Oplichter marktplaats

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nathan2552
Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 07 dec 2013, 02:29
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Oplichter marktplaats

Bericht door nathan2552 »

Hallo Allen.
ik wil jullie graag waarschuwen voor de verkoper ''johan'' uit Amsterdam op marktplaats
ik heb op 11 maart een EK2 gekocht, die hij van zijn ''opa kreeg''. Geld is dezelfde avond overgemaakt, en zelfs aangekomen. op 12 maart is deze ook verstuurd.
U kan het al raden, heb nooit iets binnen gekregen. Heb 3 maal gemaild of het wel echt verstuurt was. Nooit antwoord gekregen terwijl ik dat normaal binnen een uur kreeg. Ik heb daarom vanavond ook aangifte tegen deze man gedaan.
Ik heb de rekeningnummer en achternaam ook, maar kan ik hier niet plaatsen.
Als iemand die wil, just in case, PM me maar.
Balen dit !
Mvg Nathan
"Een sterfgeval is een tragedie, honderd sterfgevallen is een statistiek."

"Vermoord één man en je bent een moordenaar, vermoord er een heleboel en je bent een held."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Oplichter marktplaats

Bericht door asjemenou »

nathan2552 schreef:U kan het al raden, heb nooit iets binnen gekregen. Heb 3 maal gemaild of het wel echt verstuurt was.
Helemaal te voorkomen is het niet maar ik laat pakketjes altijd aangetekend of geregistreerd versturen. Ik vraag de verkoper ook altijd om het track and trace nummer. Het kost wel iets meer maar je kunt wel achterhalen of dat iets daadwerkelijk is verstuurd. Een EK2 kan zelfs als geregistreerd brievenbuspakje worden verzonden.Zie; http://www.postnl.nl/versturen/brief-of ... ountry=nld
Kun je het overgemaakte geld niet terug laten boeken? Neem desnoods contact op met je bank.
Zelf heb ik een keer meegemaakt dat een verkoper per ongeluk z'n IBAN nummer foutief aan mij had doorgegeven. Het geld was dus naar een bankrekening van iemand anders gestort. Op de naam van de rekeninghouder letten ze blijkbaar niet. Ik heb toen ook met mijn bank gebeld.
Wat zij dan doen is, is de rekeninghouder die per ongeluk (in jouw geval ten onrechte) het geld heeft gekregen benaderen en verzoeken deze om het bedrag terug te storten. Dit moeten zij meen ik binnen 3 weken doen. Gebeurd dit niet dan geeft jouw bank jou de adresgegevens van de betrokken rekeninghouder zodat je 'm zelf kunt benaderen.
Het vervelende voor jou is dat je het pakketje niet hebt laten registreren. De verkoper kan blijven beweren dat hij het pakketje (ongeregistreerd) heeft verzonden.
Tot slot, dure aankopen kun je beter zelf gaan ophalen. Voordeel daarvan is dat je het ook kan bekijken.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Oplichter marktplaats

Bericht door uniformverzamelaar »

Ik weet natuurlijk niet hoe de wetgeving in Nederland is.

Maar indien je in België een "ongewilde" betaling doet dan kan je dit geld terug eisen van de begunstigde die het foutief op zijn rekening heeft gestort gekregen.
De bank zal eerst trachten om deze foutieve betaling trachten te regelen.
Wil de foutieve begunstigde dit niet doen kan je altijd een klacht bij de politie indienen en je haalt je slag thuis.

Dit telt zeker niet als er een discussie is over een aankoop die verzonden of niet verzonden is.
Indien dus de verkoper via een mail of iets dergelijks kan aantonen dat er een verkoop is geweest, is deze regel niet van toepassing.

In België zal een bank NOOIT de persoonlijke gegevens van een begunstigen aan iemand verstrekken.
Dit mag de bank zelfs niet volgens de wet.

Maar zoals altijd, voor sommige klanten worden er toch uitzonderingen gemaakt maar je kan dit best niet vermelden, want als de ander partij een klacht indient heeft de bank wel een serieus en ernstig probleem.

Maar zoals hierboven al te lezen staat en zo doe ik het ook.
Indien die zending niet kan afgehaald worden bv door een te grote afstand en het bedrag van de verkoop is boven een door mij zelf bepaald bedrag laat ik het steeds aangetekend verzenden.

En dan kunnen er trouwens nog zaken verkeerd gaan hoor bij aangetekende verzendingen.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
nathan2552
Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 07 dec 2013, 02:29
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Oplichter marktplaats

Bericht door nathan2552 »

Dank jullie beide!
Ik heb net een mail gehad van marktplaats waarin stond dat de verkoper een bekende oplichter is.
Ik ga nu contact met mijn bank opnemen
Mvg Nathan
"Een sterfgeval is een tragedie, honderd sterfgevallen is een statistiek."

"Vermoord één man en je bent een moordenaar, vermoord er een heleboel en je bent een held."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Oplichter marktplaats

Bericht door asjemenou »

Wel vreemd dat als zo'n persoon een bekende oplichter is bij Marktplaats dat hij telkens weer advertentie's kan plaatsen. Ik zou zeggen "weren dat persoon".
Hopelijk kan je tenminste nog je geld terug krijgen. Of dat ook op de manier kan zoals bij mij dat weet ik eerlijk gezegd niet voor de volle 100 procent.
uniformverzamelaar schreef:In België zal een bank NOOIT de persoonlijke gegevens van een begunstigen aan iemand verstrekken.
Dit mag de bank zelfs niet volgens de wet.
In Nederland hebben wij ook privacy regels. Een bank zal niet zomaar de adresgegevens van een rekeninghouder aan een derde geven. In mijn geval was er duidelijk sprake van een fout en geen oplichting. Er was immers bij de bank geen naam van een rekeninghouder bekend met dat bepaalde IBAN nummer. Het bedrag was binnen enkele dagen dan ook teruggestort op mijn bankrekening.
Uiteraard gelden er wel grenzen aan privacy regels. Wanneer je foutief een bepaald bedrag op je bankrekening krijgt gestort dan heeft de opdrachtgever van de transactie het recht om deze teruggestort te krijgen. Logisch dat een bank je dan benadert om dit binnen een bepaalde tijd te doen. Als je daar dan vervolgens geen gehoor aan geeft dan kan je weten dat dat consequenties heeft.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
nathan2552
Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 07 dec 2013, 02:29
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Oplichter marktplaats

Bericht door nathan2552 »

Ik heb de bank gebeld en ze kunnen er niets aan doen.. alleen de rechter
daar gaat dan mooi 40 euro.
Sommige mensen maken mij toch zo moe...
"Een sterfgeval is een tragedie, honderd sterfgevallen is een statistiek."

"Vermoord één man en je bent een moordenaar, vermoord er een heleboel en je bent een held."
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2345
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Oplichter marktplaats

Bericht door CollectorWo2 »

40 euro??
Daar ben ik ook eens ingestonken met een ek2 op mp was ook die prijs..
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Oplichter marktplaats

Bericht door asjemenou »

Leg eens uit, hoezo kan een bank daar niets aan doen? Ik leer graag iets bij.

Zie die 40 Euro maar als leergeld. Er zijn immers mensen die op deze manier voor honderden Euro's worden opgelicht. Is een prijs voor een EK2 ook niet een beetje wishful thinking?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Oplichter marktplaats

Bericht door uniformverzamelaar »

Een bank heeft niet het recht op zomaar zonder enige geldige reden en bij gebrek aan een rechterlijke uitspraak geld van iemand zijn rekening te halen.
Ook niet bij iemand die zelfs cliënt is bij die bank.

Zij kunnen enkel aan de verkeerd betaalde persoon vriendelijk vragen of hij/zij het verkeerd gestorte bedrag wil terugstorten en hen op vriendelijk wijze op de gevolgen die bij een weigering kunnen gebeuren.
Indien deze persoon cliënt is bij een andere bank dan moeten zij in principe de andere bank ook nog om toestemming vragen of vragen of zij in hun plaats dit zouden willen doen.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
nathan2552
Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 07 dec 2013, 02:29
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Oplichter marktplaats

Bericht door nathan2552 »

asjemenou schreef:Leg eens uit, hoezo kan een bank daar niets aan doen? Ik leer graag iets bij.

Zie die 40 Euro maar als leergeld. Er zijn immers mensen die op deze manier voor honderden Euro's worden opgelicht. Is een prijs voor een EK2 ook niet een beetje wishful thinking?
De bank mag alleen geld terug overmaken, als de rechter dit zegt.
Daar hebben ze zelf niets over te zeggen.
Dat zei de ABN amro medewerker aan de telefoon.
Mvg Nathan
"Een sterfgeval is een tragedie, honderd sterfgevallen is een statistiek."

"Vermoord één man en je bent een moordenaar, vermoord er een heleboel en je bent een held."
Gebruikersavatar
nathan2552
Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 07 dec 2013, 02:29
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Oplichter marktplaats

Bericht door nathan2552 »

thunderbird schreef:40 euro??
Daar ben ik ook eens ingestonken met een ek2 op mp was ook die prijs..
PB gestuurd.
"Een sterfgeval is een tragedie, honderd sterfgevallen is een statistiek."

"Vermoord één man en je bent een moordenaar, vermoord er een heleboel en je bent een held."
Gebruikersavatar
limburgsejager
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 07 feb 2014, 13:08
Locatie: Peel en Maas

Re: Oplichter marktplaats

Bericht door limburgsejager »

je zou idd de verkoper kunnen vragen voor een aangetekende verzending of een extra verzekerde verzending, maar om die verzending te kunnen betalen zal je toch die verzendkosten nog ipv de standaard verzendkosten moeten overmaken.

Als iemand je wil oplichten ben je dat geld nog eens extra kwijt. Dus ik zie dat niet echt als een oplossing. Als je zoiets wil tegengaan zul je het item toch echt moeten ophalen..
Voorwaarts, granaat gereed, op de vijand in.....
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Oplichter marktplaats

Bericht door asjemenou »

nathan2552 schreef:De bank mag alleen geld terug overmaken, als de rechter dit zegt.
Daar hebben ze zelf niets over te zeggen.
Dat zei de ABN amro medewerker aan de telefoon.
Mvg Nathan
Bedankt voor de uitleg in ieder geval. De meeste mensen zullen er geen juridische zaak van maken. Zeker niet voor 40 Euro. In zo'n geval wint meestal de oplichter dus. Dit zal hem wel bekend zijn en daarom kan hij doorgaan met z'n oplichtingspraktijken.
Wat zou een goede tip zijn om zo'n oplichter te stoppen?

Het is terecht wat Limburgsejager zegt, je zult eerst het bedrag moeten overmaken naar de verkoper (oplichter!) om vervolgens het object al dan niet aangetekend opgestuurd te krijgen.
Je zult eerst bij jezelf te rade moeten gaan tot welk bedrag je iets via de post opgestuurd wilt krijgen. Zelf ben ik al snel geneigd om iets op te halen.
Het enige voordeel van aangetekend versturen is, dat bij zoekraken van het pakket je dit door PostNL vergoed krijgt en de afzender niet kan zeggen dat het opgestuurd is en zoek geraakt zal zijn bij de post.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Oplichter marktplaats

Bericht door coco »

Natuurlijk mag de bank niet zomaar geld terug storten, anders koopt men duur spul zegt dat nooit aangekomen is en krijgt men het geld terug.
Gratis spullen dus, zou erg vervelend zijn als verkopende partij!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Plaats reactie