Groot lot Feldpost.

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Drostj
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:27

Groot lot Feldpost.

Bericht door Drostj »

Dag millitaria verzamelaars,

via een omweg ben ik bij jullie terecht gekomen.
Mijn vriendin en ik werken beide als verpleegkundige en verzamelen medisch antiek. Natuurlijk komen wij via medisch antiek ook wel eens terecht bij medische zaken die te maken hebben met de tweede wereldoorlog. Omdat de tweede wereldoorlog mij toch wel fascineert ben ik eens op onderzoek uitgegaan en heb ik een kijkje in een andere keuken genomen.
Natuurlijk vind ik wapens en uitrusting en onderscheidingen erg leuk, maar wat mij vooral aanspreekt zijn foto's, brieven en documenten.
Daar er over een aantal jaar geen mensen meer leven die vanuit de praktijk over de oorlog kunnen vertellen, vind ik dat deze brieven en documenten het verhaal in leven kunnen houden. Vanuit dit oogpunt leek het mij interessant om eens een nalatenschap te kopen en deze samen met mijn vriendin uit te pluizen. Het lijkt me interessant om te lezen hoe de mensen de oorlog beleefd hebben en hoe het thuisfront er mee om ging.

Nu heb ik op diverse fora gelezen dat er qua foto's ook veel reproductie en namaak is. Hoe dit qua brieven is weet ik niet.

Via deze kleine omweg :mrgreen: kom ik dan uiteindelijk bij mijn doel van dit typen.
Via marktplaats ben ik een lot van ruim 2 kg aan brieven tegengekomen. Dit betreft de conversaties van een Duitse luitenant en zijn vrouw in de periode van 1938 tot 1948.
Voordat ik een hoop geld uit ga geven aan namaak of een lot met weinig tot geen waarde ben ik benieuwd wat jullie meningen zijn over dit lot.
Het betreft de volgende advertentie:
http://link.marktplaats.nl/m919544520
Hoe kan ik er zeker van zijn dat dit echt is?
Hoe kan ik er zo zeker mogelijk van zijn dat de leuke of interessante brieven er niet uitgehaald zijn?
Wat is de eigenlijk de waarde van een schoenendoos vol met oude brieven? Wat de gek er voor geeft of is er wel degelijk een aanwijsbare waarde?

Mocht het helpen dan wil ik best vermelden wat ik bereid ben te betalen voor dit lot. Dit is voor jullie misschien helpend om te bepalen of dit een miskoop voor mij gaat zijn of niet.

Alvast bedankt voor al jullie reacties!

Met vriendelijke groet,

Joop
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Groot lot Feldpost.

Bericht door D_Dutch »

Drostj schreef: Hoe kan ik er zeker van zijn dat dit echt is?
Hoe kan ik er zo zeker mogelijk van zijn dat de leuke of interessante brieven er niet uitgehaald zijn?
Voor zover ik kan zien hoef je je qua originaliteit geen zorgen te maken bij deze brieven. Ik heb zelf een verzameling Feldpost en ik ben met dit soort papiermateriaal nog geen vervalsingen tegen gekomen. Het tweede is vaak wel een gok tenzij je alles persoonlijk kan doorspitten. Na wat Googlen heb ik in ieder geval geen informatie kunnen vinden dat P.O.W.-Camp 18 een kamp was bedoeld voor "te fanatieke Nazi's" zoals de adverteerder omschrijft. De echtgenote van de officier is zo te zien nog geen jaar geleden overleden, jammer dat de familie het zo snel van de hand heeft gedaan.
Drostj schreef: Wat is de eigenlijk de waarde van een schoenendoos vol met oude brieven? Wat de gek er voor geeft of is er wel degelijk een aanwijsbare waarde?
Een vaste waarde heeft het niet, het ligt er heel erg aan wie het verstuurde, bij welke eenheid diegene diende, wat er zoal in geschreven staat en wat je het persoonlijk waard vindt. :) Ik kan uit de advertentie niet opmaken hoeveel brieven er in totaal zijn en hoeveel er uit de oorlog zelf komen, dat speelt ook zeker mee met de waarde.
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Re: Groot lot Feldpost.

Bericht door Fuglesang »

Zelf ben ik geen verzamelaar van Feldpost. Ik kan vaak simpelweg het handschrift niet lezen.
Ik raad je wel aan om naar meer informatie, foto's etc te vragen.
Het blijft echter wel zo dat het afhankelijk is van jouw verzamelgebied, wat het voor jou waard is.
Voor sommige mensen is het helemaal niets waard, maar voor sommige mensen is het onbetaalbaar.
Je zou maar net iemand hebben die verzamelaar is van alles rondom dat krijgsgevangenenkamp...
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
Plaats reactie