Bewaren van kranten en vraag mbt Algemeen Handelsblad

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
LvD
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 nov 2016, 03:32

Bewaren van kranten en vraag mbt Algemeen Handelsblad

Bericht door LvD »

Ik heb een aantal oude kranten uit de tweede wereldoorlog, maar hoe kan je die het beste bewaren? De kranten zijn groot en als ze gevouwen zijn worden ze poreus. Heeft iemand een idee om oude kranten te bewaren op een goede manier en ook mogelijk is om ze in te kijken?

Verder heb ik een aantal Algemeen Handelsbladen gekocht van 10 mei, 11 mei, 12 mei (13 mei waren er geen ivm Pinksteren) en 14 mei 1940. Er was op 10 mei behalve een ochtendblad zonder enige vermelding van de oorlog, een 2e extra editie en het welbekende avondblad (met 12 blz) waar koningin Wilhelmina haar vlammend protest geeft. Mijn vraag: is er behalve deze 3 kranten op de 10e nog meer uitgegeven door Handelsblad? Omdat er een 2e extra editie was maar ik de 1e niet kon vinden
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Bewaren van kranten en vraag mbt Algemeen Handelsblad

Bericht door asjemenou »

Mijn vermoeden is dat je een aantal herdrukken hebt gekocht uit de serie "De oorlogskranten" welke werd uitgegeven in 1994/1995. Deze serie bestaat uit herdrukken van oorlogs gedateerde kranten en verzetscirculairen. Deze kranten hebben allen als voorpaginanieuws een belangrijke gebeurtenis uit de oorlog.
Bij de serie kon je destijds opbergmappen kopen om de kranten in te bewaren.
Het beste is om een krant ongevouwen, droog en in het donker te bewaren. Er zijn opbergmappen te koop waar bijvoorbeeld kunstenaars of grafisch ontwerpers hun werk in opbergen. Misschien kun je eens op het Internet zoeken of navragen in zo'n hobby speciaalzaakl.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Bewaren van kranten en vraag mbt Algemeen Handelsblad

Bericht door Erik »

Als het origineel is en veel waard, is het te overwegen de kranten te laten 'ontzuren'. Daar zijn speciale bedrijven voor.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
LvD
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 nov 2016, 03:32

Re: Bewaren van kranten en vraag mbt Algemeen Handelsblad

Bericht door LvD »

Bedankt voor de reacties. Ik ben bekend met de herdrukken, maar deze zijn origineel. De krant van 10 mei is veel herdrukt maar niet die van de morgenkrant van de 10e en die extra uitgaven. Ook kan je het aan het formaat zien. De kranten zoals Telegraaf en Handelskrant zijn groter als de normale A2 formaat. De Herdrukte kranten zijn van het gewone A2 formaat.
Ik had ze gekocht via Catwiki. Hoeveel is het waard?

Ik ben benieuwd of er ergens een lijstje is met kranten die zijn uitgekomen rond die tijd.
LvD
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 nov 2016, 03:32

Re: Bewaren van kranten en vraag mbt Algemeen Handelsblad

Bericht door LvD »

Ontzuren van kranten? Klinkt interessant. Hoe gaat dit in zijn werk? Is er daar ervaring mee?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Bewaren van kranten en vraag mbt Algemeen Handelsblad

Bericht door Erik »

BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
arwanda1465
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 aug 2012, 12:34

Re: Bewaren van kranten en vraag mbt Algemeen Handelsblad

Bericht door arwanda1465 »

Uit een van mijn vele "verhuisdozen" ...

Algemeen Handelsblad

1) Ochtendblad vrijdag 10 mei 1940 (Kop titel: Nieuwe Amsterdamsche Courant in het rood = standaard).

2) 1e Extra Editie vrijdag 10 mei 1940 [= (nog) niet aangetroffen =].

3) 2e Extra Editie vrijdag 10 mei 1940 [= (nog) niet aangetroffen =].

4) 3e Extra Editie vrijdag 10 mei 1940 (Kop titel: in het zwart) = 1 blad, 2 pagina's.

5) 4e Extra Editie vrijdag 10 mei 1940 (Kop titel: in het rood) = 1 blad, 4 pagina's.

6) .......?

7) .......?

8) Avondblad vrijdag 10 mei 1940 (Kop titel: in het rood).

Of er meer dan 4 extra edities zijn uitgekomen op 10 mei 1940, geen idee ......

Ook gaven veel kranten in de meidagen z.g.n. "Bulletin's" uit die dan werden opgehangen in de etalage van de lokale redactiebureau's en/of krantenuitgifte depots. Of het Algemeen Handelsblad naast de uitgave van de genoemde extra edities ook nog van deze Bulletin's heeft uitgegeven is mij niet bekend.

Tijd om mijn overige verhuisdozen te doorzoeken, ontbreekt helaas op dit moment....

André
Voorheen bekend als argvb op het forum
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen
LvD
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 nov 2016, 03:32

Re: Bewaren van kranten en vraag mbt Algemeen Handelsblad

Bericht door LvD »

Mbt het Handelsblad heb ik zelf de volgende editie

• 10 mei 1940 ochtendblad (zonder vermekding van de oorlog), 1e editie, 2e editie, 3e editie, 10 mei avondblad
• 11 mei 1940 ochtendblad en avondblad Algemeen Handelsblad
• 12 mei 1940 ochtendblad Algemeen Handelsblad

Met pinksteren zijn er geen kranten verschenen dus 12.mei avondblad en 13 mei is er geen krant

• 14 mei 1940 middageditie, avondblad Algemeen Handelsblad
• 15 mei 1940 ochtendblad, avondblad Algemeen Handelsblad
• 16 mei 1940 avondblad, Algemeen Handelsblad
(ik zkek zelf nog 16 mei ochtendblad)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Bewaren van kranten en vraag mbt Algemeen Handelsblad

Bericht door asjemenou »

Mag ik aannemen dat dit dezelfde kranten zijn als in je openingstopic?
In mijn eerdere reactie schreef ik dat ik vermoedde dat het om heruitgaven ging. Uitgaande van de lijst van verschillende ochtend- en avondeditie's die je hebt, lijken mij de kranten toch wel origineel.
Waarschijnlijk overgenomen van een verzamelaar?

Een aantal jaren geleden heb ik een partijtje Algemeen Handelsbladen overgenomen. De meeste daarvan dateren van januari en februari 1941 en zijn oplopend van datum. Dit vind je ook niet zo snel.
Ik heb de kranten gekocht van iemand die z'n huis aan het verbouwen was. Tijdens de verbouwing vond hij de kranten onder de vloer. Ten tijde van WOII was er in het huis een kruidenierszaak gevestigd. In die tijd werden grutterswaren vaak verpakt in krantenpapier. Het was een goedkoop verpakkingsmiddel. De kranten die onder de vloer gevonden zijn waren hier hoogst waarschijnlijk ook voor bestemd geweest.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie