EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door Erik »

ILikeK98 schreef:Stel het wapen is compleet EU onklaar maar het certificaat mist, heeft dit gevolgen?
Het wapen is dan niet EU-onklaar gemaakt. Gevolg: je mag het hebben (als-ie tenminste Nederlands onklaar is) maar nooit meer verkopen, weggeven of wat dan ook (RWM art. 18a)
ILikeK98 schreef:Hoe vervoer ik handig zo'n K98, ik zal toch een stukje publieke grond moeten betreden (de parkeerplaats), wat is hierbij handig?
Wapen in een tas. Mensen mogen niet zien dat je met een wapen loopt.[/quote]
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
ILikeK98
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 okt 2017, 18:52

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door ILikeK98 »

Bedankt Erik! Dit is erg nuttige informatie, bedankt voor de snelle reactie! :)
Mister P
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 nov 2014, 17:06

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door Mister P »

Goedenavond,

Na dit topic in de gaten te hebben gehouden, heb ik een aantal vragen:

Ik ben van plan een bren gun en een kist bren magazijnen te kopen voor een display. Na wat onderzoek ben ik erachter gekomen dat een EU onklaargemaakte bren inclusief certificaat in Nederland te koop is (O.a. bij Wagemakers en Westland). Deze mag je tegenwoordig dus gewoon bezitten (18+)? Of zijn de Nederlandse regels ondertussen weer aangepast t.o.v. de EU?
Dan de magazijnen. De meeste EU deacs hebben enkele bewegende delen en een afneembaar magazijn. Een kist bren magazijnen is te koop bij bv. ZIB militaria en ook op Marktplaats zie ik ze soms voorbij komen. Maar mag je zomaar magazijnen bezitten? Het is een essentieel onderdeel van een wapen (Ofwel je mag het niet bezitten?). Of mag dit volgens de EU/NL regels tegenwoordig wel?

Hopelijk kan iemand deze vragen beantwoorden. Ik kom er zelf namelijk niet uit. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door Erik »

Mijn advies: wacht even tot de nieuwe wet uitkomt in januari (zoals het er nu uitziet) Er bestaat kans dat Nederland voor de huidige cat. II wapens (Europees cat. A) eist dat deze op ontheffing komen, wat Europees niet kan maar ik heb de eerste geluiden al binnen horen komen.
En inderdaad: magazijnen kunnen nu niet als je het bijbehorende wapen niet op verlof hebt staan. Wees verstandig en neem geen risico: wacht op de nieuwe WWM.
Magazijnen nu: RWM art. 18 pt. g.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
RvL
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 05 aug 2016, 20:36
Ontvangen: 1 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door RvL »

Bedoel je hiermee, Erik, dat de wapens van ZIB etc binnenkort weer verboden zijn in Nederland?
Mister P
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 nov 2014, 17:06

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door Mister P »

Dankjewel voor de snelle reactie Erik. Dan houd ik voorlopig het topic in de gaten en mijn centen in de portemonnee. ;)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door Erik »

RvL schreef:Bedoel je hiermee, Erik, dat de wapens van ZIB etc binnenkort weer verboden zijn in Nederland?
Nee, en dat heb ik ook nergens beweerd. Ik spreek alleen over de huidige cat. II (EUR cat. A) wapens. Cat. III wapens van ZIB (enkelschots grendelgeweren van voor 1945 qua eerste verschijning) zitten helemaal in de goede hoek en dat zal niet veranderen.
Probleem is echter de (half)automatische wapens, in Nederland altijd al problematisch geweest. Deze vallen in cat. II en zijn op dit moment ontheffingsplichtig als ze vurend zijn. Omdat in het Nederlandse wetstelsel het niet mogelijk was cat. II definitief onbruikbaar te maken (gebeurde trouwens wel...) waren die dingen altijd aan een ontheffing gebonden (een ministerieel verlof)
Nu zijn ze voor Europa vrij en wordt het erg moeilijk voor Nederland. Daarom geef ik ook mijn inschatting, gebaseerd op eerdere geluiden: houd er rekening mee dat cat. II deko's nog wel eens een staartje zouden kunnen krijgen zodra de nieuwe wetgeving uitkomt.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
RvL
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 05 aug 2016, 20:36
Ontvangen: 1 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door RvL »

Kan Nederland dan de Europese wetgeving overrulen bij cat II wapens?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door Erik »

RvL schreef:Kan Nederland dan de Europese wetgeving overrulen bij cat II wapens?
Indien de wetgeving zwaarder is (beperkender) dan de Europese wetgeving: ja.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door Erik »

Antwoord gekregen op mijn uitgezette vraag in hoeverre de NLD wetgeving wil gaan vloeken met Europa. We bedoelen natuurlijk dan hoe om te gaan met cat. II wapens.
Mij is verzekerd dat 'Europees onbruikgemaakt (dus door proefbank gecertificeerd) is vrij conform art. 18 RWM. Geldt ook voor cat. II'.

Lijkt mij duidelijk. De brengun, UZI e.d. kan gewoon. Indien gecertificeerd als EUR onbruikbaar gemaakt.

Nogmaals een waarschuwing:
DEKO's (wapens die als deko zijn gebouwd) mogen in Nederland nog steeds niet. Het zijn nabouwsels van wapens en dat is volgens onze wet verboden! Ze vallen onder cat. I en zijn daarmee verboden. Ook dit soort wapens is in de EU vrij verkrijgbaar want Europa ziet ze niet als wapens (wat technisch een juiste constatering is)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door earlymb »

Misschien om verwarring te voorkomen, wat men in Duitsland onder 'Deko' verstaat is meestal een onklaargemaakt, echt vuurwapen dat in beginsel dus wél mag mits het voldoet aan de EU Richtlijn.

Wat in Nederland echt verboden is zijn inderdaad replica wapens; nabootsingen dus van echte wapens maar nooit bedoeld (geweest) voor gebruik. Een goed voorbeeld hier van zijn de metalen replica wapens van Denix (die je in Spanje gewoon in de souvenirwinkel koopt). Ook airsoftwapens zijn in beginsel verboden, tenzij je lid bent van een airsoftclub (ik meen dat je wapens dan wel geregistreerd worden). Dit soort spul is in de rest van Europa wel gewoon toegestaan, maar hier dus niet.

Replica's van echt oude meuk (type piraten pistool en musket) zijn dan weer geen probleem.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door racefiets »

Die replica's zijn wettelijk wel degelijk een probleem. Strikt genomen net zo fout als een replica van bijvoorbeeld een MP5. Het is en blijft een nabootsing van een vuurwapen.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door Erik »

racefiets schreef:Die replica's zijn wettelijk wel degelijk een probleem. Strikt genomen net zo fout als een replica van bijvoorbeeld een MP5. Het is en blijft een nabootsing van een vuurwapen.
Helemaal correct.
Het geweer M1777 Corrige (de beroemde Napoleonmusket) mag ik origineel gewoon hebben. Op het moment dat-ie nagemaakt is, gaat-ie op verlof. Vurend of niet-vurend.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door racefiets »

Zelfs de Spaanse spuitgiet rotzooi is wettelijk een probleem.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door Erik »

racefiets schreef:Zelfs de Spaanse spuitgiet rotzooi is wettelijk een probleem.
Want een nabootsing van een wapen! Vorig jaar zomer vaak in het nieuws geweest in verband met de vele toeristen die met zo'n ding thuiskwamen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie