Verbod op Duits verzamelen

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door uniformverzamelaar »

Ik heb de Heer Graaff eens een PB gestuurd met een gewone simpele vraag.

Niets beledigend, niets opdringerig maar op een beleefde manier.
Een vraag die dus niet over Huizen of een of andere beurs gaat dus ook niet over het forum of over een van zijn uitlatingen of berichten in de media.

Hij wil antwoorden op mijn vraag als hij mijn volledige gegevens kent.

Maar waarom heeft hij deze nodig als ik hem via het forum een pb heb gestuurd kan hij toch gewoon via een pb terug antwoorden.

Of heeft hij andere intenties die hij kenbaar niet wil weergeven :?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
jappie
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 mei 2010, 17:09
Locatie: klazienaveen

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door jappie »

Dhr. Graaff voelt zich denk ik bedreigd door menigeen hier.

Hij heeft namelijk al vaker het lef gehad om tegen mensen te zeggen dat ze zich niet moeten verschuilen achter een forum naam ofzo.
Persoonlijk denk ik dat Dhr. Graaff zelf te bang is om menig forumlid cq. verzamelaar onder ogen te komen omdat hij zich er zelf ook van bewust is dat hij dan compleet in een hoekje gepraat gaat worden.

Hij weet dat wat hij wil niet zomaar zal gaan gebeuren, en dat vele mensen dat ook niet zomaar toe zullen gaan laten.

Ik weet dat Dhr. Graaff dit zeer waarschijnlijk ook leest.

Ik heb niks tegen U. Integendeel zelfs. Ik denk dat u best een vriendelijk persoon bent.
Maar word het niet eens tijd om te stoppen de geschiedenis te willen veranderen. Wat geweest is, is helaas geweest en kan niet teruggedraaid worden.
Zoals ik eerder al zei vind ik het verschrikkelijk wat er in het verleden gebeurd is. Maar vergeet niet dat er in die paar jaar tijd 50.000.000 slachtoffers gevallen zijn.

Telt daar dan niks voor.

Ikzelf ben adoptant van een aantal Amerikaanse soldaten op verschillende begraafplaatsen.
Ik heb er zelf nog nooit naar gekeken of het kan maar ik zou dit voor een WEHRMACHT soldaat ook zo doen. (WEHRMACHT en NAZI/SS verschillen in mijn ogen)
Ook die mensen hadden familie, partners en kinderen. Ook zij deden alleen wat hun gezegd werd.

Er zullen ongetwijfeld ook wehrmacht soldaten foute dingen gedaan hebben. Maar wat hebben de Amerikanen allemaal wel niet uitgespookt. Om over Rusland, Japan, Frankrijk, Nederlanders na de bevrijding, Engelsen en Polen maar te zwijgen. Dat gebeurd in een oorlog.

Je kunt de geschiedenis niet veranderen. Laat het achter je en probeer niet de hobby van een ander te verzieken. Ieder museum is ooit begonnen met een kleine privecollectie. Ieder museum is afhankelijk van vrijwilligers, mensen met kennis van zaken en donaties van burgers en andere verzamelaars.
Wees blij dat er jongeren zijn die zich er in interesseren en die deze geschiedenis levend willen houden. Alleen al om te vertellen over de beestachtige dingen die er gebeurd zijn en dat deze nooit meer zouden mogen gebeuren.
HONOR IS THEIRS WHO KNEW THE PATH OF HONOR
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door Proos »

patrickh schreef:Proos, door juist NIET te reageren haal je juist verdenking op je, je kent het spreekwoord toch wel: Zwijgen is toestemmen? Natuurlijk reageer ik als mensen iets veronderstellen over mij en medeverzamelaars met goede bedoelingen, en dat mensen een verbod willen op iets wat ik verzamel. Neemt niet weg dat men netjes moet reageren, natuurlijk. Heb ik ook steeds gedaan. Ik zeg ook nergens dat de man niet om een verbod mag vragen, hij mag alles vragen wat hij wilt, ik vraag alleen om een standpunt wat moderators van dat verbod vinden. Niet beledigend bedoelt, maar je draait er een beetje omheen mijn inziens.
Als je het idee hebt dat iemand je enkel uit de tent probeert te lokken is het maar de vraag of het gezegde opgaat. Ik vind sowieso zwijgen niet hetzelfde als toestemmen. Een genuanceerde mening geven hoeft ook maar een keer. Als er geen normaal gesprek mogelijk is - en je staat echt zover uit elkaar dat 't nutteloos is - dan is dat een prima motief om niet met die persoon in discussie te gaan. Je moet je afvragen of er überhaupt sprake is/was van een discussie met de persoon die het negatieve berichtje plaatste. Realiseer je dan ook vooral met wie je dan wel praat. Ik denk dat 't vooral om de publieke opinie gaat. Kortom, je staat dan boven de discussie (omdat je beseft dat er geen discussie is) en je kunt gewoon op een nette manier aangeven waarom het verzamelen wel belangrijk is. Dat doe je om duidelijk te maken wat JE EIGEN standpunten zijn. Blijf dan gewoon bij jezelf en meer hoeft het ook niet te zijn. Ik zou gewoon vertellen hoe je op een nette en respectvolle manier verzamelt, wat je omgeving daar van leert en welke functie dit forum daarin heeft. Dat soort zaken. Als een derde persoon dat leest zal hij die argumenten en informatie veel eerder meewegen dan wanneer de repliek uit laster en verwijten bestaat.

Het nieuwsberichtje was allang een stille dood gestorven. Maar nee, nu is het een groot onderwerp, want blijkbaar is er iets om je zorgen over te maken... kan er geen zakelijke reactie gegeven worden en hebben we het topic gesloten. Dat is wat er nu uitgestraald wordt. En ik vind dat onterecht, want ik heb in bijna 15 jaar op dit forum een heel andere kant van jullie gezien. En dat heb ik duidelijk omschreven in mijn berichtje van 19-03-2015 01:18.

Volgens mij is mijn mening dus duidelijk. Niet dat die er toe doet, want de jouwe is net zo veel waard. Nog belangrijker is wat je er mee doet. Dat is wat ik probeer duidelijk te maken. Je bent namelijk een lid van dit forum en jij bepaalt mede hoe dit forum en je verzameling er uit ziet naar de buitenwereld. Hoe er gekeken gaat worden naar jou en de anderen, als verzamelaars. Ik zou me daar meer zorgen over maken dan over wat ik er van vind.

Uit mijn eerdere berichtje kun je opmaken dat ik dat ik van mening ben dat de verzamelaars heel wat bijdragen aan dit forum en aan de doelstelling. Het is juist daarom dat ik er van schrik dat er zo heftige reacties zijn. Daarnaast heb ik in mijn eerdere berichtje - van 18-03-2015 11:36 - al uitgebreid gepoogd aan te geven hoe de relatie tussen verzamelen, dit forum en de regels ligt.

Nogmaals: ongenuanceerde reacties op een mening waar je het niet mee eens bent stelt dit forum in een kwaad daglicht. Onterecht of niet maakt niet uit. Het krijgt daarnaast meer negatieve aandacht, wordt groter, krijgt daarmee steeds meer aandacht en sympathisanten, en speelt dus mensen die ongeïnformeerd oordelen over de groep verzamelaars op dit forum, 100% in de kaart. Mijn vraag is nog steeds: wil je dat.

Sinds 2001 bestaat dit internetforum als platform waar jij en anderen een mening kunnen geven, kunnen praten over de geschiedenis, van elkaar kunnen leren. En natuurlijk gaat ook wel eens wat mis. Zoals nu. Ik zou het daarom jammer vinden als je de wind in de broek laat jagen, de persoon achter dat enkele negatieve berichtje daarom persoonlijk "aangevallen" wordt of gedemoniseerd en je hem daarmee iets in handen drukt om mee te slaan. Wat er gebeurt is dat je jezelf daarmee op termijn uit de hobby drukt en je kunt in mijn eerdere berichtje lezen wat er dan verloren gaat. Wees dus professioneel, hoffelijk en zakelijk, want anders kun je er denk ik op wachten tot er een echt verbod is. Dat is niet mijn keuze, maar mijn mening doet er helemaal niet toe: de verzamelaars gaan zelf over hun eigen verzamelhobby.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door patrickh »

Proos, bedankt voor je uitgebreid antwoord. Ik deel je mening niet helemaal, maar ieder mag zijn mening hebben. Ik heb iig ook mijn mening gedaan en zal het hierbij laten. Heb netjes gezegd wat ik ervan vindt.

@Jappie, Dhr Graaff is niet bang om verzamelaars onder ogen te komen hoor, heb hem zelf laatst in Huizen nog gezien, dus dat pleit voor hem. Helaas is het bijna onmogelijk om met hem erover te discusieren daar hij vast van zijn gelijk overtuigd is, helaas. Niemand wil WOII toestanden terug hebben, alleen is dit niet de manier...
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door hajos »

@ Guy
Je was Belg toch?
Dan zie ik geen problemen.
Als je Nederlander was, zou ik me niet wagen aan het vertrekken van informatie aan mr Graaff.

