WO2 wapens kopen

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: WO2 wapens kopen

Bericht door Erik »

Benoit schreef:Wapens in Nederland moeten toch officieel onklaar gemaakt worden?
Dat is correct. In de circulaire Wapens en Munitie staat in de bijlage B van art. 18 exact hoe dat moet. En niet door Japie van de Achterstraat, maar door een persoon met een vergunning tot het plegen van ingrepen bij wapens (een zg. 'erkenning')
Deze zal een certificaat opmaken waaruit blijkt dat het wapen op de juiste wijze onbruikbaar is gemaakt. Tevens meldt hij het wapen af in de landelijke database voor vuurwapens, VERONA.

En ja, er zijn zat wapens in omloop zonder dit certificaat. Ik heb tot op heden geen zaken voorbij zien komen dat iemand hiermee in de problemen is geraakt. Kan ook bijna niet anders; VERONA bestaat sinds 2006 en er zijn in de tientallen jaren daarvoor natuurlijk zat wapens onbruikbaar gemaakt die niet in VERONA staan afgemeld!

Voor dutchdigger98: ik vermoed dat jij omstreeks de 15 jaar oud bent. Dat betekent dus dat je het verzamelen van (onbruikbaar gemaakte) wapens nog even een paar jaartjes moet uitstellen. Bezit van een onbruikbaar gemaakt (en daarmee vrijgesteld) wapen is vanaf 18 jaar!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: WO2 wapens kopen

Bericht door racefiets »

Ook het certificaat is een leuke onder de diverse handelaren. De een schrijft er een prachtig papier voor. De ander heeft als mening dat het feit dat hij hem uit schrijft uit zijn wapenregister voldoende bewijs is. Het bewijs van uit schrijven is dan zijn certificaat. Door hem uit te schrijven verklaard hij immers dat het wapen dusdanig onklaar gemaakt is dat deze niet meer verguningsplichtig is. Weer een knap staaltje Nederlandse wetgeving. Wel een certificaat vragen maar nergens omschrijven hoe deze eruit dient te zien.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: WO2 wapens kopen

Bericht door Erik »

racefiets schreef:Ook het certificaat is een leuke onder de diverse handelaren. .... Wel een certificaat vragen maar nergens omschrijven hoe deze eruit dient te zien.
Uitschrijving of wettelijk onklaar gemaakt maakt niet uit. Het is een erkenningshouder die verklaart dat hij het wapen volgens de regels onbruikbaar heeft gemaakt. Dat is voor de koper/bezitter voldoende, daarmee gaat de verantwoordelijkheid naar de certificaatverstrekker. Bij het onbruikbaar maken hoort automatisch afmelden in VERONA. Desnoods (zoals bij al mijn Carcano's gebeurde) eerst aanmelden en dan afmelden als bruikbaar vuurwapen. Kosten (bij mijn wapenhersteller in 2007): EU 5,= per wapen (voor de administratieve handeling dan, onbruikbaar maken kost meer natuurlijk)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: WO2 wapens kopen

Bericht door racefiets »

Klopt helemaal Erik, probleem is echter de diender op straat. Die weet enkel van het bestaan van het "certificaat". Die verwacht dus een net formulier waarbij beschreven wordt dat wapen zusezo met serienummer xxxx volgens de regels onklaar is gemaakt door een wapenhandelaar. Geen papier betekend dan automatisch problemen.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: WO2 wapens kopen

Bericht door Erik »

Is inderdaad ook zo. Oom agent weet feilloos of je achterlichtje het wel of niet doet maar op wapengebied wordt het vaak hommeles.
Echter, tot zover heb ik met geen enkel certificaat moeilijkheden gehad, waarbij mijn ervaring zich ook uitstrekt naar die van mijn verenigingsgenoten. Bij een living history-opvoering wordt dan ook in de regel (heb het ook nooit anders meegemaakt) gecontroleerd door mensen van Bijzondere Wetten. Die gelukkig wel de meegebrachte 'certificaten' op hun waarde weten te schatten.
Hele duidelijke certificaten worden o.a. (maar niet alleen) uitgegeven door W. Slendebroek uit Beilen en E. van Rhee uit Elspeet. Op deze certificaten, op herkenbaar briefpapier van de wapenhandel, staat onomwonden beschreven dat het wapen cfm. art. 18 bijl. 2 onbruikbaar is gemaakt, compleet met type, soort, fabrikant en wapennummer.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Benoit
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 09 jul 2013, 18:54

Re: WO2 wapens kopen

Bericht door Benoit »

Allen hartelijk bedankt voor de duidelijke info!
Plaats reactie