onklaar maken van vurend wapen

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door racefiets »

Schroef lijkt me ook een rvs uitvoering. Maakt het verhaal alleen maar onwaarschijnlijker.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Erik »

Het is een kleine moeite een goede schroef te kopen bij een wapenhandelaar. Die is dan in ieder geval nog geblauwd...
Soms ontkom je er bij restauratie niet aan om hedendaagse dingen te gebruiken.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
pistole38
Lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 19 jan 2009, 22:35
Locatie: NH
Contacteer:

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door pistole38 »

Gun Collector schreef:
Maar misschien moet je niet het verhaal kopen maar het voorwerp. :wink:
Als verzamelaar speelt het verhaal ook wel een beetje mee;-)
Ik heb er niet al te veel voor betaald dus ik heb er geen spijt van!:-)
Ik vind het wel wat hebben dat er een schroef in zit, naar mijn menig geeft het karakter _/-\o_

Als gun-collector is er 1 hele belangrijke stelregel die ik ook door schande geleerd heb. Baseer je koop nooit op een verhaal! Tenzij er gedocumenteerd bewijs bestaat.

Maar aan de andere kant...als jij tevreden bent met de koop dan is het toch prima :wink:

De staat van het wapen doet mij trouwens eerder aan een watervondst dan een schuurvondst denken.
Schuurvondsten missen vaak blauwing, vertonen een hoop patina, en hebben lichte pitting. Jouw loop vertoont een stuk meer corrosie (vlak-corrosie ?) en de donkere zwarte kleur doet mij vermoeden dat hij zelfs nog behandeld is om verdere corrosie tegen te gaan (met uitgekookte lijnolie misschien?).

Grt. Dennis
http://www.pistole38.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gun Collector
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2014, 21:47

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Gun Collector »

pistole38 schreef:
Gun Collector schreef:
Maar misschien moet je niet het verhaal kopen maar het voorwerp. :wink:
Als verzamelaar speelt het verhaal ook wel een beetje mee;-)
Ik heb er niet al te veel voor betaald dus ik heb er geen spijt van!:-)
Ik vind het wel wat hebben dat er een schroef in zit, naar mijn menig geeft het karakter _/-\o_

Als gun-collector is er 1 hele belangrijke stelregel die ik ook door schande geleerd heb. Baseer je koop nooit op een verhaal! Tenzij er gedocumenteerd bewijs bestaat.

Maar aan de andere kant...als jij tevreden bent met de koop dan is het toch prima :wink:

De staat van het wapen doet mij trouwens eerder aan een watervondst dan een schuurvondst denken.
Schuurvondsten missen vaak blauwing, vertonen een hoop patina, en hebben lichte pitting. Jouw loop vertoont een stuk meer corrosie (vlak-corrosie ?) en de donkere zwarte kleur doet mij vermoeden dat hij zelfs nog behandeld is om verdere corrosie tegen te gaan (met uitgekookte lijnolie misschien?).

Grt. Dennis
Ik ben inderdaad tevreden met de k98 en wil het daar eigenlijk gewoon bij laten
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Erik »

pistole38 schreef:....en de donkere zwarte kleur doet mij vermoeden dat hij zelfs nog behandeld is om verdere corrosie tegen te gaan (met uitgekookte lijnolie misschien?).
Dat het een watervondst betreft geloof ik ook. Maar een zwarte kleur door uitgekookte lijnolie?
Lijnolie bestaat in twee smaken: de lijnolie zelf en de gekookte lijnolie. De eerste smaak dient o.a. tot het aanmaken van de zg. olieverf (door er pigment en verharder bij te doen) en is van zichzelf erg kleverig, de tweede is een zachte, dichte olie die veel wordt gebruikt bij het onderhoud van houtproducten. Uitgekookte lijnolie bestaat volgens mij niet.
Het gebruik van lijnolie op metaal kan wel hoewel er betere oliesoorten zijn om metaal te beschermen. Het geeft het metaal echter geen zwarte kleur voor zover ik weet. Ik denk dat die kleur eerder het resultaat zal zijn van corrosie door het liggen in water.

De gekookte lijnolie (verkrijgbaar per liter bij de echter verfhandel) zal echter goed werk doen bij het houtwerk van jouw wapen! Wel het hout eerst goed reinigen en drogen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
stekker
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 dec 2010, 22:12

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door stekker »

Guncollector,
leuk dat je je karabijn eindelijk hebt gekregen.
Nu nog op zoek naar een mooie wapenriem, schoonmaakset en een semi-relic bayonet. :wink:
Veel plezier met je aanwinst.

