onklaar maken van vurend wapen

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Gun Collector
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2014, 21:47

onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Gun Collector »

hallo,

ik ben een tijdje bezig om een k98 te kopen maar ik kom er net achter dat hij nog werkend is...dat is erg jammer want ik heb geen vergunning.
moet ik eerst een wapenhandelaar hem laten importeren(uit België)en dan hem hier laten onklaar maken?
hoeveel kost het om een werkende k98 onklaar te laten maken?
hoeveel bedrijven zijn er die wapens onklaar laten maken en welke is het goedkoopste?
hoeveel tijd kost het voordat ik hem dan eindelijk aan de muur kan hangen?

ik hoor het graag :)
alvast bedankt
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door racefiets »

Je zal inderdaad een wapenhandelaar het geweer moeten laten importeren. Het onklaar maken kost meestal tussen de 50-100 euro. Wat ze rekenen voor het importeren weet ik niet. Daar zal je zelf achteraan moeten.Bel je dichts bijzijnde wapenhandelaar eens op en vraag het zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Erik »

BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Jim »

gekopieerd van: mijnpolitie.nl

http://www.politie.nl/mijn-buurt/07-rot ... -werkt-dat

Importeren van vuurwapens, replica's of onklaar gemaakte vuurwapens, hoe werkt dat?

De invoer van wapens, die volgens de Wet wapens en munitie onklaar gemaakt zijn, is vrij. Na verkrijging van het wapen moet er een afspraak gemaakt worden met Bijzondere Wetten om het wapen te laten controleren. Wapens die onklaar gemaakt kunnen worden zijn hagel-, kogel en bascule geweren. Pistolen en revolvers kunnen alleen onklaar gemaakt worden door ze overlangs door midden te laten slijpen door een erkenninghouder. Als u de wapens vrij wilt invoeren moet u wel zorgen dat e.e.a. via de officiële regels van het betreffende land verloopt.
De in- en uitvoer van wapens zelf kunt u regelen via de dienst 'In- en Uitvoer' van de Douane te Groningen, tel.: 050-5232600 fax 050-5232183.

Als u de wapens hier in Nederland onklaar wilt laten maken, moet u eerst via de afdeling Bijzondere Wetten een verlof Wet Wapens en Munitie aanvragen. Waarna u een consent van invoer kan krijgen.

Nadat het wapen onklaar is gemaakt zal het wapen wederom aangeboden moeten worden bij Bijzondere Wetten.


Als ik dit zo lees kan ik gewoon een werkend wapen importeren na verlof te hebben aangevraagd (mits gekregen)
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gun Collector
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2014, 21:47

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Gun Collector »

dat is toch lastiger dan ik dacht...de man wil er 300 euro voor hebben. weet iemand wat mij dit avontuur uiteindelijk gaat kosten?
dit is voor alle beginners een goed topic om te weten wat je te wachten staat als je uit het buitenland een wapen koopt :)
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Der Blitz »

Gun Collector schreef:dat is toch lastiger dan ik dacht...de man wil er 300 euro voor hebben. weet iemand wat mij dit avontuur uiteindelijk gaat kosten?
dit is voor alle beginners een goed topic om te weten wat je te wachten staat als je uit het buitenland een wapen koopt :)

Da valt goed mee, allez ligt ook wel aan de staat, en wss dat hij niet onklaar is dat de prijs zo laag ligt.
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Uncle Goose »

Opletten wat je doet! De K98 in schietklare toestand is niet meer vrij in België sinds die dwaze kalle van een Trutteboom de HFD lijst heeft laten schrappen. Men moest ten laatste op 25 mei 2014 aangifte gedaan hebben van alle HFD wapens. Nu zit deze verkoper met het probleem dat hij zijn wapen nergens meer legaal kan verkopen zonder vergunning en aangezien hij het aan jou wil verkopen (wetende waarschijnlijk dat jij ook geen vergunning hebt) zal hij dus geen vergunning hebben want hij mag bij wet dit niet verkopen als de koper geen vergunning heeft. Dus als de koop doorgaat breekt zowel de koper als de verkoper de Belgische wetgeving. Het is nog maar de vraag of een wapenhandelaar uit het buitenland zomaar een wapen kan overnemen dat vergunningsplicht heeft maar niet vergund is. Zeer riskant lijkt me, zeker als je via een officieel kanaal gaat zoals een wapenhandelaar, deze moeten zich strikt aan de wet houden. Ik zou er eerlijk gezegd mij van weghouden, een schietklare K98 voor 300euro is hoogstwaarschijnlijk toch een mix match van onderdelen, zeker geen nummergelijke. Je avontuur zou wel eens nare gevolgen kunnen hebben als men er achter komt hoe het allemaal verlopen is. In België is zoiets direct voer voor de correctionele rechtbank en de rechtbanken hier zijn zo corrupt als ze groot zijn, de openbare aanklagers staan zonder verpinken te liegen om toch maar hun gelijk te halen, ik spreek uit ervaring. Een aantal jaar geleden iets voorgehad met een Mosin Nagant (die nochtans op de HFD lijst stond) maar ja, volgens de openbare aanklager was dat niet waar want het was niet dit of dat type (hoewel in wezen alle Mosin Nagants hetzelfde zijn qua kaliber en mechaniek, mist enkele zeer zeldzame uitzonderingen). Ik verweerde mij natuurlijk door aan te tonen dat het op de lijst stond maar zij hebben gezocht tot ze een "expert" vonden die verklaarde dat het niet op de lijst stond, ik heb in het dossier gezien dat ze er een stuk of 8 zijn afgegaan tot ze er één vonden die opschreef wat ze wouden horen. Zo gaat dit in België, het land waar vouwmessen (legaal) als valmessen (verboden) worden aanzien door de openbare aanklagers (goed wetende dat ze staan te liegen), waar vervoer automatisch als dracht wordt aanzien en waar dracht afhankelijk is van wettige redenen die nergens in de wetgeving staan beschreven. Jij bent bij deze gewaarschuwd.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gun Collector
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2014, 21:47

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Gun Collector »

Uncle Goose schreef:Opletten wat je doet! De K98 in schietklare toestand is niet meer vrij in België sinds die dwaze kalle van een Trutteboom de HFD lijst heeft laten schrappen. Men moest ten laatste op 25 mei 2014 aangifte gedaan hebben van alle HFD wapens. Nu zit deze verkoper met het probleem dat hij zijn wapen nergens meer legaal kan verkopen zonder vergunning en aangezien hij het aan jou wil verkopen (wetende waarschijnlijk dat jij ook geen vergunning hebt) zal hij dus geen vergunning hebben want hij mag bij wet dit niet verkopen als de koper geen vergunning heeft. Dus als de koop doorgaat breekt zowel de koper als de verkoper de Belgische wetgeving. Het is nog maar de vraag of een wapenhandelaar uit het buitenland zomaar een wapen kan overnemen dat vergunningsplicht heeft maar niet vergund is. Zeer riskant lijkt me, zeker als je via een officieel kanaal gaat zoals een wapenhandelaar, deze moeten zich strikt aan de wet houden. Ik zou er eerlijk gezegd mij van weghouden, een schietklare K98 voor 300euro is hoogstwaarschijnlijk toch een mix match van onderdelen, zeker geen nummergelijke. Je avontuur zou wel eens nare gevolgen kunnen hebben als men er achter komt hoe het allemaal verlopen is. In België is zoiets direct voer voor de correctionele rechtbank en de rechtbanken hier zijn zo corrupt als ze groot zijn, de openbare aanklagers staan zonder verpinken te liegen om toch maar hun gelijk te halen, ik spreek uit ervaring. Een aantal jaar geleden iets voorgehad met een Mosin Nagant (die nochtans op de HFD lijst stond) maar ja, volgens de openbare aanklager was dat niet waar want het was niet dit of dat type (hoewel in wezen alle Mosin Nagants hetzelfde zijn qua kaliber en mechaniek, mist enkele zeer zeldzame uitzonderingen). Ik verweerde mij natuurlijk door aan te tonen dat het op de lijst stond maar zij hebben gezocht tot ze een "expert" vonden die verklaarde dat het niet op de lijst stond, ik heb in het dossier gezien dat ze er een stuk of 8 zijn afgegaan tot ze er één vonden die opschreef wat ze wouden horen. Zo gaat dit in België, het land waar vouwmessen (legaal) als valmessen (verboden) worden aanzien door de openbare aanklagers (goed wetende dat ze staan te liegen), waar vervoer automatisch als dracht wordt aanzien en waar dracht afhankelijk is van wettige redenen die nergens in de wetgeving staan beschreven. Jij bent bij deze gewaarschuwd.
Hij zegt dat hij een vergunning heeft dus dat is dan wel weer legaal toch? Ik waardeer je waarschuwing:-)
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Uncle Goose »

