Winchester model 97 legaal?

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Otto_Von_Bismarck
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2017, 22:49

Winchester model 97 legaal?

Bericht door Otto_Von_Bismarck »

Goedenavond iedereen.
Ik weet niet in hoeverre mensen op dit forum verstand hebben van de Nederlandse wapenwetgeving, maar ik probeer het toch hier. Ik heb de Winchester model 97 "trench gun" altijd al een prachtig wapen gevonden, graag zou ik er zelf ook één bezitten, maar ik weet niet of 12 gauge geweren toegestaan zijn in Nederland, zelfs met vergunning. Mocht iemand er verstand van hebben dan hoor ik het graag.
Groeten!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Winchester model 97 legaal?

Bericht door racefiets »

Stel die vraag even op vuurwapens.net. Daar zit wat meer kennis op dat gebied.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Winchester model 97 legaal?

Bericht door Erik »

Het is een vuurwapen: verlofplichtig dus.
Ik weet niet of er nog schietdisciplines bestaan met kal. 12 wapens anders dan kleiduivenschieten (basculerend)
Als jij echter kunt aantonen dat het wapen onmisbaar is in datgene wat jij wilt doen, heb je een kans op een vergunning.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Winchester model 97 legaal?

Bericht door racefiets »

Niet zo snel Erik, als hij enkel voor zwartkruit is en ook als zodanig bedoeld en gebouwd voor 1945 dan is die vrij.
Probleem is dat je rond de overgang naar nitro zit en als ik me niet vergis dan is dit model ook geschikt voor nitro. Ben er alleen niet helemaal zeker van en vandaar mijn verwijzing naar het andere forum. Daar zitten genoeg verzamelaars van vrijgestelde wapens die je zeker een antwoord kunnen geven.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Winchester model 97 legaal?

Bericht door Jim »

Ik kan me voorstellen als het om een (Europees certificaat voorzien) gedeactiveerd model gaat, dat het een heel stuk minder problemen oplevert.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Winchester model 97 legaal?

Bericht door racefiets »

Waarom deactiveren als hij mogelijk gewoon werkend voorhanden gehouden mag worden? Er wordt al te veel dicht gelast.
Otto_Von_Bismarck
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2017, 22:49

Re: Winchester model 97 legaal?

Bericht door Otto_Von_Bismarck »

racefiets schreef:Waarom deactiveren als hij mogelijk gewoon werkend voorhanden gehouden mag worden? Er wordt al te veel dicht gelast.
Dichtlassen vind ik zo zonde, zo'n stuk geschiedenis wil ik het liefst zo origineel mogelijk houden, en natuurlijk met de mogelijkheid om het wapen te gebruiken :wink:
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Winchester model 97 legaal?

Bericht door racefiets »

De mogelijkheid om hem te gebruiken.... uit je eerste post te lezen ben je geen sportschutter. Waarvoor wil je hem dan gaan gebruiken? Munitie os ten alle tijden vergunningsplichtig. En als je ermee wilt gaan schieten dan zal die bijgeschreven moeten worden op een verlof of acte.
Otto_Von_Bismarck
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2017, 22:49

Re: Winchester model 97 legaal?

Bericht door Otto_Von_Bismarck »

:evil:
racefiets schreef:De mogelijkheid om hem te gebruiken.... uit je eerste post te lezen ben je geen sportschutter. Waarvoor wil je hem dan gaan gebruiken? Munitie os ten alle tijden vergunningsplichtig. En als je ermee wilt gaan schieten dan zal die bijgeschreven moeten worden op een verlof of acte.
Ik weet niet of het kaliber 12 gauge is toegestaan als je inderdaad sportschutter bent, ik weet namelijk niet wat voor vergunning ik moet halen voor desbetreffend kaliber, sport, jacht, verzamel vergunning? Mocht 12 gauge inderdaad illegaal zijn, dan zou ik toch maar genoegen moeten nemen met een gereactiveerde wallhanger.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Winchester model 97 legaal?

Bericht door racefiets »

Een gereactiveerde wallhager????? Leg eens uit.
Cal 12 is in Nederland truwens gewoon toegestaan. Waar denk je dat er mee gejaagd word? Of kleiduiven schieten, of als je iets op een binnenbaan wilt gaan doen bestaat er nog CAS schieten.
Otto_Von_Bismarck
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2017, 22:49

Re: Winchester model 97 legaal?

Bericht door Otto_Von_Bismarck »

racefiets schreef:Een gereactiveerde wallhager????? Leg eens uit.
Cal 12 is in Nederland truwens gewoon toegestaan. Waar denk je dat er mee gejaagd word? Of kleiduiven schieten, of als je iets op een binnenbaan wilt gaan doen bestaat er nog CAS schieten.
Gedeactiveerd, typfoutje :P
Heb je beetje een idee waar er gejaagd kan worden in Nederland? En moeten er dan aanpassingen aan het wapen gemaakt worden
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Winchester model 97 legaal?

Bericht door racefiets »

Het lijkt me slim dat je je eerst eens gaat verdiepen in de wetgeving en hoe het zit m.b.t. de schietsport en de jacht.
Even kort, voor de schietsport ben je minimaal 1,5 jaar verder voordat je met je eigen wapen kan en mag schieten.
Voor de jacht kan je eens kijken op de KNJV website maar ik kan je wel vertellen dat je eerst je jachtcursus inclusief examen zal meten doen. Vervolgens moet je zelf jachtgrond hebben of de mogelijkheid om met iemand mee te mogen. Pas dan kan je je jachtacte gaan halen bij de politie. Wel eerst nog even je verzekeringen regelen natuurlijk.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Winchester model 97 legaal?

Bericht door Erik »

racefiets schreef:Niet zo snel Erik, als hij enkel voor zwartkruit is en ook als zodanig bedoeld en gebouwd voor 1945 dan is die vrij.
Da's helemaal correct! RWM art. 18, 1.c. verhaalt hierover en art. 18, 2 bevestigt dat het wel om wapens van voor 1945 moet gaan.
Echter, een model 97 duidt een wapen aan dat ontwikkeld is in de nitro-periode. Ook het wat ruwe systeem van herladen duidt m.i. niet echt op een zwartkruitwapen.
Overigens is het wapen mij verder niet bekend. Ik ken het van plaatjes maar meer ook niet.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Winchester model 97 legaal?

Bericht door racefiets »

Even wat gezocht op Vuwa. De 1997 is voor nitro, de 1993 is voor zover ik heb kunnen vinden wel enkel voor zwartkruit.
https://vuurwapens.net/forum/index.php/ ... #msg564134
Plaats reactie