op het forum zwerven meerdere topics hierover, de zoekfunctie zal je zeker verder helpen!
- patrickh
- Lid
- Gegeven: 110 keer
- Ontvangen: 83 keer
Joep schreef:Vooral zonlicht is de boosdoener, in plastic mapjes doen en zorgen dat het in een donkere kamer gesloten zit.
Moeten wel zuurvrije mapjes zijn!
- panzer lehr
- Lid
En die zijn te krijgen bij bijvoorbeeld postzegelhandelaren! Uit mijn hoofd van o.a. het merk ''importa''
Zie helaas nog teveel mensen met de standaard plastic hoesjes! Op termijn een absolute boosdoener!
Zie helaas nog teveel mensen met de standaard plastic hoesjes! Op termijn een absolute boosdoener!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
- Erik
- Beheerder
- Gegeven: 7 keer
- Ontvangen: 51 keer
Binnen de Geografische dienst waar ik nu werkzaam ben hebben we te maken met kaartopslag. Daarnaast nog een deel beperkt historisch archief.
Papier dient te worden opgeslagen bij een constante temperatuur waarbij aangehouden wordt 15-18 graad C. De luchtvochtigheid moet van kamerkwaliteit zijn en tussen de 40 en 60 liggen.
Veel historisch papierwerk heeft door z'n fabricageproces een bepaald zuur in zich dat zich na tientallen jaren zal gaan wreken: het verband in het papier zal los worden en het papier 'verbrokkelen'. Het enige wat hierbij helpt is het ontzuren van het papier, er zijn in Nederland wat bedrijven die dit doen. Helaas niet gratis.
Papier en foto's liever niet in plastic steken om eerder genoemde redenen. Ook niet rechtop. In onze dienst bewaren we oude kaarten maar ook papieren (met inkt beschreven, 19e eeuws) liggend in mappen tussen zuurvrij papier.
Daarnaast bestaan er rare beestjes die graag meesnoepen van jouw papiercollectie (ovenvisjes/zilvervisjes) Iets minder dan een cM lang en veel voorkomend. Zorg dat je werk buiten hun bereik ligt.
Papier dient te worden opgeslagen bij een constante temperatuur waarbij aangehouden wordt 15-18 graad C. De luchtvochtigheid moet van kamerkwaliteit zijn en tussen de 40 en 60 liggen.
Veel historisch papierwerk heeft door z'n fabricageproces een bepaald zuur in zich dat zich na tientallen jaren zal gaan wreken: het verband in het papier zal los worden en het papier 'verbrokkelen'. Het enige wat hierbij helpt is het ontzuren van het papier, er zijn in Nederland wat bedrijven die dit doen. Helaas niet gratis.
Papier en foto's liever niet in plastic steken om eerder genoemde redenen. Ook niet rechtop. In onze dienst bewaren we oude kaarten maar ook papieren (met inkt beschreven, 19e eeuws) liggend in mappen tussen zuurvrij papier.
Daarnaast bestaan er rare beestjes die graag meesnoepen van jouw papiercollectie (ovenvisjes/zilvervisjes) Iets minder dan een cM lang en veel voorkomend. Zorg dat je werk buiten hun bereik ligt.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
"Oh dear. How sad. Never mind."