Helaas heeft hij een beperkte kijk op zaken (ongeacht of hij de wet aan zijn kant heeft of niet) en is maar een uitleg de juiste en dat is de zijne.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door uniformverzamelaar »

Hajos,

Ik geef geen info en zeker geen persoonlijke info aan eender welke persoon of organisatie die deze gegevens zouden kunnen misbruiken voor gelijk welk doel.

Al wat ik heb, mag ik wettelijk (volgens de Belgische wetten) in huis hebben, voor de zaken die vergunningsplichtig zijn heb ik reeds lang geleden de nodige stappen onderaan op deze te bekomen. (Ben al 45 jaar verzamelaar en ondertussen zijn de wetten al regelmatige aangepast geweest, en niet altijd in het belang van de verzamelaars)

Schrik heb ik niet, maar behoedzaam ben ik wel.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door Erik »

Vergeet niet dat mijnheer Graaff op zijn website foto's heeft geplaatst van re-enactors die het Duitse leger (Wehrmacht) uitbeelden. Mijnheer Graaff ziet er geen been in om mensen zonder hun toestemming af te beelden met daaraan gekoppeld onjuiste gegevens. Ook vindt hij het acceptabel mensen te noemen met hun telefoonnummer erbij (Werner Vinke)
Pas maar op met het geven van je gegevens.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Dutch Daggerman
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jun 2015, 19:47

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door Dutch Daggerman »

Beste medeverzamelaars,

Net heb ik een aantal tips op dit voor mij nieuw forum geplaatst betreft het voordelig maar wel goed verzekeren van je verzameling zonder rare eisen van taxaties, alarm etc.etc. dus ook maar even op dit artikel reageren.

Gisteren, 1 juni 2015, heeft er een artikel in het NRC gestaan over de afgelopen beurs in Huizen, dd 31 mei 2015.(NRC next en avondblad NRC handelsblad, beide digitaal te lezen) . Ik heb de dolken ter beschikking gesteld die op de foto staan. Ook enkele uitspraken van mij over dolken(de prijs is het bewijs) komen van mij.

De aanwezigheid van Arthur Graaff is niet onopgemerkt gebleven, er hing helaas een minder prettige sfeer, lees dat maar in de krant.
Bron van de ellende voor Huizen is de aanwezigheid van een Mein kampf op een eerdere beurs in Huizen, 8 maart. Dat heeft ook de krant gehaald, Graaff had een journaliste van Gooi en Eemlander bij zich. Daarbij heeft hij "Nazidolken en vlaggen"' gezien, o.a. bij mijn tafel. Graaff heeft daarom aangifte gedaan bij de Politie en de gemeente Huizen heeft dat (uiteraard) serieus genomen.
Zijn strijd tegen "Nazi-militaria", dolken en Mein Kampf in het bijzonder, kent geen grenzen. Zelf spreek ik overigens liever over items of dolken van periode Derde Rijk.

Ik heb een "normaal" gesprek gehad met Arthur Graaff, maar geen idee of ik hem iets milder heb kunnen stemmen.
Momenteel staat op zijn site en die van de antifascistenbond dat nazi-militaria verboden is om te verhandelen. Dit is niet correct.

De feiten op dit moment:
In de wet staat NERGENS dat Mein Kampf, nazidolken, swastika's en andere Duitse verzamelobjecten verboden zijn.
Wel zijn er de afgelopen decennia enkele uitspraken geweest van rechters die nu als leidraad worden gehouden:
Mein Kampf mag je bezitten, niet verhandelen. (Laatste zaak met vrijspraak in Amsterdam komt in Hoger Beroep nog onder de rechter, afwachten dus)
Originele items mogen verkocht worden, ook op de beurs in Huizen. Maar het kan per geval bekeken worden. Bij verkoop via Internet is de handel in dolken niet toegestaan volgens het nazidolkenarrest van 8 november 2012. Reden is, dat de verkoper niet weet aan wie hij het verkoopt en dus ook niet weet of het fout gebruikt wordt. Is iets voor te zeggen...
Kortom: een onduidelijke zaak voor de meeste verzamelaars, maar voor originele items is er geen gevaar.

Voor Huizen zijn de volgende afspraken met de gemeente gemaakt:
1)Mein kampf en het boek van Rosenberg zijn verboden op de beurs
2)Kopieën/reproducties van dolken en ander "Nazi-materiaal" zijn niet toegestaan op de beurs
3)Geld ook voor nieuwe derde Rijk curiosa met een ideologisch karakter (bijvoorbeeld een koffiebeker met doodshoofd er op)
4)Voorwerpen, ook originele stukken, met een al te duidelijk Nazi- of SS symbool moeten niet al te duidelijk worden getoond(dus een vlag moet opgevouwen op tafel liggen)

Afgelopen zondag is er een handhavingsambtenaar en politie aanwezig geweest om hier op te controleren. Er is niets afwijkend gevonden.

Het artikel in NRC is niet geheel correct, het verhaal dat er echtheidscertificaten aanwezig dienen te zijn is GEEN EIS van de gemeente Huizen.
NRC heeft toegezegd een tweede, uitvoerige, artikel te publiceren waarbij "betreft Arthur Graaff" ook de andere kant van de medaille (inclusief wetgeving, vergunningen etc.) vermeld zullen worden. Ook hieraan heb ik mijn medewerking toegezegd. Wordt vervolgd dus!

Uiteraard wordt de wet op wapens en munitie ook toegepast, dus geen verboden wapens, munitie etc. etc. op de beurs!

Ik hoop een beetje duidelijkheid in deze zeer ondoorgrondelijke materie te hebben gebracht.
Blijf vooral met enthousiasme verzamelen!

m.vr.gr.
Edwin van Veelen
aka Dutch Daggerman
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door Kugelblitz »

Ha Edwin,

Welkom op het forum. :)
Dank voor de toelichting. Goed om te weten dat er intelligente mensen zijn die ook jegens de media de hobby in een goed en verantwoord daglicht proberen te zetten. Hopelijk is men ook bereid hiernaar te luisteren.

Post m.b.t. de verzekeringskwestie is ook erg interessant, dank!

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door uniformverzamelaar »

Inderdaad goede uitleg.

Maar, ik heb een beetje schrik dat deze bepaalde heer, met name Arthur Graaff, niet zal stoppen als hij de moderne 'zaken' eruit heeft gehaald, maar ook de repro's (wat in principe ook nog niet zo erg is), maar dat hij pas zal zwijgen als alles verboden wordt wat ook maar te maken heeft met het Derde Rijk.

Dit geeft hij aan in zijn uitspraken als. "Zulke zaken horen niet bij verzamelaars, maar horen enkel in musea te worden bewaard"
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
ArnoldKwijt
Lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 07 dec 2012, 12:18

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door ArnoldKwijt »

Blijf vooral met enthousiasme verzamelen!
Enof! :)
Dutch Daggerman
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jun 2015, 19:47

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door Dutch Daggerman »

Voor de goede orde nog deze opmerking:

De bovenvermelde afspraken zijn die voor de militariabeurs in Huizen.
Andere beurzen kunnen, buiten de wettelijk geldende regels, ieder hun eigen regels opstellen, zoals een fotografeerverbod, verbod vuurwapens, ook onklaar gemaakte exemplaren volgens de wet of met vrijstelling etc.etc. Check daarvoor de betreffende website.

Voor de verzamelaar die bijv. thuis een kopie armband van de ss heeft liggen, ter waarde van 15 euro, omdat een origineel van 1500-5000 euro of meer buiten het budget valt: geen vrees, zolang het maar niet "misbruikt" wordt. We weten onderhand allemaal wel hoe en wat daarmee bedoelt wordt.
Betreft de handel in reproductie nazi-materiaal: er zijn de afgelopen decennia vele uitspraken geweest, die niet allemaal even duidelijk zijn voor de "gewone man", waardoor het voor ons een lastige materie blijft. Zo zijn er In 2004 enkele duizenden spelden en stoffen emblemen van een handelaar op Schiphol in beslag genomen, maar uiteindelijk is de handelaar vrijgesproken. Zijn verweer was dat ze voor filmproducties etc. aangemaakt zijn.

Voor mij geldt slechts 1 regel: wat staat er in de wet! niets meer en niets minder. Wij, als verzamelaars, maar ook Dhr. Graaff dienen zich daaraan te houden.
(uiteraard kan ik alleen de situatie voor Nederland schetsen, in andere landen zijn de wetten absoluut anders. Duitsland spant daarbij de kroon)
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door earlymb »

Volgens het NRC artikel is dhr. Graaff nu ook al een expert op het gebied van onklaargemaakte wapens? :roll:

Helaas heb ik geen toegang tot het hele artikel, ben geen abonnee.
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door Iwan »

Ff registreren dan kan je t hele artikel gratis lezen..
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door CollectorWo2 »

Wat een lacher, expert,hij werd compleet neergepraat bij een stal met wapens!....
De beste man weet erniets ervanaf!
Plaats reactie