Sorry voor het gedeeltelijk off-topic gaan, maar gezien mijn ervaring in survival/bushcraft wilde ik nog even het volgende kwijt:

Gekookte lijn(zaad)olie gebruik je als hout onderhoudsmiddel. (stelen van bijlen en tuingereedschap) Ook om ijzeren voorwerpen (bijlkop, spade) tegen roest te beschermen, hoewel er zoals gezegd betere middelen voor zijn.
Let op: gekookte lijn(zaad)olie is bij inname giftig, behandel daarom eetgerei zoals houten lepels hier niet mee.

Rauwe (ongekookte) lijn(zaad)olie is niet giftig.
Daarom is deze geschikt om houten eetgerei mee te behandelen.

Bij het behandelen van hout zal ook gekookte lijn(zaad)olie lang plakkerig blijven.
Bij onbehandeld hout is het verstandig om na droging meerdere lagen olie op te brengen.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Haplo »

Bij de wapen handel is ook speciale kolf olie te verkrijgen.
Werkt zeer goed.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
panzerboy
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 29 mar 2013, 10:48

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door panzerboy »

gun collector

je hebt de k98 al weer op MP gezet zie ik ?
Gebruikersavatar
stekker
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 dec 2010, 22:12

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door stekker »

Da's snel!
Gebruikersavatar
panzerboy
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 29 mar 2013, 10:48

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door panzerboy »

dat dacht ik ook al :D
Gun Collector
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2014, 21:47

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Gun Collector »

geld nodig...ik kan er niks anders van maken haha
Gebruikersavatar
stekker
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 dec 2010, 22:12

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door stekker »

Gun Collector schreef:geld nodig...ik kan er niks anders van maken haha
Dat kost altijd geld!
Jammer, je was zo tevreden met je aanschaf.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Erik »

stekker schreef:Rauwe (ongekookte) lijn(zaad)olie is niet giftig.
Daarom is deze geschikt om houten eetgerei mee te behandelen.
Blijven ze ook fijn aan je handen plakken.
stekker schreef:Bij het behandelen van hout zal ook gekookte lijn(zaad)olie lang plakkerig blijven.
Vandaar dat het wereldwijd op geweerkolven wordt gebruikt.

Ik denk dat je beide smaken even door elkaar haalt :)
De gekookte versie plakt niet. Het wordt gebruikt omdat het niet glibberig wordt bij bezwete handen of nattigheid op houten gereedschap, waaronder geweerkolven.
Houten eetgerei wordt niet blootgesteld aan zwaar werk en buitenwerk en behoeft daarom in z'n geheel niet behandeld te worden met gekookte of ongekookte lijnolie. Reinigen met zeep en goed drogen is voldoende.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
stekker
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 dec 2010, 22:12

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door stekker »

Met beiden oliën heb ik ervaring Erik en haal deze niet door elkaar.
Ik maak/snijd/zaag al vele jaren houten gebruiksvoorwerpen zoals lepels, kommen, trekzagen, bijlstelen etc. jij toevallig ook?
Er zijn nu eenmaal mensen die ook eetgereedschap graag op een mensvriendelijke manier van een kleurtje voorzien.
De ongekookte laat ik meestal een dag intrekken, waarna ik het voorwerp afpoets.
Het plakt dan niet meer, dus iedereen (ook jij) kunt met een gerust hart een lepeltje beetpakken zonder je broek te bevuilen of er aan vast te plakken.
De gekookte plakt niet na droging, dat klopt.
Alleen VOORDAT het droog is duurt bij mij iig. best wel even.
Feit blijft dat de een giftig is, de ander niet.
Verder verwijs ik je graag naar dit forum waar jij ook je ervaringen kunt delen:
http://forum.bushcraftnederland.nl/index.php
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Erik »

Nee, ik snijd geen houten bestek. Ieder z'n stiel.
Wel hanteer ik al jaren wapens met houten lades en gereedschap met elzen en essen stelen, die ik ook onderhoud. Daarnaast heb ik in het verleden regelmatig gewerkt met zelfgemaakte olieverfen. Vandaar dat ik mij niet zo herkende in jouw verhaal over 'plakkende' gekookte lijnolie.
Lijnolie, gekookt, wordt zo lang ik weet in het leger gebruikt voor houten lades. Indien met zorg aangebracht (dus niet staande in een bak met gekookte lijnolie en daarna onderdompelen zoals ik al eens zag op een werkplaats) is het stuk na olieen nagenoeg gereed voor gebruik. Ook hier: overdaad schaadt.
Behalve noten- of olijfolie eet ik geen olie. Goed om te weten welke soort giftig is of niet maar het zal mijn eetpatroon niet veranderen :wink: .

Leuke site! Waarom kende ik die nog niet? John Wiseman is mij volledig bekend en deze site is mij volledig voorbijgegaan! Thanks!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie