Onklaar gemaakte enfield België legaal?

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Benoit
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 09 jul 2013, 18:54

Onklaar gemaakte enfield België legaal?

Bericht door Benoit »

Beste allen


Ik (woon in België) kreeg laatst een onklaar gemaakte (niet volgens proefbank van Luik) enfield aangeboden (van iemand in België). Ik heb geen vergunning.

Welke stappen moet ik nemen (+ kostprijs als dat kan) om bij eventuele aankoop gerust te kunnen slapen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Onklaar gemaakte enfield België legaal?

Bericht door Schwerpunkt »

Persoonlijk zou ik hem gewoon in je huis ophangen , wat de proefbank stempels kosten weet ik niet maar een volledig wapen onklaar laten maken in Luik kost ongeveer 80 euro en dan krijg je een certificaat. Maar aangezien deze al onklaar is zou ik hier verder geen moeite voor doen.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 dec 2012, 08:44

Re: Onklaar gemaakte enfield België legaal?

Bericht door Blastmaster1972 »

Weet je waar 'ie onklaar gemaakt is?

Vraag het anders eens na in een bevriende wapenhandel?

Mvg,

Jos
Prepare for the unknown by studying how others in the past have coped with the unforseeable and the unpredictable. George S. Patton
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Onklaar gemaakte enfield België legaal?

Bericht door Mr Mojo Risin »

Buitenlandse demils zijn niet vrij te bezitten in België. Best via een wapenhandel onklaar laten maken.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Onklaar gemaakte enfield België legaal?

Bericht door Uncle Goose »

In principe zijn deze inderdaad niet toegelaten maar in de praktijk zal het niet zo veel uitmaken, grote kans is dat men evenveel gedaan heeft om onklaar te maken als dat men in de proefbank van Luik zou doen. Zolang er met het wapen niet meer kan geschoten worden op welke manier dan ook zou ik me er niet teveel zorgen om maken dat er enkele stempeltjes ontbreken.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Benoit
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 09 jul 2013, 18:54

Re: Onklaar gemaakte enfield België legaal?

Bericht door Benoit »

Heren, bedankt voor de info! Ga ik m'n oor maar eens te luisteren leggen bij een wapenhandel. In theorie is er een vergunning voor nodig of pas vanaf 5 exemplaren?
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Onklaar gemaakte enfield België legaal?

Bericht door Uncle Goose »

Voor onklare geweren heb je geen vergunning nodig, ook niet als je er meer dan 5 zou hebben.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Onklaar gemaakte enfield België legaal?

Bericht door jurgen »

De meeste onklare wapens in België zijn niet Belgisch of officieel onklaar. Kraait doorgaans geen haan naar.
Plaats reactie