Beginnend verzamelaar...

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
KoenTraas
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mei 2015, 15:22
Locatie: Yerseke
Contacteer:

Beginnend verzamelaar...

Bericht door KoenTraas »

Hallo,

Ik zal me eerst even kort voor stellen. Mijn naam is Koen, ik ben 24 jaar en woon in Yerseke (zeeland). Sinds mijn jeugd ben ik al zeer geinteresseerd in de Tweede Wereldoorlog , met name in het Derde Rijk.

Al ruime tijd wil ik duits militaria gaan verzamelen. Ik heb hier mee gewacht, vanwege dat het een dure hobby is. Nu mijn studie aankomende zomer ten einde komt wil ik spullen gaan verzamelen. Ik heb de laatste maanden dit forum o.a. gevolgd , maar ook andere site's daarom omheen om te kijken hoe andere spullen verzamelen, tips etc. ( zoals bijvoorbeeld referentieboeken enz. )

Ik wil mezelf eerst gaan richten op documenten met de daarbij horende medailles.
Heeft er iemand tips voor bijvoorbeeld:
- Hoe kan ik zien dat de documenten echt zijn?
- Hoe ik deze het best kan verzamelen? (waar: internet, beurzen)
- Wat zijn goede internet websites? (kurland docs)

Ik kom natuurlijk zelf nog maar net kijken, dus hoop wat tips binnen te krijgen! :wink:
' There's nothing stronger, than the heart of a volunteer '
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Beginnend verzamelaar...

Bericht door patrickh »

Hier kun je al wat hulp vinden:

viewtopic.php?f=88&t=31663
Gebruikersavatar
nathan2552
Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 07 dec 2013, 02:29
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Beginnend verzamelaar...

Bericht door nathan2552 »

Hallo Koen
Oorkondes en medailles is een leuke verzamel richting :)
Bij o.a de duitse wordt hier wel veel nep gemaakt.
Waar dit aan te zien is? Is bij elke medaille of oorkonde verschillend, meestal ook de details. Het slimste is om boeken te kopen, om te vergelijken.
Waar ik mijn oorkondes en medailles koop, is vooral bij mensen waar ik al veel bij koop (die ik dus kan vertrouwen) en handelaren. daar heb je in ieder geval garantie.
De beste websites voor mij:
militariaplaza.nl
tarnmilitaria.com
Ik hoop dat je er wat aan hebt
Mvg Nathan :)
"Een sterfgeval is een tragedie, honderd sterfgevallen is een statistiek."

"Vermoord één man en je bent een moordenaar, vermoord er een heleboel en je bent een held."
KoenTraas
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mei 2015, 15:22
Locatie: Yerseke
Contacteer:

Re: Beginnend verzamelaar...

Bericht door KoenTraas »

Bedankt voor de reacties!! ik zag via http://www.everyoneweb.com/Frontkampfer verschillende medaille uitgevers/nummers, zit hierin ook nog prijsklasse verschil?
' There's nothing stronger, than the heart of a volunteer '
Gebruikersavatar
nathan2552
Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 07 dec 2013, 02:29
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Beginnend verzamelaar...

Bericht door nathan2552 »

KoenTraas schreef:Bedankt voor de reacties!! ik zag via http://www.everyoneweb.com/Frontkampfer verschillende medaille uitgevers/nummers, zit hierin ook nog prijsklasse verschil?
Hallo Koen
jazeker !
Sommige makers komen minder voor dan de andere,
die zijn dus duurder meestal !
"Een sterfgeval is een tragedie, honderd sterfgevallen is een statistiek."

"Vermoord één man en je bent een moordenaar, vermoord er een heleboel en je bent een held."
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Beginnend verzamelaar...

Bericht door Kugelblitz »

Er zijn inderdaad veel verschillende makers van Duitse onderscheidingen, die in de meeste gevallen duidelijk op de onderscheiding zijn aangegeven in de vorm van een getal of letter en cijfercombinatie. Soms staat de naam ook uitgeschreven op de achterzijde.
Zoals reeds gezegd, sommige makers zijn lastiger te vinden, waardoor de varianten van die maker ook duurder en gewilder zijn. Dit is eigenlijk enkel interessant voor iemand die meerdere varianten van een onderscheiding wil verzamelen, als je gewoon de oorkondes met bijbehorende onderscheidingen wilt hebben, dan doet het er weinig toe of hij gemerkt is en zo ja met welke fabrikant.
Sommige fabrikanten heb een wat mooiere afwerking dan andere, dat is een kwestie van smaak en je kunt je afvragen of je daar zelf veel waarde aan wilt hechten.

Origineel van reproductie onderscheiden is een lang proces, waarvoor je jaren op fora moet meelezen, eens bij andere verzamelaars op bezoek kunt gaan en op beurzen dingen in de hand vast pakken. Referentieboeken kunnen ook handig zijn, maar inmiddels is de meeste kennis (zeker voor de veelvoorkomende onderscheidingen) gemakkelijk op internet te vinden. Bijvoorbeeld op dit forum, maar ook op het Amerikaanse Wehrmacht Awards Forum. Daar zou ik me dan ook zeker gratis voor aanmelden!

Tenslotte: Nooit iets kopen in een winkeltje, beurs, website of Marktplaats zonder dat je zeker bent van de originaliteit. Wat de verkoper ook zegt, altijd zelf weten dat het ook zo is. Weet je het niet zeker, plaats dan bijvoorbeeld hier een foto, dan kunnen wij je waarschijnlijk helpen. Maar doe ook zelf moeite en vergelijk het voorwerp met andere soortgelijke items op betrouwbare site's en fora's, zodat je zelf ziet wat de verschillen zijn. Uiteindelijk moet je het ook zelf begrijpen en niet altijd afhankelijk zijn van anderen.
Duitse militaria is mooi en interessant, maar ook een slangenkuil. De meeste items zijn redelijk duur, maar het wordt nog veel duurder als je wordt opgelicht, dus begin gewoon rustig aan en bereid je goed voor. Ik zou eerst maar eens beginnen met onderscheidingen zoals het Kriegsverdienstkreuz 2. Klasse mit/ohne Schwertern, Ostmedaille, Verwundeten-Abzeichen in Schwarz en Westwall Medaille. Die worden relatief weinig nagemaakt (let op: relatief weinig!) en kosten over het algemeen €20,- à €30,-. Ook de oorkondes hierbij zijn vaak wel goed te vinden voor een paar tientjes. Succes en laat je niet ontmoedigen, al doende leert men! :)

Groet, Kugel! :mrgreen:

P.S. http://www.militariaplaza.nl, http://www.hiscoll.com, http://www.tarnmilitaria.com zijn drie Nederlandse website's/handelaars die eigenlijk altijd 100% origineel spul verkopen. Ook zij kunnen weleens een foutje maken, maar in principe kun je hier 'blind' kopen. Toch zelf altijd opletten! Deze site's kun je ook gebruiken als een soort database van originele items en verschillende fabrikanten. Vergelijk een medaille op Marktplaats bijvoorbeeld eens met een exemplaar op bovenstaande site's, zie je verschillen of ziet het er goed uit? Het sleutelwoord is hier: details!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re: Beginnend verzamelaar...

Bericht door martinus »

Zoals hierboven ook al is aangegeven, meld je aan op het WAF. Daar zit ontzettend veel kennis en als je duidelijke foto's plaatst wordt je snel geholpen. Ik verzamel al jaren abzeichens en dergelijke en nog steeds vraag ik hulp van anderen. Er is zo veel variatie in bepaalde makers en sommige laatoorlogse abzeichens zijn zo lelijk afgewerkt dat je eerst denkt dat ze nep zijn.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Beginnend verzamelaar...

Bericht door patrickh »

Wil geen dealers beledigen, bovengenoemde zijn zeker goed, maar ik heb nog geen één site gezien waar niet zo af en toe eens verkeerd spul opstond...
KoenTraas
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mei 2015, 15:22
Locatie: Yerseke
Contacteer:

Re: Beginnend verzamelaar...

Bericht door KoenTraas »

Bedankt voor jullie reacties, hiermee kunnen we wat!
Iemand ervaring met: http://www.kurland-docs.com/shop.php ???
' There's nothing stronger, than the heart of a volunteer '
Gebruikersavatar
senders221
Lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 09 jul 2014, 16:04
Locatie: Noord-Brabant

Re: Beginnend verzamelaar...

Bericht door senders221 »

Ik heb recent iets gekocht via Kurland en dat is me uitstekend bevallen! Wat ik zo zag op zijn site is alles origineel
Geïnteresseerd in Duitse militaria gerelateerd aan 's-Hertogenbosch en omgeving
712.Infanterie Divison (GR.732 & G.R 745 & Füs. Batl. 712 & Art. Regiment 1712)
59.Infanterie Division (GR.1034 & GR.1035 & GR.1036)
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Beginnend verzamelaar...

Bericht door patrickh »

KoenTraas schreef:Bedankt voor jullie reacties, hiermee kunnen we wat!
Iemand ervaring met: http://www.kurland-docs.com/shop.php ???
Ken hem persoonlijk, goed zaken mee te doen!
Plaats reactie