EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door hajos »

"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door Erik »

Eén groot voordeel: importeren vanuit het buitenland gaat nu veel makkelijker/goedkoper omdat de wapens Europees onklaar zijn! En omdat bijvoorbeeld Duitsland (waar veel Mausers wonen) normale prijzen heeft vergeleken met Nederland, waar de gekte heeft toegeslagen, is dit goed nieuws!
Nu alleen nog even zien hoe dat "unieke kenmerk" z'n beslag gaat krijgen...
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door zjopske »

En wel rekening houden dat deze richtlijn niet geld voor wapens die al onklaar gemaakt zijn voordat de verordening van kracht gegaan is.
Zo te zien heeft deze richtlijn niet zo veel impact in Nederland in de zin van beperkingen.

Wat verder interessant is, men mag dadelijk een onklaar automatisch wapen hebben dat niet door de helft gezaagd dient te zijn. Het enige wat wel zonde is;
Het afsluiterblok verwijderen, het vervangen door een stalen stuk en dit vastlassen, of het afsluiterblok met minimaal 50 % verkleinen, het vastlassen en de vergrendelingsnokken van de grendelkop afzagen.
Alleen de stempeltjes die gezet moet worden zijn wat jammer, dient zo ingericht te worden:
BIJLAGE II

Model voor de markering van onbruikbaar gemaakte vuurwapens

EU1) aa2) bb3) cc4)

1)
Markering van onbruikbaarmaking
2)
Land van onbruikbaarmaking — officiële internationale code
3)
Logo van de entiteit die de onbruikbaarmaking van het vuurwapen heeft gecertificeerd
4)
Jaar van onbruikbaarmaking
De volledige markering wordt alleen op de kast van het vuurwapen aangebracht, terwijl de markering van onbruikbaarmaking (1) en het land van onbruikbaarmaking (2) op alle andere essentiële onderdelen worden aangebracht.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Opgeheven account 5919

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door Opgeheven account 5919 »

Als ik het goedbegrijp is het dus mogelijk om straks volautomatische onklaargemaakte wapens te bezitten die conform EU wapenwet onklaar zijn gemaakt. Ik zou dan bijv. bij een ZIB militaria DEKO wapens kunnen kopen, zolang deze conform de EU onklaar gemaakt zijn? Geldt dat dan ook voor semi?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door Erik »

Nog even niet te hard juichen vwb automatische wapens. De NLD wetgeving is ook nog van kracht en de nationaliteiten mogen zelf aanscherpen! In Nederland wil men geen automatische wapens, ik denk ook niet dat deko's van automatische wapens toegestaan worden.

Aan de andere kant: wees blij dat je niet in Denemarken leeft! De enige manier van onklaarmaken daar is gelijk aan onze 'oplossing' voor automatische wapens. Voor hun geldt het overlangs doormidden snijden voor ALLE wapens!

Toen ze vroeger op bootjes met drakekoppen voeren langs de europese kusten hadden ze toch een heel andere verstandhouding met wapens...
:wink:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door hajos »

Vergeet niet dat dit ook gaat gelden voor de deact wapens die nu in particuliere handen zijn en van eigenaar wisselen.
Dus ook op militaria beurzen.

Reken je niet rijk...
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door Jim »

hajos schreef:Vergeet niet dat dit ook gaat gelden voor de deact wapens die nu in particuliere handen zijn en van eigenaar wisselen.
Dus ook op militaria beurzen.

Reken je niet rijk...
Dat haal ik er niet uit.
Als ik als ik mijn nederlands onklaar wapen verkoop aan een andere Nederlandse inwoner is er niet de verplichting om die volgens europese normen onklaar te hebben. Wel als ik die aan een b.v. een Belg (dus de grens overgaat) wil verkopen.

Ik vroeg me af of een Nederlandse reeneactor zijn onklaar wapen (tijdelijk) de grens over wil hebben of die ook volgens europese normen onklaar moet zijn.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door hajos »

Jim,

Dat staat er namelijk wel in.

Pagina 1 punt 9

(9) Rekening houdend met het veiligheidsrisico moeten de bepalingen van deze verordening gelden voor vuurwapens
die vóór de datum van toepassing van deze verordening onbruikbaar zijn gemaakt en op de markt worden
gebracht, met inbegrip van gratis overdracht, uitwisseling of ruil, of na die datum naar een andere lidstaat worden
overgebracht.

bron: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 15:333:TOC
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door racefiets »

En hoe wil je gaan bewijzen dat er een overdracht heft plaats gevonden? Er is geen registratieplicht dus het is niet bekend van wie het wapen origineel is. Voor hetzelfde geld is het uitgeleend voor onderzoek. Eigendom blijft dan bij de eerste persoon. Gewoon weer zinloze regelgeving die niet te handhaven is.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door hajos »

Racefiets dat zeg ik niet.
Het is niet te handhaven tenzij...
Geef alleen aan dat het er wel in staat
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door Kevinbes »

Maar wat verandert er nou in Nederland?
mag ik na 8 april automatische wapens onklaar hebben? in Nederland

groeten Kevin
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door racefiets »

Totdat de WWM, RWM en CWM herschreven zijn zou ik me daar nog even niet aan wagen. (of je moet tijd en geld over hebben om naar de rechter te gaan)
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door Kevinbes »

maar dus het zou wel mogelijk zijn?
maar mag je wel grendelwapens uit Duitsland kopen (dat is nu niet het geval)
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door racefiets »

De huidige wetgeving zegt momenteel nog van niet en reken er maar op dat deze gebruikt wordt door de politie. Zolang ze vanuit justitie niet de opdracht krijgen om anders te handelen handhaven ze de huidige wetgeving. En dan ben je simpel gezegd "de lul".
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door Erik »

kevinarmy schreef:maar mag je wel grendelwapens uit Duitsland kopen (dat is nu niet het geval)
Goh, net mijn Hembrug nr 4 O.M. uit Duitsland binnengekregen!
Kevin, je mag al jaren grendelgeweren uit het buitenland kopen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie