Roest en oxaalzuur : Duitse helm Normandië camo resultaten

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Gebruikersavatar
John8
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 jan 2014, 14:46

Roest en oxaalzuur : Duitse helm Normandië camo resultaten

Bericht door John8 »

Informatie vinden over het opknappen van roestige items blijkt toch niet zo eenvoudig. Vandaar dat ik even de tijd neem om mijn bevindingen, werkwijze en resultaat te tonen en toe te lichten. Ik heb al redelijk wat zaken geprobeerd en ben zelf het meest onder de indruk van oxaalzuur.

Waarom?
Oxaalzuur verwijderd roest en is niet agressief voor verf, decals en zelfs leder.

Wat heb je hiervoor nodig?
- Oxaalzuur (ik verkiest de vaste, zuivere stof, anders koop je al deels water…)
- Regenwater (geen leidingwater gebruiken)
- Soda (natriumcarbonaat) of bicarbonaat (geen caustic soda!)
- Een roestig voorwerp, bij voorkeur zie je nog resten verf door de roestlaag. Ideaal en mooiste resultaten bij vliegroest.

Iedereen doet dit waarschijnlijk op een iets verschillende manier, wel dit is een forum. Dus andere manieren of tips, post ze maar!

Doe dit steeds buiten, draag handschoenen en een veiligheidsbril!
Gebruik enkel ijzeren voorwerpen. Bij voorkeur zonder leder, helmen met liners zijn direct een extra uitdaging en moeilijker.

In een voldoende grote emmer doe ik een 3 à 5 grote eetlepels (soeplepels) oxaalzuur poeder en doe ik water bij (10 liter dus). Sommigen gebruiken veel hogere concentraties, maar ik ben zuinig :-) Het roestige voorwerp eventueel al eerst eens spoelen om het meeste stof of vuil eraf te krijgen en dan in de oplossing.
Hoe lang laat je de helm erin? Meestal een half uurtje, een uurtje. Dan uithalen en afborstelen met een natte zachte borstel. Dit verwijderd veel vuil en roest, de vloeistof die wegvloeit is goed bruin! De helm nog eens spoelen met water en opnieuw in het oxaalzuur.
Nu kan hij er eventueel iets langer is vb 2uur. Bovenstaande stap met afborstelen en spoelen herhaal ik tot ik het gewenste resultaat gekregen heb. Voor de helm bij deze post heb ik de helm ongeveer 3 uur in de oplossing gedaan. Maar soms duurt het ook enkele dagen!!! Afhankelijk van de roest.
Als de oplossing geel begint te worden, dan wordt deze verzadigd met roest en maak ik een nieuwe oplossing aan. Als je dit niet doet, kan je gele spikkels krijgen op uw voorwerp!
Tevreden over het resultaat? De helm spoelen met water en in een sodaoplossing doen. Dit zorgt ervoor dat alle zuur uit de poriën verdwijnt! Als je dit niet doet is het erg gevaarlijk dat uw voorwerp gaat verder roesten.
Dan spoel ik nog eens met water en de helm snel drogen. Afdeppen en met de haardroger drogen. Als je dat wenst kan je nu de helm insmeren met olie. WD40 ofzo heeft geen zin, want dat verdampt toch met tijd.

O, ja. Best eerst eens oefenen/proberen met een goedkoop exemplaar of voorwerp alvorens je uw top-items behandeld… Ik neem ook op geen enkele manier verantwoordelijkheid voor wat je doet. Alles wat je doet, doe je op eigen risico.

Waarom regenwater gebruiken? Chloride ionen (zout) zijn extreem gevaarlijk bij ijzeren voorwerpen. Er ontstaat gemakkelijk puttingscorrosie en na 2 à 5 jaar is je voorwerp toch kapot. Het blijft verder roesten en je kan er niets meer aan doen… Typisch hierbij is het afschilferen van roestbrokken…
Duitse helm wo2 M40 voor-na (1) klein.jpg
Duitse helm wo2 M40 voor-na (2) klein.jpg
Ook nog dit : niet onder elke roestlaag zit een camo kleur of decal :)
Ray76
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 19 jan 2014, 11:44

Re: Roest en oxaalzuur : Duitse helm Normandië camo resultat

Bericht door Ray76 »

Mooie heldere uitleg :wink:
Mooie camo ook btw
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Roest en oxaalzuur : Duitse helm Normandië camo resultat

Bericht door Jim »

Je kan ook gedestilleerd water kopen. Regenwater is eigenlijk een vorm van gedestilleerd water. Maar 100% schoon is regenwater ook niet. Maar dat is waarschijnlijk voor dit proces niet belangrijk.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
John8
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 jan 2014, 14:46

Re: Roest en oxaalzuur : Duitse helm Normandië camo resultat

Bericht door John8 »

Bedankt :-)
Gelukkig had ik eens een foto voor het reinigen gemaakt, vergeet ik meestal.

Het water hoeft niet 100 % zuiver te zijn, zo erg is het niet. Regenwater (zure regen) bevat ook andere componenten, maar gelukkig geen chloriden.
Leidingwater (waar ik woon) smaakt soms naar chloor !!! Dat doen ze om het water de desinfecteren, maar dat chloor is echt gevaarlijk voor ijzer op lange termijn.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Roest en oxaalzuur : Duitse helm Normandië camo resultat

Bericht door Erik »

Een goede olie is Ballistol. Deze legt een laagje dat er op blijft zitten, ook na verdamping. Sowieso handig voor roestige voorzerpen of voorzerpen die bevattelijk zijn voor roest.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Fidoo
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jan 2015, 13:28
Locatie: Enschede

Re: Roest en oxaalzuur : Duitse helm Normandië camo resultat

Bericht door Fidoo »

Kijk hier hebben wel wat aan.

Top uitleg! En die veiligheidsbril is een aanrader potdikke dat spul brand
Gebruikersavatar
Robbert1976
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:02
Locatie: Den helder

Re: Roest en oxaalzuur : Duitse helm Normandië camo resultat

Bericht door Robbert1976 »

Thnx voor de heldere en duidelijke uitleg ! Ga hier nog wat aan hebben in de toekomst
GLUCK AB.....
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Re: Roest en oxaalzuur : Duitse helm Normandië camo resultaten

Bericht door johnfrost »

Goede uitleg
Roadking
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2018, 10:01

Re: Roest en oxaalzuur : Duitse helm Normandië camo resultaten

Bericht door Roadking »

Waar kan je oxaalzuur kopen??
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Roest en oxaalzuur : Duitse helm Normandië camo resultaten

Bericht door LDO »

Roadking schreef:Waar kan je oxaalzuur kopen??
Ik dacht dat de huidige generaties met Google opgevoed waren.
But let me Google that for you: :lol:

https://www.hout-olie.nl/contents/nl/d3 ... lzuur.html

Ongeveer 59.300 resultaten (0,31 seconden)
Ik denk dat er wel een adres in je buurt is.

Succes!
Martin
ww2 freak
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 29 mar 2009, 21:00

Re: Roest en oxaalzuur : Duitse helm Normandië camo resultaten

Bericht door ww2 freak »

Vraagje, is het echt zon ramp om gewoon water uit de kraan te gebruiken? Want om nou een pa dagen te gaan wachten tot het goed heeft geregend zodat ik een emmer vol heb heb ik ook geen zin in haha, nog andere mogelijkheden??

Timo
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re: Roest en oxaalzuur : Duitse helm Normandië camo resultaten

Bericht door martinus »

Gedestilleerd water kopen.
ww2 freak
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 29 mar 2009, 21:00

Re: Roest en oxaalzuur : Duitse helm Normandië camo resultaten

Bericht door ww2 freak »

Informatie vinden over het opknappen van roestige items blijkt toch niet zo eenvoudig. Vandaar dat ik even de tijd neem om mijn bevindingen, werkwijze en resultaat te tonen en toe te lichten. Ik heb al redelijk wat zaken geprobeerd en ben zelf het meest onder de indruk van oxaalzuur.

Waarom?
Oxaalzuur verwijderd roest en is niet agressief voor verf, decals en zelfs leder.

Wat heb je hiervoor nodig?
- Oxaalzuur (ik verkiest de vaste, zuivere stof, anders koop je al deels water…)
- Regenwater (geen leidingwater gebruiken)
- Soda (natriumcarbonaat) of bicarbonaat (geen caustic soda!)
- Een roestig voorwerp, bij voorkeur zie je nog resten verf door de roestlaag. Ideaal en mooiste resultaten bij vliegroest.

Iedereen doet dit waarschijnlijk op een iets verschillende manier, wel dit is een forum. Dus andere manieren of tips, post ze maar!

Doe dit steeds buiten, draag handschoenen en een veiligheidsbril!
Gebruik enkel ijzeren voorwerpen. Bij voorkeur zonder leder, helmen met liners zijn direct een extra uitdaging en moeilijker.

