Wat is dit?

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Wietze
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 feb 2016, 15:36

Wat is dit?

Bericht door Wietze »

Weet iemand waar dit voorwerp voor diende? Is afkomstig van een militair uit mei 1940 die al eerder zijn dienstplicht vervulde.
Bijlagen
Militair1.JPG
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Wat is dit?

Bericht door Erik »

En zo te zien iemand die al veel eerder zijn dienstplicht vervulde!
Wat is het? Een metalen box? Een houten kist van de zijkant? Hoe groot is het?
Het bovenste nummer duidt op een onderdeel (weet zo niet eentweedrie welk), het nummer eronder zeer waarschijnlijk op het kleedingnummer van de man.
Lettertype was niet echt gangbaar meer in de jaren dertig. Betreft het de zijkant van een houten kist, dan klopt de kleur in ieder geval. Wel een vreemd model dan: hoger dan breed. Manschappenkistjes moesten onder een bed geschoven kunnen worden.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Wietze
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 feb 2016, 15:36

Re: Wat is dit?

Bericht door Wietze »

Dank voor de snelle reactie! Het is volledig van metaal. De breedte is 12 cm, hoogte 20 cm en de dikte 3 cm. Het deksel scharniert zoals op de foto is te zien.
DvdW
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 20 jul 2015, 10:48

Re: Wat is dit?

Bericht door DvdW »

Poeh, ik zou het niet weten. Ik zat zelf in eerste instantie te denken aan WW1 (of eerder) en dan iets met munitie, maar dat is een (hele) wilde gok ;-)
A. de Koster
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 18 nov 2011, 04:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat is dit?

Bericht door A. de Koster »

Lijkt Duits WO1. 12 compagnie Maschine Gewehr Korps. Voordat er reacties komen compagnie klinkt niet Duits. Nee klopt maar er zijn meer voorbeelden van dat ze de c gebruiken voor Kompagnie. Er zaten ook Elzassers en mensen uit Lotharingen. Beide Franstallig.
http://www.zeeland1914-1918.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Wat is dit?

Bericht door jurgen »

A. de Koster schreef:Lijkt Duits WO1. 12 compagnie Maschine Gewehr Korps. Voordat er reacties komen compagnie klinkt niet Duits. Nee klopt maar er zijn meer voorbeelden van dat ze de c gebruiken voor Kompagnie. Er zaten ook Elzassers en mensen uit Lotharingen. Beide Franstallig.
Hoeft zelfs niet daarmee te maken te hebben.
In de 19de eeuw is ook het Duits door het Frans beïnvloed.
Woorden als 'Bombardement' en 'Engagement' worden ook in het Duits op zijn Frans uitgesproken (zonder de Franse R dan) en je vind ook nog plaats- en persoonsnamen terug met een C, waar ze met een K horen te worden uitgesproken, zoals Carl ipv Karl.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Wat is dit?

Bericht door Erik »

Mitrailleurs waren in het Duitse Keizerlijke leger gewoonlijk onderverdeeld in compagnieen (inderdaad Kompagnie, in de 19e eeuw ook wel met ' C' ), voor 1916 1 compagnie per regiment, later twee. Er bestond naar mijn weten niet iets als een " MaschinengewehrKorps. Dan nog, al zou het met een ' c' geschreven zijn, zou dat nog een hoofdletter zijn.
Het is m.i. vrij zeker Nederlands. Nu nog even uitzoeken wat.

De kleine letter 'c' kan in het Nederlands inderdaad heel goed staan voor 'compagnie'. Nu nog .M.K.'.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Wietze
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 feb 2016, 15:36

Re: Wat is dit?

Bericht door Wietze »

Geweldig, wat een kennis! Ik ben heel benieuwd of het definitieve antwoord komt! Ik heb deze box gekregen van een man die in augustus 1934 als adspirant voorgeoefend soldaat aan het Landstormverband Dordrecht werd verbonden. In juli 1936 werd hij ontslagen als vrijwilliger Landstorm wegens inlijving als gewoon dienstplichtige. Tijdens mobilisatie 1939 geplaatst bij 17e Regiment Infanterie.
Ook deze gegevens brengt de zoektocht niet echt tot een aha-oplossing lijkt me. In ieder geval bedank ik nu al voor de moeite die is genomen dit voorwerp te benoemen.
Grebbe1940
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 aug 2013, 21:03

Re: Wat is dit?

Bericht door Grebbe1940 »

Beste Wietze,

Het door jou afgebeelde blik behoort waarschijnlijk bij het kanon van 12cm Kort.
Het nummer is waarschijnlijk het wapennummer. Ik vermoed dat in het blik richtmiddelen of een handboek heeft gezeten.
Zie ook https://3dfort.wordpress.com/home/12-c-m-k-a-brons/

Groet,
Bart
Plaats reactie