Tarnmilitaria rare handeling

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Youritje8
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mar 2011, 19:43

Tarnmilitaria rare handeling

Bericht door Youritje8 »

Beste leden,

Laat ik beginnen met dat ik zelf geen ervaren verzamelaar ben en mij dus steeds meer probeer te verdiepen in de materie, als ik iets wil aanschaffen zoek ik veel op internet en boeken (heb er een paar) om materiaal te vergelijken. Nou had ik (dacht ik) een mooie Britse MK3 helm gevonden op de site http://www.tarnmilitaria.com, denk wel bekend bij iedereen. Heb hier ook eerder wat gekocht en verder niks mis mee. Dus ik de helm vast reserveren en verder onderzoek gedaan aangezien ik een beschadiging zag waar dus de laag onder de textuur camo verf te zien was. Deze is echter van een olijf groene kleur, tevens de manier waarop de helm geverfd is wat met een kwast lijkt gedaan (zie foto 1) wat mij geen goed gevoel gaf.

Foto 1
foto 1.png
Dus ik mailen:

Hallo Willem,
Ik heb een vraag over de MK3 helm die ik bij je heb gereserveerd, ik zie namelijk groene verf onder de textuur camo verf.
Nou ben ik geen expert op dit gebied maar die kleur groen lijkt wel naoorlogse verf en dan overgeverfd met de textuur verf wat je ziet aan de vegen? Kan nergens een voorbeeld vinden dat de verf er zo op zit met vegen. Wat weet jij hier van?

Met vriendelijke groet,
Youri


En antwoord:

Hallo Youri
Er zit geen blauwe verf op hoor,de verf wat er over heen is gedaan dat is een soort camo paint!.
duitse helmen hebben dat ook gehad!
hij is 100% orgineel en de verf ook
gr willem


Weer mailen:

Hallo Willem,

Niet blauw maar groen, er zit lichtgroen onder de zand textuur camo paint.

Mvg, Youri


Ondertussen heb ik op warrelics in de British Mk3 helmet post de foto's van de helm geplaatst en meningen gekregen waarvan ik denk dat het ervaren Britse/Canadese helm verzamelaars zijn. Zie link: http://www.warrelics.eu/forum/helmets/b ... et-822-16/

Dus ik weer mailen:

Hallo Willem,

Ik zie toch af van de helm, hij is overgeverfd na de oorlog, die lichte olijf kleur die je kan zien bij de beschadigde camo verf is niet oorlogs deze werd pas toegepast in de jaren 50, zo kan je zien dat de helm dus 2 keer is overgeverfd aangezien de camo paint nog over die lichte olijf kleur zit. Die vegen die je kan zien in de verf kloppen ook niet, ze werden gespoten destijds.
Sorry voor het ongemak, wat je met deze informatie doet is aan jou.

Mvg, Youri


Antwoord:

Hallo Youri
maakt niet uit hoor
is 100% orgineel
gr willem


2e Bericht:

Heb nog even gekeken maar zit helmaal geen groene verf onder alleen bruin
gr willem


Dus ik antwoord met als bijlage Foto 1 (zie boven):

Hebben wij het wel over de zelfde? op de foto staat duidelijk een kras waardoor je de groene onderlaag ziet

Antwoord:

nou zie ik het het is een andere helm,de fotos zijn door elkaar gehaal die ik nog heb is met lichte kinband en deze heeft een groene kinband
ga het veranderen
gr willem


Nu komt het mooie, hij heeft de foto's verwijderd waar goed op te zien is dat er groene verf onder zit!!! :zapped:
foto verwijderd.png
Foto's die verwijderd zijn: Foto 1 bovenaan (zonder rode markering) en deze:
aasd2.png
Als je de foto hier boven goed vergelijkt met deze foto hier onder zie je dat het exact dezelfde helm is door de donkere verf streep op deze foto:
ads21.png
Even weer mailen:

Willem, Je hebt alleen de foto’s verwijderd waar de groene onderlaag goed op te zien is? Snap ik niet.
Mvg, Youri


Antwoord:

Die met die groene rand was een andere helm! de fotos zijn door elkaar gegaan,deze fotos is de helm met camo vert zonder de groene verf!! die met groene verf is al verkocht!
gr willem


Heb hem weer gemaild maar nog geen antwoord:

Dit is gewoon de zelfde helm... Bij de foto van het binnenwerk zit het netje er nog op en verder heb je maar één foto van de buitenkant zonder netje? en is er geen foto van de andere zijde? of met netje? Sorry dit komt niet echt geloofwaardig over... Overigens kan ik door de slechte verf vegen nog steeds de groene verf er onder zien... Ik vind dit jammer, heb eerder een Duitse helm bij u gekocht waar ik tevreden mee ben maar dit is wel heel raar.

Jammer dat hij niet gewoon toegeeft dat de helm na-oorlogs doorgebruikt en aangepast is en dat de kans dus bestaat dat iemand de helm koopt die er nog minder verstand van heeft.
De helm staat nog te koop: http://www.tarnmilitaria.com/?product=14213. :bonk:
Heb eerder dus wel goede zaken gedaan met Willem, vind dit gewoon jammer.

Youri

(EDIT: Laatste antwoord)

Hallo youri
dit is een andere helm,maar goed je moet hem zeker niet kopen hoor.
gr willem
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Tarnmilitaria rare handeling

Bericht door coco »

http://wehrmacht-awards.com/forums/show ... p?t=810522

Deze schijnt later ook als 'origineel' wederom aangeboden zijn. soldier wessel is een lid hier wellicht weet hij meer.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
SOLDIER Wessel
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 apr 2012, 14:00
Locatie: Den Haag

Re: Tarnmilitaria rare handeling

Bericht door SOLDIER Wessel »

Inderdaad Coco, ook ik had hetzelfde probleem.
Hij bleef bij zijn standpunt dat het origineel was, zelfs nadat ik het linkje van WAF gaf.
Gelukkig heb ik wel mijn geld teruggekregen, maar het was wel typisch..
"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
Gebruikersavatar
Youritje8
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mar 2011, 19:43

Re: Tarnmilitaria rare handeling

Bericht door Youritje8 »

Wel apart dat je dan goede verhalen over deze dealer op het forum leest maar dat die dus net zo goed de boel kan oplichten. Ik snap best dat dealers fouten kunnen maken maar dan zou het juist goed zijn als ze dat ook accepteren en hun fouten inzien en niet aan iemand anders het als nog willen aanbieden als origineel om geen verlies te leiden. Gewoonweg onrechtvaardig.
german collector
Lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 aug 2005, 14:46
Locatie: gelderland

Re: Tarnmilitaria rare handeling

Bericht door german collector »

Er sluipt helaas wel meer door dat niet in de haak is.
De wintercamo op zijn site ziet er ook niet erg fraai uit in mijn optiek.
Jammer dat hij i.d.d niet toegeeft dat hij er naast zit.
Mensen kunnen fouten maken, maar tegen beter weten in bij je standpunt blijven is gewoon achterlijk.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Tarnmilitaria rare handeling

Bericht door patrickh »

Weet dat ik nog nooit een dealer heb gezien die 100% ok spul verkoopt, het is tenslotte vaak hun broodwinning,. De vraag is alleen vaak, is het opzettelijk of niet. Altijd van je eigen kennis uitgaan!
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Tarnmilitaria rare handeling

Bericht door ammo »

Wat ik nergens lees is waarom de laatste laag naoorlogs is. Helmen werden wel vaker overgeschilderd tijdens 2wo .
Wat je je wel af kunt vragen werden deze helmen geleverd in deze olijf groene kleur die er onder zit.
En waarom zou de olijf groene kleur niet oorlogs zijn ?
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Youritje8
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mar 2011, 19:43

Re: Tarnmilitaria rare handeling

Bericht door Youritje8 »

ammo schreef:Wat ik nergens lees is waarom de laatste laag naoorlogs is. Helmen werden wel vaker overgeschilderd tijdens 2wo .
Wat je je wel af kunt vragen werden deze helmen geleverd in deze olijf groene kleur die er onder zit.
En waarom zou de olijf groene kleur niet oorlogs zijn ?
De helmen werden nooit in z'n lichtgroene kleur geleverd tijdens WO2. Ze werden in de fabriek tijdens productie gespoten in de korrelige bruine camo kleur.
Dus het feit dat de lichte olijfgroene kleur zich er onder bevind klopt van geen kant als je hem zou aanbieden als WO2 item.
Vind je het ook niet raar dat hij de foto's verwijderd waar op de kleur te zien is? Hij staat overigens nog steeds te koop...
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Tarnmilitaria rare handeling

Bericht door ammo »

@Youritje Ze werden in de fabriek tijdens productie gespoten in de korrelige bruine camo kleur

Of groen en de bruine werden vaak aan de buitenkant later groen gespoten.
Olijfgroene laag onder de laatste laag zou dus betekenen dat de helm 3 keer gespoten/geverfd is.
Ik denk dat de olijfgroene kleur niet zo licht is als op de foto.
En idd raar dat die foto verwijderd is .
Naar mijn mening is er gewoon met de helm gerotzooid.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Youritje8
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mar 2011, 19:43

Re: Tarnmilitaria rare handeling

Bericht door Youritje8 »

ammo schreef:@Youritje Ze werden in de fabriek tijdens productie gespoten in de korrelige bruine camo kleur

Of groen en de bruine werden vaak aan de buitenkant later groen gespoten.
Olijfgroene laag onder de laatste laag zou dus betekenen dat de helm 3 keer gespoten/geverfd is.
Dit is ook een mogelijkheid, na de oorlog werden de helmen in een lichtere ''olive drab'' gespoten (wat absoluut niet op de WO2 groene verf lijkt) en door gebruikt wat wel heel erg lijkt op de 2e verf laag. En daarna nog weer overgeverfd door desbetreffende militair of geprobeerd WO2 te laten lijken en dus mee gerotzooid.
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Re: Tarnmilitaria rare handeling

Bericht door johnfrost »

Dit topic gelezen. Wat een vreemde manier van doen. Niet toe willen geven dat er aan die helm geklooid is (terwijl meerdere Britse helm experts het naoorlogse verf vonden) en foto’s verwijderen als de poster van dit topic er vriendelijk op wijst en informeert. Komt over als sporen wissen en voor de profit gaan. Hopelijk is er verder niemand in deze helm gestonken. Goed dat ik dit lees weet ik waar je op dient te passen. Jammer. Verkoper had beter eieren voor zn geld kunnen kiezen in plaats van dat een andere nietsvermoedende koper opduikt die er vroeg of laat ook achter zal komen. Wijst uit dat je als verzamelaar altijd zelf op je hoede moet blijven en onderzoeken voordat je iets koopt en niet alles klakkeloos van dealers moet aannemen. Eigen bevindingen en onderzoek zijn van belang. Verdiep je eerst in bepaalde materie voordat je gaat kopen.

Even online gekeken. Youri de dealer die je noemde heeft waarschijnlijk de meeste kijk op Duitse items. Als je zijn site ziet zie je veel unieke bijzondere objecten. Misschien doet hij misschien minder met geallieerde items.
Plaats reactie