Markt voor replica Tiger tank schaal 1:1

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
oxbow
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 sep 2014, 12:41

Markt voor replica Tiger tank schaal 1:1

Bericht door oxbow »

Hallo,

Ik speel al enkele jaren met het idee om een tiger tank na te bouwen op schaal 1:1
Dit is niet zomaar een wild idee, ik heb zelf een grote werkplaats, (divers zwaar hijsmateriaal, achtergrond in hydraulica (grote cnc onderdelen zullen moeten uitbesteed worden enzo)

Plan is om op een 4-5 tal jaar, een volledig werkende replica te bouwen, rijdend, draaiende koepel, maar het gewicht zal eerder rond de 20 ton zitten, als de 50 ton van een echte tiger. Kostenplaatje zit zowiezo op een 150 000€. (en tel ik uiteraard enkel materiaalkost)

Zoals sommige al gezien hebben is dit al eerder uitgevoerd in rusland voor een film.

Het zou mij vooral gaan om het hele bouwproces van dit zelf te realiseren en er dan 1-2 jaar eigenaar van te zijn.
Maar is er achteraf een museum of verzamelaar die hiervoor interesse heeft gezien het slechts een "replica" is?? En er de volle prijs voor wil uitgeven? (gezien er maar 1 originele werkende is.)

Belangrijkste uitgangspunt is om hem optisch 100% gelijk te maken aan het origineel, anders heeft het mij geen zin om er zelfs maar aan te beginnen.

Graag jullie feedback over dit idee.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Markt voor replica Tiger tank schaal 1:1

Bericht door Jim »

Het merendeel van de inkomsten als deze klaar zou zijn is verhuur. Maar hoe vaak zou je een dergelijk ding kunnen verhuren? En welke vergunnen komen om de hoek kijken om dat ding in een publieke omgeving te rijden? Wat voor keuringen zou je moeten doen om het op straat te laten rijden?
In het verleden heeft iemand in Hongarije een rijdend exemplaar gemaakt. Maar het onderstel bleek uiteindelijk het niet aan te kunnen.

Ik zou gaan voor zo licht mogelijk. Koepel b.v. uitvoeren in aluminium /kunststof.

Als de tank bekend genoeg is dan zou je daarna nog geld uit de verkoop kunnen halen maar of het een vette winst zou worden.

Ik zou voor iets kleiners gaan wat vrijwel overal geloofwaardig ingezet (vrijwel de gehele oorlog gebruikt op alle fronten) een STUG III b.v. Ze zijn al nagemaakt maar het loop werk is nog altijd voor verbetering vatbaar. En mogelijk een groter doelgroep kopers op latere termijn.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Laurens van D.
Lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 03 apr 2014, 14:17

Re: Markt voor replica Tiger tank schaal 1:1

Bericht door Laurens van D. »

Ja, een stug of pz. III is inderdaad beter te doen, je kan hiervoor bv. een fv432 als basis gebruiken. Deze is ongeveer even breed. Voor een tiger wordt het een stuk moeilijker om een geschikt donor voertuig te vinden.
Alvon
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 dec 2014, 23:03

Re: Markt voor replica Tiger tank schaal 1:1

Bericht door Alvon »

de Tigers die je aanhaalt zoals die in de film gebruikt werden zijn hele slechte reclica's meestal op het onderstel van een T-34 of iets vergelijkbaars gebouwd.
het grootste probleem zal zijn een geschikt onderstel te vinden en zels als je iets vind wat qua afmetingen voldoet is de wiel ophanging niet veel vergelijkbaar toegepast waardoor het redelijk snel te zien is
war doesn't determine who's right. only who is left
only the dead have seen the end of war
in peace sons bury their fathers in war fathers bury their sons
opdat we niet vergeten wat oorlog eigenlijk inhoud
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Markt voor replica Tiger tank schaal 1:1

Bericht door Erik »

Er worden wel meer tanks gebouwd door particulieren, dan met name de Engelse WO1 tanks. Je zou eens kunnen googlen op trefwoorden die je naar dit soort projecten leiden en dan contact zoeken met die mensen.
Als je bestaande (originele) onderdelen gaat gebruiken voor het onderstel ontkom je niet aan de stalen hull. Zachter materiaal zou door de werking van de rupsbanden uit elkaar getrokken worden.
Ik wens je veel succes. Het zou overigens wel eens een levenswerk kunnen worden.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Markt voor replica Tiger tank schaal 1:1

Bericht door Jim »

Alvon schreef:de Tigers die je aanhaalt zoals die in de film gebruikt werden zijn hele slechte reclica's meestal op het onderstel van een T-34 of iets vergelijkbaars gebouwd.
het grootste probleem zal zijn een geschikt onderstel te vinden en zels als je iets vind wat qua afmetingen voldoet is de wiel ophanging niet veel vergelijkbaar toegepast waardoor het redelijk snel te zien is
Oxbow bedoelt deze tank replica:
Afbeelding

Deze is geheel opnieuw gemaakt en niet op een bestaande onderstel opgebouwd. Zoals verschillende andere modellen.

Hier een link van het bouwproces een een leuk filmpje.
http://izismile.com/2012/02/14/handcraf ... video.html

Hier onder een gebouwd voor Peter Jackson:
http://www.warbirdinformationexchange.o ... =3&t=50287
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Alvon
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 dec 2014, 23:03

Re: Markt voor replica Tiger tank schaal 1:1

Bericht door Alvon »

sorry Jim, ik kan geen foto's en youtube zien..ik zit op mijn werk en daar is dat afgeschermt.
ik weet dat er een aantal films gebruik maken van hele slechte werkstukjes om duitse tanks uit te beelden maar een volledig herbouwde tiger zou heel mooi zijn.
ik ben alleen bekend met Bovington als de laatste rijdende tiger

Edit: mocht je er aan beginnen sucses een heel mooi project, ik heb een linkje gedeeld waar in ieder geval mooi foto's en een aantal hoofd maten instaan
http://www.fprado.com/armorsite/tiger1.htm
war doesn't determine who's right. only who is left
only the dead have seen the end of war
in peace sons bury their fathers in war fathers bury their sons
opdat we niet vergeten wat oorlog eigenlijk inhoud
Alvon
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 dec 2014, 23:03

Re: Markt voor replica Tiger tank schaal 1:1

Bericht door Alvon »

is wel een beetje oud bericht wat ik hier nieuw leven inblaas maar ik kwam toevalig wat relevants tegen.
http://ritastatusreport.blogspot.nl/201 ... plica.html
war doesn't determine who's right. only who is left
only the dead have seen the end of war
in peace sons bury their fathers in war fathers bury their sons
opdat we niet vergeten wat oorlog eigenlijk inhoud
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Markt voor replica Tiger tank schaal 1:1

Bericht door Jim »

Dat is dezelfde als die ik eerder aanhaalde. :wink:
De blog klopt niet. De betreffende tank is door een groep mensen gemaakt speciaal voor een (Russiche) speelfilm (The White Tiger). Echter net voor de film begon besloot de regiseur een ander (gedrocht) te kiezen. Mogelijk bang dat als de tank het begeeft hij geen "hoofdrolspeler" meer heeft. :?: Maar hij is te koop!
In Hongarije is er ook eens eentje gemaakt. Maar die rammelde na een aantal keer rijden uitelkaar. Toen hebben ze de bovenbouw geplaatst op een Russiche tank onderstel.
De Hongaar had ook alle aandrijf en loopwielen zelfgemaakt maar het was toch net niet helemaal identiek.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Markt voor replica Tiger tank schaal 1:1

Bericht door earlymb »

Momenteel heeft Axis Track Services de replica Tiger te koop die gebruikt werd in Fury (voor de scene waarin hij uitgeschakeld wordt). Vanaf de spatborden op is het een exacte copie van de originele Tiger 131; het chassis is een Alvis Shielder. De correcte tracks zijn later met de computer toegevoegd voor de film.

http://www.axistrackservices.com/#!vehicles/c1ewv
Plaats reactie