In een voldoende grote emmer doe ik een 3 à 5 grote eetlepels (soeplepels) oxaalzuur poeder en doe ik water bij (10 liter dus). Sommigen gebruiken veel hogere concentraties, maar ik ben zuinig :-) Het roestige voorwerp eventueel al eerst eens spoelen om het meeste stof of vuil eraf te krijgen en dan in de oplossing.
Hoe lang laat je de helm erin? Meestal een half uurtje, een uurtje. Dan uithalen en afborstelen met een natte zachte borstel. Dit verwijderd veel vuil en roest, de vloeistof die wegvloeit is goed bruin! De helm nog eens spoelen met water en opnieuw in het oxaalzuur.
Nu kan hij er eventueel iets langer is vb 2uur. Bovenstaande stap met afborstelen en spoelen herhaal ik tot ik het gewenste resultaat gekregen heb. Voor de helm bij deze post heb ik de helm ongeveer 3 uur in de oplossing gedaan. Maar soms duurt het ook enkele dagen!!! Afhankelijk van de roest.
Als de oplossing geel begint te worden, dan wordt deze verzadigd met roest en maak ik een nieuwe oplossing aan. Als je dit niet doet, kan je gele spikkels krijgen op uw voorwerp!
Tevreden over het resultaat? De helm spoelen met water en in een sodaoplossing doen. Dit zorgt ervoor dat alle zuur uit de poriën verdwijnt! Als je dit niet doet is het erg gevaarlijk dat uw voorwerp gaat verder roesten.
Dan spoel ik nog eens met water en de helm snel drogen. Afdeppen en met de haardroger drogen. Als je dat wenst kan je nu de helm insmeren met olie. WD40 ofzo heeft geen zin, want dat verdampt toch met tijd.

O, ja. Best eerst eens oefenen/proberen met een goedkoop exemplaar of voorwerp alvorens je uw top-items behandeld… Ik neem ook op geen enkele manier verantwoordelijkheid voor wat je doet. Alles wat je doet, doe je op eigen risico.

Waarom regenwater gebruiken? Chloride ionen (zout) zijn extreem gevaarlijk bij ijzeren voorwerpen. Er ontstaat gemakkelijk puttingscorrosie en na 2 à 5 jaar is je voorwerp toch kapot. Het blijft verder roesten en je kan er niets meer aan doen… Typisch hierbij is het afschilferen van roestbrokken…

Duitse helm wo2 M40 voor-na (1) klein.jpg
Duitse helm wo2 M40 voor-na (2) klein.jpg

Ook nog dit : niet onder elke roestlaag zit een camo kleur of decal :)[/quote]


Ik heb eigen precies gedaan zoals hier staat vermeld met deze helm alleen er zit nu een of andere wit spul over de hele helm alsof het oxaal zuur in de helm is getrokken, dit terwijl ik met demi water heb gedaan voor te beginnen niet al teveel zuur, bij het begin na een half uur eruit gehaad achoon gemaakt toen weer erin 2 uurtjes toen weer eruit en toen begon het water geel te worden ben ik gestopt en heb hem afgespoeld toen in een badje met soda gedaan en toen snel gedroogd met fohn en al, alleen ik heb hem niet ingeolied. Kan het daar aan liggen of hoelang moet ik hem in dat soda bad laten liggen na het zuren?? Hier wat fotos please help ziet er erger uit als van te voren :?
C8ABD611-3E3B-48CC-92C1-AD0D93881864.png
A9915890-0309-4E6F-BD4D-3730F2B61946.png
B9FC4122-F715-4272-B0F5-F5290F1BB5E9.jpeg
71C07C01-0EDF-4976-A610-950CFEB01D98.jpeg
Ouwepoep
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 sep 2017, 14:00

Re: Roest en oxaalzuur : Duitse helm Normandië camo resultaten

Bericht door Ouwepoep »

voor na behandeling gebruik ik ouderwets de wapenolie. Werkt perfekt
Mss voor de helm hierboven ook een idee om dat te doen om verdere schade te beperken
Hij ziet er uitgebeten uit.
Wapenolie zal denk ik(volgens mijn ervaring dan) goed zijn om erop te doen,
Succes
(ps ik maak schoon met schoonmaakazijn*laten weken) zacht schuurmatje van karwei(heel voorzichtig) en voor oplossen van roest..wd40...en dan wapenolie)
ww2 freak
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 29 mar 2009, 21:00

Re: Roest en oxaalzuur : Duitse helm Normandië camo resultaten

Bericht door ww2 freak »

Ouwepoep schreef:voor na behandeling gebruik ik ouderwets de wapenolie. Werkt perfekt
Mss voor de helm hierboven ook een idee om dat te doen om verdere schade te beperken
Hij ziet er uitgebeten uit.
Wapenolie zal denk ik(volgens mijn ervaring dan) goed zijn om erop te doen,
Succes
(ps ik maak schoon met schoonmaakazijn*laten weken) zacht schuurmatje van karwei(heel voorzichtig) en voor oplossen van roest..wd40...en dan wapenolie)
Ja ik heb die ballistol olie nu besteld maar het aparte is dat dit resultaat al gelijk kwam toen ik dus met de handoek hem deed droogdeppen dus echt dat het erin gevreten is apart want heb toch echt precies gedaan hoe het er stond, ik ga het nog eens proberen met een ver bad en dan gelijk olieen erna dan maar
Plaats reactie