Hij mag geen wapens verkopen aan niet vergunde personen, het wapen kan onmogelijk vergunt zijn als hij het wil verkopen aan jou (daar jij geen vergunning hebt) want wapens die vergunt zijn moeten worden uitgeschreven bij de verkoper en opnieuw worden ingeschreven bij de koper die natuurlijk een vergunning moet hebben. Het gaat hier dus vast en zeker om een wapen dat niet op vergunning staat. Opletten dus! In België kan men op dit moment geen vuurwapen meer legaal bezitten zonder dat deze op vergunning staat, al de rest is illegaal voorhanden. Uitzondering hierop zijn de zwartkruit wapens in zoverre ze origineel zijn (geen reproducties die kunnen schieten, deze zijn vergunningsplichtig) en natuurlijk de seinpistolen waar geen vergunning voor nodig is. Ze zijn wel onderhevig aan wettige reden voor dracht.
Laatst gewijzigd door Uncle Goose op 06 jun 2014, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gun Collector
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2014, 21:47

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Gun Collector »

Uncle Goose schreef:Hij mag geen wapens verkopen aan niet vergunde personen, het wapen kan onmogelijk vergunt zijn als hij het wil verkopen aan jou (daar jij geen vergunning hebt) want wapens die vergunt zijn moeten worden uitgeschreven bij de verkoper en opnieuw worden ingeschreven bij de koper die natuurlijk een vergunning moet hebben. Het gaat hier dus vast en zeker om een wapen dat niet op vergunning staat. Opletten dus!
Waar deze topic is voor bedoelt is voor het onklaar maoen van een vuurwapen. Als ik hem laat invoeren door een handelaar (erik heeft een goede site aangewezen) dan is dat toch legaal? En dan laat ik hem hier onklaar maken. Of zeg ik nu iets heel geks?
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Uncle Goose »

Ik snap je verwarring, het probleem zit erin dat de verkoper misschien wel een vergunning kan hebben maar het wapen moet bij hem zijn ingeschreven op zijn wapenregister. De K98 moest men jaren lang niet inschrijven omdat hij vrij was door de HFD lijst, nu trekken ze natuurlijk die lijst in en moet iedereen ofwel een vergunning aanvragen ofwel als je al een vergunning hebt de HFD wapens bijschrijven in het register. Velen hebben dat niet willen doen omdat je dan niet zomaar meer je wapen kan verkopen, je kan dan alleen maar het wapen verkopen aan een andere vergunde persoon of onklaar laten maken. Jij wou dit wapen eigenlijk direct kopen van hem tot je doorhad dat het ging om een schietklaar exemplaar, dus in wezen moest de verkoper eerst gevraagd hebben naar je vergunning vooraleer hij de gesprekken nog maar kon aanknopen. Hieruit kan men afleiden dat het wapen niet ingeschreven staat in zijn register want moest hij het verkopen aan een niet vergunde persoon zou dat uitkomen bij volgende controle en zou er het één en ander gebeuren op gerechtelijk vlak.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Jim »

Nou zal ik maar eens in herhaling vallen:
Jim schreef:gekopieerd van: mijnpolitie.nl

http://www.politie.nl/mijn-buurt/07-rot ... -werkt-dat

Als u de wapens hier in Nederland onklaar wilt laten maken, moet u eerst via de afdeling Bijzondere Wetten een verlof Wet Wapens en Munitie aanvragen. Waarna u een consent van invoer kan krijgen.

Nadat het wapen onklaar is gemaakt zal het wapen wederom aangeboden moeten worden bij Bijzondere Wetten.


Als ik dit zo lees kan ik gewoon een werkend wapen importeren na verlof te hebben aangevraagd (mits gekregen)
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Uncle Goose »

Moet je niet kunnen aantonen waar het wapen vandaan kwam en of de vorige eigenaar een vergunning had? Ik ken niets van de Nederlandse wetgeving hieromtrent maar ik vraag me af of je een in een ander land illegaal wapen zomaar kan binnenloodsen in je eigen land.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door uniformverzamelaar »

Een riskant boeltje als je het mij vraagt.

Ik heb het geval van uncle goose gevolgd op een ander forum.

Dus wees zeer voorzichtig met dergelijke zaken.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gun Collector
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2014, 21:47

Re: onklaar maken van vurend wapen

Bericht door Gun Collector »

aller eerst iedereen bedankt voor de tips/waarschuwingen.
ik heb nog geen koopovereenkomst met de man dus wil eerst dat even aanzien. als ik er zeker van ben dat ik hem kan kopen van de man ga ik contact opnemen met een wapenhandelaar om te vragen hoe en wat. mocht het inderdaad te riskant zijn en illegaal zijn dan laat ik hem gaan. je komt niet iedere dag een nummergelijke k98 tegen dus wil hem niet snel laten gaan :)
mocht ik hem kopen laat ik het weten via dit topic!
Plaats reactie