Op 2 juni jl. kocht ik twee Britse militaire portretfoto's van de verkoper 'yuppie' uit Sittard op Marktplaats. Helaas heb ik nog altijd niks ontvangen en ook op e-mails wordt sinds de toezegging en betaling niet gereageerd. Toen ik van het weekend nog eens op Marktplaats keek, zag ik dat de betreffende 'verkoper' weer nieuwe foto's te koop aanbied. Door één van deze foto's zijn mijn vermoedens definitief bevestigd. Bijgevoegde foto is een portret van Sgt. Alfred Graham (5th Highland Light Infantry), welke op 18 januari 1945 sneuvelde te Schalbruch (Selfkant, Duitsland). De familie van Sgt. Graham heb ik enkele jaren geleden getroffen tijdens de jaarlijkse 'Poppy Sunday' herdenkingsdienst in Sittard. De originele foto is in het bezit van de familie en kan dus niet op Marktplaats te koop staan... Deze slechtere scan is ook afkomstig van de oude website van het Oorlogsgravencomité Sittard.
De persoonsgegevens van deze 'yuppie' zijn: J.M. de Wilde uit Sittard, met als bankrekening: NL87 ABNA 0464 7957 37.
En hier ontstaat een probleem: september vorig jaar kocht ik van deze zelfde persoon (J.M. de Wilde uit Sittard, toen als gebruikersnaam 'mustang1944' op Marktplaats) een foto die wel gewoon is aangekomen. Ik ben er bij deze twee foto's dan ook van uitgegaan dat ik hier weer met de zelfde verkoper van doen had, zeker omdat ook de toezeggingsmail vrijwel exact hetzelfde was als die van september vorig jaar. Bij nadere inspectie komt het banknummer echter niet overeen en is de Marktplaatsaccount van 'yuppie' pas 11 maanden oud, terwijl die van 'mustang1944' destijds 9,5 jaar oud was. Ik weet dus niet of het hier om de zelfde persoon gaat die de boel nu ligt te flessen, of dat iemand de identiteit van de betreffende persoon heeft overgenomen en mensen aan het oplichten is. Ik heb de 'echte' verkoper via oude e-mailcorrespondentie geprobeerd te contacteren, maar krijg helaas geen reactie.
Hoe dan ook, een gewaarschuwd mens telt voor twee. Het ging gelukkig niet om een astronomisch bedrag, maar mensen oplichten met foto's van gesneuvelde bevrijders? Hoe diep kun je zinken...