Catawiki

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Catawiki

Bericht door asjemenou »

Zelf heb ik (nog) geen ervaring met Catawiki. Eerlijk gezegd heb ik er tot nu toe ook niet zo'n behoefte aan. Er zijn naast Catawiki nog andere manieren om aan nieuwe aanwinsten voor je verzameling te komen.
Mijn vraag is nog steeds, hoe kun je sommige objecten op originaliteit beoordelen vanaf een paar (wazige of te donkere) foto's? Dit probleem doet zich overigens niet alleen bij Catawiki voor. Sommige objecten moet je simpelweg kunnen voelen of ruiken.
A. de Koster schreef:Ik zal je een geheim verklappen. Als je bied zie ik al je gegevens naam adres noem maar op dus we kunnen dat echt uitbannen en zonder geldig ID bewijs kun je niet eens bieden en die ID is gekoppeld aan je online naam dus tenzij je een rits valse ID's hebt ....., kopie moet opgestuurd zijn dus het verhaal waar je meekomt klopt totaal niet.
Daar gaan we weer. De privacy komt steeds meer in het nauw. Weten we eigenlijk nog wel wat privacy is en wat doet Catawiki met deze persoonlijke gegevens? Hoe veilig zijn mijn gegevens bij Catawiki? Hoe weet ik dat Catawiki mijn gegevens niet doorverkoopt voor geld?
A. de Koster schreef:Dat ik nog veel kan leren staat als een paal boven water maar op dat gebied niet. :wink:
Toch wel. Begrijp ik goed uit je bovenstaande reactie dat je een kopie van een geldig ID bewijs moet opsturen om mee te kunnen bieden? Iedereen weet toch dat populaire (verkoop) websites ook geliefd zijn bij Internetcriminelen. Het zijn juist dit soort websites waar ze hun informatie vandaan halen.
We kennen inmiddels de slogan; "Hang op, klik weg, bel uw bank". Dit is echter niet voldoende. Een aanvulling hierop is dat je niet zomaar een kopie van je ID moet verstrekken aan derden.
Begrijp mij goed, ik heb niets tegen Catawiki maar ik ben kritisch als het gaat om het verstrekken van mijn persoonlijke gegevens. :wink:
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Catawiki

Bericht door Mr_Flibble »

Kan me niet herinneren dat ik meer dan mijn NAW info gegeven heb bij het aanmelden. Geen vraag voor je BSN of een kopie van je paspoort ofzo.
Maar heb me zéér kort na aanmelding weer uitgeschreven, omdat de site absoluut mijn vertrouwen niet wekt, met name de spookbiedingen.

Catawiki? No thanks!
In Tabulas Argenteas Refero
faithless
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 feb 2011, 12:44

Re: Catawiki

Bericht door faithless »

Mr_Flibble schreef:Kan me niet herinneren dat ik meer dan mijn NAW info gegeven heb bij het aanmelden. Geen vraag voor je BSN of een kopie van je paspoort ofzo.
Maar heb me zéér kort na aanmelding weer uitgeschreven, omdat de site absoluut mijn vertrouwen niet wekt, met name de spookbiedingen.

Catawiki? No thanks!
Klopt als je wilt kopen is enkel aanmelden met NAW gegevens voldoende en kom je dus eigenlijk terug op de discussie die hier vorig jaar is ontstaan dat je gemakkelijk met wat vernuft je verkoop object omhoog kan bieden en op tijd moet stoppen en je winst pakken.
Hier het voorbeeld welke ik aanhaal.

Helaas kan ik niet zien bij de vorige veilingen welke bieders hetzelfde boek zo hoog hebben geboden, jammer dat catawiki dat niet meer laat zien.

Overigens is hetzelfde boek gisteravond door een belgische aanbieder geveild voor een € 40,- dus dat hier iets aan de gang is wat niet helemaal klopt lijkt me vrij duidelijk.
Aangezien de bieders bij de Nederlandse aanbieder hier niet op hebben geboden.
M.a.w. waarom zou je zo hoog gaan bieden als je op hetzelfde item en op hetzelfde platform het voor € 45,- had kunnen krijgen...........

Er zat hier voorheen iemand van Catawiki op het forum, deze hoor ik nu overigens niet meer.
Bijlagen
ScreenShot005.jpg
ScreenShot004.jpg
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re: Catawiki

Bericht door martinus »

Toevallig heb ik afgelopen maand voor het eerst een item geveild op catawiki. Moet zeggen dat alles goed is verlopen, ondanks een teleurstellend resultaat. Contact liep allemaal vlot, duurt alleen even voordat je je centen hebt.
faithless
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 feb 2011, 12:44

Re: Catawiki

Bericht door faithless »

Jammer om te horen dat het resultaat teleurstellend was, bij aankoop krijg je dezelfde avond een link om de betaling te doen, je moet geloof ik binnen 3 dagen betalen, de vertraging zit dan duidelijk bij Catawiki.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Catawiki

Bericht door patrickh »

Betaling volgt na drie weken, maar dat weet je vantevoren, staat in de voorwaarden. Kun je niet mee eens zijn, maar niemand verplicht om daar je spullen aan te bieden :wink: Heb nog geen enkele keer met spookbieders te maken gehad, dit in tegenstelling tot Marktplaats, daar heb je meer last van spookbieders dan normale bieders. Meestal wordt er ook nog meer op geboden dan op Marktplaats is mijn ervaring...Heb er goede ervaringen mee, maar ook hier geldt: Weet wat je koopt!!!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Catawiki

Bericht door uniformverzamelaar »

patrickh schreef:Betaling volgt na drie weken, maar dat weet je vantevoren, staat in de voorwaarden. Kun je niet mee eens zijn, maar niemand verplicht om daar je spullen aan te bieden :wink: Heb nog geen enkele keer met spookbieders te maken gehad, dit in tegenstelling tot Marktplaats, daar heb je meer last van spookbieders dan normale bieders. Meestal wordt er ook nog meer op geboden dan op Marktplaats is mijn ervaring...Heb er goede ervaringen mee, maar ook hier geldt: Weet wat je koopt!!!
Dat is een regel die altijd van toepassing is hé Patrick. Eveneens voor andere verkoopsite en zelfs voor beurzen.

