Onklaar/Replica wapens Zib militaria.

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
luckysnuf
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 mei 2012, 16:08

Onklaar/Replica wapens Zib militaria.

Bericht door luckysnuf »

Heeft iemand van jullie ooit onklaar/replica wapens van zib militaria gekocht? Ik heb namelijk geen idee of ze legaal zijn in Nederland.
and when he gets to heaven,
to saint peter he will tell:
"Just another soldier reporting, sir
I've served my time in hell."
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onklaar/Replica wapens Zib militaria.

Bericht door Erik »

Lees dit artikel eens?
viewtopic.php?f=88&t=39383

In het kort:
- een onklaargemaakt wapen met EUR certificaat mag WEL
- een replica wapen (dus nog nooit een echt wapen geweest) mag NIET
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
luckysnuf
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 mei 2012, 16:08

Re: Onklaar/Replica wapens Zib militaria.

Bericht door luckysnuf »

Danku.
and when he gets to heaven,
to saint peter he will tell:
"Just another soldier reporting, sir
I've served my time in hell."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onklaar/Replica wapens Zib militaria.

Bericht door racefiets »

Kijk even bij wapenhandel Wagemakers. Die heeft een deel van de wapens die Zib ook heeft.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onklaar/Replica wapens Zib militaria.

Bericht door Erik »

racefiets schreef:Kijk even bij wapenhandel Wagemakers. Die heeft een deel van de wapens die Zib ook heeft.
En kan bovendien jouw 'deko-oude-stijl' laten keuren en van EUR certificaat voorzien (160 EU) Voordeel? Je kunt 'm weer gewoon op de markt brengen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
bertwijck
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 okt 2017, 17:23
Locatie: NL

Re: Onklaar/Replica wapens Zib militaria.

Bericht door bertwijck »

zib
Ruime aanbod reageer vlot op email
1e bestelling prima
2e was geen succes geeft aan op voorraad en betaald, maar heeft levertijd

Wagemaker
Mooie kwaliteit voor zelfde prijs

Blijft altijd persoonlijke ervaring
Verbeter de wereld begin dan eerst bij je zelf
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Onklaar/Replica wapens Zib militaria.

Bericht door asjemenou »

Erik schreef:
racefiets schreef:Kijk even bij wapenhandel Wagemakers. Die heeft een deel van de wapens die Zib ook heeft.
En kan bovendien jouw 'deko-oude-stijl' laten keuren en van EUR certificaat voorzien (160 EU) Voordeel? Je kunt 'm weer gewoon op de markt brengen!
Kun je deze oude stijl deco wapens echt laten herkeuren?
Onlangs was ik op bezoek bij een legale wapenverzamelaar. In onze discussie kwamen de deco wapens ook ter sprake.
Hij vertelde mij over een wapenhandelaar in Frankrijk waar hij geregeld komt. Deze handelaar verkoopt al vele jaren deco wapens. Alles altijd netjes onklaar gemaakt volgens de Franse wet.
Met de invoering van de nieuwe EU wapenwet zijn voor deze handelaar de Franse deco wapens oude stijl onverkoopbaar geworden.
Je zou zeggen laat deze oude stijl deco wapens dan herkeuren. Maar dit is blijkbaar makkelijker gezegd dan gedaan. De proefbanken in Frankrijk herkeuren geen oude stijl deco wapens (meer). Dit omdat men hiervoor de wapens moet open zagen e.d.
De Franse wapenhandelaar heeft hierdoor een flinke financiële strop. Volgens zeggen blijft deze met een aanzienlijke partij oude stijl deco wapens zitten waaronder een aantal Britse Vickers machinegeweren.
Hoe gaat dit in Nederland met oude stijl deco wapens? Er zijn in Nederland toch ook wapenverzamelaars die voorheen met ontheffing deco pistolen, automatische geweren e.d. in de verzameling mochten hebben? Zijn deze wapens nu ook onverkoopbaar geworden?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onklaar/Replica wapens Zib militaria.

Bericht door racefiets »

Legale verzamelaars mogen mist ze een ontheffing hebben gewoon werkende volautomaten hebben. Voor verzamelaars hoeft er niets onklaar gemaakt te worden.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Onklaar/Replica wapens Zib militaria.

Bericht door patrickh »

Als ik Asjemenou goed begrijp gaat het om herkeuren van Decowapens, niet om werkende volautomaten.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Onklaar/Replica wapens Zib militaria.

Bericht door earlymb »

Is er nog hoop dat Nederlands onklaar gelijk wordt gesteld aan EU onklaar en al dan niet na inspectie, het slaan van het EU merkje en aanmaak EU certificaat weer legaal op de markt kan worden gebracht? Ik dacht dat hier een tijdje geleden over gesproken werd?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onklaar/Replica wapens Zib militaria.

Bericht door racefiets »

Wat de status daarvan is weet ik niet maar men was daar wel mee bezig inderdaad.
bertwijck
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 okt 2017, 17:23
Locatie: NL

Re: Onklaar/Replica wapens Zib militaria.

Bericht door bertwijck »

Over zib gesproken,
3e order is er na 12 dagen nog steeds niet hou me hart vast :)
Verbeter de wereld begin dan eerst bij je zelf
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onklaar/Replica wapens Zib militaria.

Bericht door Erik »

Het EUR certificaat wordt dan pas afgegeven als men ervoor kan instaan dat de afsluiter haaks is afgeslepen. Bij Nederlands onklare wapens houdt dat in dat de vastgelaste afsluiter (jawel, die met twee rupsjes over de gehele lengte electrisch gelast) ongedaan gemaakt moet worden, afsluiter uitgenomen en alsnog (...) haaks afgeslepen.
In een korte mailwisseling met Marcel Wagemakers leerde ik dat dit nog wel eens, afhankelijk van het geleverde werk in het verleden, een dure grap kan worden.

Maar ja, het is de enige manier om het ongebreidelde massa-terrorisme in Europa te stoppen! Alle dekowapens ernstig vernielen en anders illegaal verklaren! Want daar zit de wortel van het kwaad!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Onklaar/Replica wapens Zib militaria.

Bericht door earlymb »

Vandaar dat ik het ook over gelijkstelling had, niet het ombouwen van NL naar EU onklaar (nog afgezien van hoeverre dat technisch nog mogelijk is).
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Onklaar/Replica wapens Zib militaria.

Bericht door asjemenou »

Het is wel duidelijk. Je zal de trotse bezitter zijn van een nummergelijke Mauser K98 scherpschutterversie, Nederlands oude stijl onklaar gemaakt. Deze laat je dus zeker niet EU herkeuren en officieel van de hand doen kun je 'm dus ook niet. Om maar te zwijgen over het feit dat je 'm vrijwillig zou willen afstaan aan de smeltkroes van Tata Steel in IJmuiden.
Mocht je 'm toch onderhands kunnen en willen verkopen dan bestaat de mogelijkheid dat je flink zal moeten toeleggen op de verkoopprijs.
Ik denk dat veel handelaren en verzamelaars van (oude stijl) deco vuurwapens in de EU door de nieuwe regelgeving flink gedupeerd zullen zijn. Of een generaal pardon voor deze oude stijl deco vuurwapens zin heeft weet ik niet. Deze oude stijl deco vuurwapens zullen blijven opduiken.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie