Laat ik beginnen met dat ik zelf geen ervaren verzamelaar ben en mij dus steeds meer probeer te verdiepen in de materie, als ik iets wil aanschaffen zoek ik veel op internet en boeken (heb er een paar) om materiaal te vergelijken. Nou had ik (dacht ik) een mooie Britse MK3 helm gevonden op de site http://www.tarnmilitaria.com, denk wel bekend bij iedereen. Heb hier ook eerder wat gekocht en verder niks mis mee. Dus ik de helm vast reserveren en verder onderzoek gedaan aangezien ik een beschadiging zag waar dus de laag onder de textuur camo verf te zien was. Deze is echter van een olijf groene kleur, tevens de manier waarop de helm geverfd is wat met een kwast lijkt gedaan (zie foto 1) wat mij geen goed gevoel gaf.
Foto 1 Dus ik mailen:
Hallo Willem,
Ik heb een vraag over de MK3 helm die ik bij je heb gereserveerd, ik zie namelijk groene verf onder de textuur camo verf.
Nou ben ik geen expert op dit gebied maar die kleur groen lijkt wel naoorlogse verf en dan overgeverfd met de textuur verf wat je ziet aan de vegen? Kan nergens een voorbeeld vinden dat de verf er zo op zit met vegen. Wat weet jij hier van?
Met vriendelijke groet,
Youri
En antwoord:
Hallo Youri
Er zit geen blauwe verf op hoor,de verf wat er over heen is gedaan dat is een soort camo paint!.
duitse helmen hebben dat ook gehad!
hij is 100% orgineel en de verf ook
gr willem
Weer mailen:
Hallo Willem,
Niet blauw maar groen, er zit lichtgroen onder de zand textuur camo paint.
Mvg, Youri
Ondertussen heb ik op warrelics in de British Mk3 helmet post de foto's van de helm geplaatst en meningen gekregen waarvan ik denk dat het ervaren Britse/Canadese helm verzamelaars zijn. Zie link: http://www.warrelics.eu/forum/helmets/b ... et-822-16/
Dus ik weer mailen:
Hallo Willem,
Ik zie toch af van de helm, hij is overgeverfd na de oorlog, die lichte olijf kleur die je kan zien bij de beschadigde camo verf is niet oorlogs deze werd pas toegepast in de jaren 50, zo kan je zien dat de helm dus 2 keer is overgeverfd aangezien de camo paint nog over die lichte olijf kleur zit. Die vegen die je kan zien in de verf kloppen ook niet, ze werden gespoten destijds.
Sorry voor het ongemak, wat je met deze informatie doet is aan jou.
Mvg, Youri
Antwoord:
Hallo Youri
maakt niet uit hoor
is 100% orgineel
gr willem
2e Bericht:
Heb nog even gekeken maar zit helmaal geen groene verf onder alleen bruin
gr willem
Dus ik antwoord met als bijlage Foto 1 (zie boven):
Hebben wij het wel over de zelfde? op de foto staat duidelijk een kras waardoor je de groene onderlaag ziet
Antwoord:
nou zie ik het het is een andere helm,de fotos zijn door elkaar gehaal die ik nog heb is met lichte kinband en deze heeft een groene kinband
ga het veranderen
gr willem
Nu komt het mooie, hij heeft de foto's verwijderd waar goed op te zien is dat er groene verf onder zit!!!

Foto's die verwijderd zijn: Foto 1 bovenaan (zonder rode markering) en deze:
Als je de foto hier boven goed vergelijkt met deze foto hier onder zie je dat het exact dezelfde helm is door de donkere verf streep op deze foto:
Even weer mailen:
Willem, Je hebt alleen de foto’s verwijderd waar de groene onderlaag goed op te zien is? Snap ik niet.
Mvg, Youri
Antwoord:
Die met die groene rand was een andere helm! de fotos zijn door elkaar gegaan,deze fotos is de helm met camo vert zonder de groene verf!! die met groene verf is al verkocht!
gr willem
Heb hem weer gemaild maar nog geen antwoord:
Dit is gewoon de zelfde helm... Bij de foto van het binnenwerk zit het netje er nog op en verder heb je maar één foto van de buitenkant zonder netje? en is er geen foto van de andere zijde? of met netje? Sorry dit komt niet echt geloofwaardig over... Overigens kan ik door de slechte verf vegen nog steeds de groene verf er onder zien... Ik vind dit jammer, heb eerder een Duitse helm bij u gekocht waar ik tevreden mee ben maar dit is wel heel raar.
Jammer dat hij niet gewoon toegeeft dat de helm na-oorlogs doorgebruikt en aangepast is en dat de kans dus bestaat dat iemand de helm koopt die er nog minder verstand van heeft.
De helm staat nog te koop: http://www.tarnmilitaria.com/?product=14213.

Heb eerder dus wel goede zaken gedaan met Willem, vind dit gewoon jammer.
Youri
(EDIT: Laatste antwoord)
Hallo youri
dit is een andere helm,maar goed je moet hem zeker niet kopen hoor.
gr willem