EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door racefiets »

Je hebt er dus ook geen probleem mee dat je collectie die je met veel pijn en moeite hebt opgebouwd na je overlijden de schredder in gaat? Al je moeite om de geschiedenis levend te houden en te bewaren voor het nageslacht stopt dan accuut.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door uniformverzamelaar »

Racefiets.

Dat zijn zaken waar ik echt niet van wakker lig hoor.

Weet U wat je erfgenamen gaan doen met wat je nalaat ?
Ze kunnen nu wel zeggen dat ze alles goed gaan bewaren. Maar is dat ook zo ? Dat zullen de omstandigheden dan wel uitwijzen.

Dat zie je best als je na veilingzaken gaat wat aan inboedels daar verkocht worden.

En trouwens als je onder de grond ligt, ergens uitgestrooid bent of in urne zit wat zal ik daar dan aan kunnen doen ?
Het is een verantwoordelijkheid voor wie ze in handen krijgen. Ze gaan misschien wel naar een museum en niet naar een shredder.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door Erik »

Heren, heren!
Zullen we dit topic behouden voor de wapenwetgeving en haar invloed op de wapenbezitters?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Kaske
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 okt 2016, 21:15

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door Kaske »

Ja lijkt me goed plan Erik :wink:
Wat ik mij afvraag is waar we nu allemaal kunnen 'winkelen'. Ik zie eigenlijk altijd dezelfde assortimenten, tegen dezelfde prijzen, met een hele hoop 'nieuwerwetse' wapens.
Maar zijn er nog andere adressen, los van ZIB, Tuerk waffen, Rob Streuli en Wagemakers?

Ik zou het bijvoorbeeld leuk vinden een Luger, 1911 of scoped wapens tegen te komen.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door racefiets »

De wapens die momenteel aangeboden worden komen stuk voor stuk van dezelfde groothandel in Oostenrijk. De enige verschillen die je tegen zal komen zijn wapens van de handelaar zelf die hij onklaar heeft laten maken. Voor de rest is het maar net wat Oostenrijk heeft opgekocht.
karatekid
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2017, 08:49

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door karatekid »

Het Europees Parlement heeft op 14 maart een wijziging van de bestaande EU-richtlijn ivm vuurwapens goedgekeurd. Na omzetting van deze richtlijn in nationale wetgeving zullen onklaar gemaakte wapens (volgens de nieuwe norm vanaf 8 april 2016) aangifteplichtig worden. Op korte termijn voorziet de Commissie bovendien een herziening (lees : verstrenging) van de technische normen inzake onklaar maken.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door Erik »

karatekid schreef:.....Op korte termijn voorziet de Commissie bovendien een herziening (lees : verstrenging) van de technische normen inzake onklaar maken.
De aanhaling "verstrenging" zag ik niet terug komen in het stuk. Is dit een aanname van jou of zijn er stukken die daar op wijzen (bijv. voorstellen e.d.)?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
karatekid
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2017, 08:49

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door karatekid »

Er staat inderdaad niet letterlijk dat het om een verstrenging van de normen gaat.

Anderzijds staat er wel :
"De Commissie stelt uitvoeringshandelingen vast met normen en technieken voor de onbruikbaarmaking van wapens om te waarborgen dat alle essentiële onderdelen van een vuurwapen blijvend onbruikbaar worden gemaakt en onmogelijk zodanig verwijderd, vervangen of aangepast kunnen worden dat het wapen op enigerlei wijze opnieuw gebruiksklaar zou kunnen worden gemaakt ."

Deze uitvoeringshandelingen bestaan onder andere uit een herziening van verordening 2015/2403 die de gemeenschappelijke normen inzake neutralisering heeft ingevoerd. Dus ik kan mij moeilijk voorstellen dat men deze normen nu plots zou versoepelen.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door Erik »

Het zet wel de deur open om alle artikel 18 wapens van voor 8 april 2016 nu te voorzien van een EUR certificaat omdat ze, gezien de handelingen die ermee gepleegd zijn, ruimschoots aan de beschrijving voldoen. Da zou goed nieuws zijn; de wapens mogen dan weer de markt op!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door rutger »

Moet de Douane vooraf geïnformeerd worden over het importeren van een dergelijk wapen (vanuit Duitsland ? Iemand al ervaring mee? De website van de Douane biedt geen uitkomst. Bellen wil ik nog even mee wachten :mrgreen:
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door racefiets »

Nee hoor. Ze zijn vrij en daar heb je niets voor nodig.
De kans dat een pakje vanuit Duitsland bij de douane terecht komt is klein. Binnen Europa hebben we vrij verkeer van goederen.
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door rutger »

Top, dank voor je reactie Racefiets!
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door Aart »

Nog een aanvulling: een paar maanden geleden was ik bezig met een Radom Mauser (feuerbereit) maar volgens de Duitse handelaar, was deze wettelijk niet onklaar te maken. En 2 jaar geleden kocht ik bij dezelfde handelaar een schitterende Hembrug en voor 75 euro werd deze dicht gelast (met certificaat). Op zich zonde van het dichtlassen maar wat moet je?
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
ILikeK98
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 okt 2017, 18:52

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door ILikeK98 »

Goede avond,

Zo te zien is de mogelijkheid er om iets te vragen en zal ik dus ook doen :P

Ik ben van plan een K98 EU onklaar aan te schaffen. Deze wil ik tweede hands kopen.
Mag dit certificaat aan mij overhandigd worden?
Stel het wapen is compleet EU onklaar maar het certificaat mist, heeft dit gevolgen?
Hoe vervoer ik handig zo'n K98, ik zal toch een stukje publieke grond moeten betreden (de parkeerplaats), wat is hierbij handig?

Hopelijk kan iemand deze vragen beantwoorden. Ik ben benieuwt!

Mvg.
ILikeK98
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door jurgen »

Het bestaat van een EU-norm is gloednieuws, ik kan me niet voorstellen dat er een wapen volgens de norm en zeer recent onklaar is gemaakt en dat daar geen papier bij aanwezig is.
Dan zou ik me al vragen stellen bij de wettelijkheid ervan.
Plaats reactie