Hallo,
Zelf verzamel ik radio en elektro apparatuur uit de tweede wereldoorlog. Dit wordt tentoongesteld in een tent. Nu ben ik aan het kijken voor de mogelijkheden voor een passend voertuig. Zelf kom ik uit Zeeland en kreeg al de suggestie voor een Chrevolet C8 HUW. Nu zit ik met de volgende vragen:
- Zijn er nog andere Wireless trucks die door de Canadezen, Britten of Polen is gebruikt (wel met auto rijbewijs bestuurbaar, of te registreren als landbouwvoertuig)? Morris C8?
- Waar kan ik goede bronnen vinden van het exterieur en interieur van deze voertuigen?
- Welke prijzen kan ik verwachten voor een rijdend exemplaar (wat kost bijvoorbeeld een C8 HUW)?
Alvast bedankt, elk stukje informatie is welkom!
Wireless truck
- earlymb
- Moderator
- Berichten: 1754
- Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
- Locatie: Den Haag
- Ontvangen: 28 keer
- Contacteer:
Re: Wireless truck
De meeste legers hadden speciale radiobakken op lichte- en op zwaardere trucks, waarvan er wel een aantal binnen het B rijbewijs vallen. De HUW is inderdaad een optie, en ook verschillende types Morris Commercials, Fordsons en Austins. Ook de Bedford QL kwam met een radiobak, maar ik denk dat die te zwaar is (de cargo-versie is wel op klein rijbewijs te zetten).
Je kan je vraag ook eens stellen op http://forum.ktr.nl/index.php , daar zit veel voertuigkennis.
Je kan je vraag ook eens stellen op http://forum.ktr.nl/index.php , daar zit veel voertuigkennis.
Re: Wireless truck
http://www.mapleleafup.net/forums/showt ... 630&page=2TheJackel schreef:
- Waar kan ik goede bronnen vinden van het exterieur en interieur van deze voertuigen?
Alvast bedankt, elk stukje informatie is welkom!
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
- svdwal
- Lid
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
- Locatie: Renkum
- Gegeven: 1 keer
- Ontvangen: 4 keer
- Contacteer:
Re: Wireless truck
Beste,
Afhankelijk van je budget en sleutelkennis / ervaring zijn er diverse mogelijkheden die met een normal B rijbewijs te rijden zijn.
Bedenk eerst of je iets specifieks Brits wil, dan kom je op bv Morris Commercial C8, C4 of cs8 uit.
Fordson of Bedford hebben ook mooie wagen gebouwd met dergelijke toepassingen.
Generieker zijn de CMP's, waar bv de C8 of F8, maar ook de C18 of F18 dergelijke uitvoeringen kende.
C of F staat overigens voor Chevrolet of Ford, dus de betreffende fabrikant.
Onderdelen voor CMP's zijn eenvoudiger te krijgen en er wordt nog wel eens iets in reproductie voor gemaakt. Voor Britse wagens is de onderdelen voorziening wat lastiger.
Zelf rij ik een Morris Commercial C8 GS, op normal B rijbewijs, de wagen is op ruim 2700kg gekeurd en weegt met opbouw en standaard belading zo'n 3100kg.
Prijzen zijn erg afhankelijk van de staat waaring het voertuig zich bevind en of deze nog gerestaureerd moet worden. Ook iets om over na te denken, wil je gelijk kunnen rijden of wil je een restauratie project.
Ik weet bij een kennis een CMP C15 te koop in hele nette, nog te restaureren, staat voor een hele nette prijs. Dus mocht je iets dergelijks zoeken dan wil ik je de contact gegevens wel doorgeven.
Succes.
Sjoerd
Afhankelijk van je budget en sleutelkennis / ervaring zijn er diverse mogelijkheden die met een normal B rijbewijs te rijden zijn.
Bedenk eerst of je iets specifieks Brits wil, dan kom je op bv Morris Commercial C8, C4 of cs8 uit.
Fordson of Bedford hebben ook mooie wagen gebouwd met dergelijke toepassingen.
Generieker zijn de CMP's, waar bv de C8 of F8, maar ook de C18 of F18 dergelijke uitvoeringen kende.
C of F staat overigens voor Chevrolet of Ford, dus de betreffende fabrikant.
Onderdelen voor CMP's zijn eenvoudiger te krijgen en er wordt nog wel eens iets in reproductie voor gemaakt. Voor Britse wagens is de onderdelen voorziening wat lastiger.
Zelf rij ik een Morris Commercial C8 GS, op normal B rijbewijs, de wagen is op ruim 2700kg gekeurd en weegt met opbouw en standaard belading zo'n 3100kg.
Prijzen zijn erg afhankelijk van de staat waaring het voertuig zich bevind en of deze nog gerestaureerd moet worden. Ook iets om over na te denken, wil je gelijk kunnen rijden of wil je een restauratie project.
Ik weet bij een kennis een CMP C15 te koop in hele nette, nog te restaureren, staat voor een hele nette prijs. Dus mocht je iets dergelijks zoeken dan wil ik je de contact gegevens wel doorgeven.
Succes.
Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
-
- Lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 31 mei 2017, 17:54
Re: Wireless truck
Bedankt voor de informatie!
Wat voor type CMP C15 is het? Hier zijn veel verschillende uitvoeringen van gemaakt.
Aan wat voor prijs moet ik denken bij zo'n truck? Ik heb regelmatig wat prijzen gezien maar de verschillen zijn vrij groot.
Bedankt voor de informatie! Elke stukje is welkom.
Wat voor type CMP C15 is het? Hier zijn veel verschillende uitvoeringen van gemaakt.
Aan wat voor prijs moet ik denken bij zo'n truck? Ik heb regelmatig wat prijzen gezien maar de verschillen zijn vrij groot.
Bedankt voor de informatie! Elke stukje is welkom.
- svdwal
- Lid
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
- Locatie: Renkum
- Gegeven: 1 keer
- Ontvangen: 4 keer
- Contacteer:
Re: Wireless truck
Beste,
Het is een C15a uit 1942 en wordt aangeboden door Jakob Oud.
Nette wagen is goed restaurabele staat, is redelijk compleet.
Ook heeft hij een C15 4x2 te koop staan welke ook nog gerestaureerd moet worden.
Daarnaast staat er in Belgie nog een hele nette C15s te koop voor 5500, is wel civiel gemaakt, maar goed weer terug te bouwen.
Zie de volgende link: https://www.generaaltjes.nl/Rubriek/39/chevrolet
Gr.
Sjoerd
Het is een C15a uit 1942 en wordt aangeboden door Jakob Oud.
Nette wagen is goed restaurabele staat, is redelijk compleet.
Ook heeft hij een C15 4x2 te koop staan welke ook nog gerestaureerd moet worden.
Daarnaast staat er in Belgie nog een hele nette C15s te koop voor 5500, is wel civiel gemaakt, maar goed weer terug te bouwen.
Zie de volgende link: https://www.generaaltjes.nl/Rubriek/39/chevrolet
Gr.
Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
-
- Lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 31 mei 2017, 17:54
Re: Wireless truck
Hallo,
Bedankt voor de tips! Ik heb ze bekeken en. Een echte HUW variant lijkt me zeer lastig en duur. Een alternatief welke ik overweeg is de Chrevolet ZC1, volgens mij in WO2 gebruikt door nieuw zeeland. Het voordeel is de houten radio hut wat een stuk makkelijker te bouwen is. Deze wordt dan op een C8 geplaatst. Naast dat het me een realistischere optie lijkt voldoet de inrichting van de radio hut aan wat ik nodig heb om er een rijdend museum van te maken. Ik zou dan een rijdende Chrevolet C8 moeten vinden.
http://www.zc1-radioclub.org.nz/ZC1_ori ... k_body.htm
Bedankt voor de tips! Het helpt zeker met de overwegingen en om een idee van de prijzen te krijgen!
Bedankt voor de tips! Ik heb ze bekeken en. Een echte HUW variant lijkt me zeer lastig en duur. Een alternatief welke ik overweeg is de Chrevolet ZC1, volgens mij in WO2 gebruikt door nieuw zeeland. Het voordeel is de houten radio hut wat een stuk makkelijker te bouwen is. Deze wordt dan op een C8 geplaatst. Naast dat het me een realistischere optie lijkt voldoet de inrichting van de radio hut aan wat ik nodig heb om er een rijdend museum van te maken. Ik zou dan een rijdende Chrevolet C8 moeten vinden.
http://www.zc1-radioclub.org.nz/ZC1_ori ... k_body.htm
Bedankt voor de tips! Het helpt zeker met de overwegingen en om een idee van de prijzen te krijgen!
- earlymb
- Moderator
- Berichten: 1754
- Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
- Locatie: Den Haag
- Ontvangen: 28 keer
- Contacteer:
Re: Wireless truck
Ik denk dat een C15 een stuk makkelijker te vinden zal zijn dan een C8, zeker als je er eentje zoekt zonder laadbak. Er staan er meerdere in de bovenstaande link. Zo te zien zijn de C8 en C15 uiterlijk gelijk en hebben dezelfde wielbasis, en zit het verschil in het laadvermogen. Zowel C8 en C15 zijn er met 2- en 4 wielaandrijving. Bovendien lijkt het me waarschijnlijk dat tijdens de oorlog deze radiobakken ook op C15's werden gezet?
- svdwal
- Lid
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
- Locatie: Renkum
- Gegeven: 1 keer
- Ontvangen: 4 keer
- Contacteer:
Re: Wireless truck
C15 (of F15) zijn een stuk eenvoudiger te vinden inderdaad, en de onderdelen voorziening is ook prima in orde voor een dergelijk voertuig op leeftijd.
Prijzen liggen ook gunstiger voor een opknapper.
Paar jaar geleden stond er in Nederland een hele mooie F8 te koop welke ik ben gaan bekijken, de vraagprijs was 12500. Hier kun je ook een hele leuke 15 voor kopen op dit moment.
Prijzen liggen ook gunstiger voor een opknapper.
Paar jaar geleden stond er in Nederland een hele mooie F8 te koop welke ik ben gaan bekijken, de vraagprijs was 12500. Hier kun je ook een hele leuke 15 voor kopen op dit moment.
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
- earlymb
- Moderator
- Berichten: 1754
- Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
- Locatie: Den Haag
- Ontvangen: 28 keer
- Contacteer:
Re: Wireless truck
http://milweb.net/classifieds/view_larg ... 0906&cat=3
Staat in Australië maar dan heb je ook wel wat unieks!
Staat in Australië maar dan heb je ook wel wat unieks!