Het voordeel is dat je moet kopen als je een hoogste bod hebt geplaatst en de min prijs is gehaald, dit in tegenstelling met marktplaats.
Dus spookbidders denk dat dit enkel mensen zijn die zelf verkopen of die in dienst van een verkoper de prijzen opjagen.
Dit is meestal terug te brengen tot professionele verkopers.

Maar men mag zeker niet elke prof. verkoper of amateur verkopen over dezelfde kam scheren.
Daar zijn ook zeker nog een merendeel aan eerlijke mensen !!
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
faithless
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 feb 2011, 12:44

Re: Catawiki

Bericht door faithless »

Het voorbeeld wat ik heb geplaatst lijkt me vrij duidelijk voorbeeld daarvan.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Catawiki

Bericht door uniformverzamelaar »

Vermoedelijk wel, maar niet te bewijzen. :(
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
faithless
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 feb 2011, 12:44

Re: Catawiki

Bericht door faithless »

Klopt, A de koster had er wellicht wat meer over kunnen vertellen.
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re: Catawiki

Bericht door martinus »

Kunnen jullie wat toelichten mbt spookbieders? De betaling van de koper bleef uit, kreeg diverse mailtjes dat ze ermee bezig waren en dat hun laatste stap het inschakelen van een incassobureau was. Ik krijg dus wel de indruk dat spookbieden niet meer mogelijk is.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Catawiki

Bericht door uniformverzamelaar »

Een spookbieder wil niet altijd zeggen dat dit ook de hoogste bieder is.
Hij kan gewoon de prijs opdrijven altijd met een risico eraan natuurlijk, maar als koper en verkoper onder 1 hoedje spelen kan hen het max 15 % kosten van de uiteindelijke verkoopprijs en die kunnen ze soms verder uitlopen dan de geriskeerde 15 %.

Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
faithless
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 feb 2011, 12:44

Re: Catawiki

Bericht door faithless »

En hetzelfde boek vanuit dezelfde aanbieder staat er weer op, laten we eens gaan kijken wie hier op gaan bieden, misschien wel dezelfde als die ik paar berichten hierboven heb ingekopieerd.
Ben zeer benieuwd.
Bijlagen
ScreenShot006.jpg
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Catawiki

Bericht door zjopske »

martinus schreef:Dus spookbidders denk dat dit enkel mensen zijn die zelf verkopen of die in dienst van een verkoper de prijzen opjagen.
Dit is meestal terug te brengen tot professionele verkopers.
Ik ga er vanuit dat er wel een IP tracker zit ingebouwd dat voorkomt dat je op eigen zaken gaat bieden, wat overigens niet mag volgens de voorwaarden :)
martinus schreef:Kunnen jullie wat toelichten mbt spookbieders? De betaling van de koper bleef uit, kreeg diverse mailtjes dat ze ermee bezig waren en dat hun laatste stap het inschakelen van een incassobureau was. Ik krijg dus wel de indruk dat spookbieden niet meer mogelijk is.
Uit mijn ervaring blijkt dat 98% van de kavels gewoon betaald worden, sommige duren iets langer i.v.m. dat gehele incassotraject. Waar voorheen (2014 en begin 2015) het incassotraject niets opleverde zie ik de laatste maanden een enorme verbetering, dat wil zeggen binnenkomende betalingen uit het traject. Daarnaast, met twee keer klikken staat het kavel weer in de veiling.

Er zal zo nu en dan wel een kaveltje onbetaald blijven, het is jammer dat je dan in de 2% zit. Maar als je zoiets vergelijkt met marktplaats waar het sturen van een reactie niets meer oplevert, mensen biedingen terugtrekken enz. Ik geef de voorkeur aan een verkoop op bijvoorbeeld de beurs of aan mensen die ik al even ken door ze enkel te appen.

Als ik van iets af wil dan zet ik het wel op catawiki, dan verkoop ik het zeker en is de tijdsinvestering. Die 2-3 weken dat het duurt voor het geld er is maken me niet zo veel uit. Resultaten zijn soms slecht maar ik heb ook kavels gehad die tot vijf maal mijn verwachtingen werden afgehamerd en betaald, ik zou je aan de resultaten niet te veel vasthouden, dan is het geveilde item waarschijnlijk ook niet gewild :)
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
pantserknakker
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mei 2013, 14:05

Re: Catawiki

Bericht door pantserknakker »

patrickh schreef:Betaling volgt na drie weken, maar dat weet je vantevoren, staat in de voorwaarden. Kun je niet mee eens zijn, maar niemand verplicht om daar je spullen aan te bieden :wink: Heb nog geen enkele keer met spookbieders te maken gehad, dit in tegenstelling tot Marktplaats, daar heb je meer last van spookbieders dan normale bieders. Meestal wordt er ook nog meer op geboden dan op Marktplaats is mijn ervaring...Heb er goede ervaringen mee, maar ook hier geldt:
Weet wat je koopt!!!
Volgens mij had jij in 2015 een ss poster sowieso 2x aangeboden op catawiki beide keren boven de reverse prijs verkocht dus bij jou moet er ook wat mis zijn gegaan of had je ook zelf de eerste keer geboden
Plaats reactie