Onklaar gemaakte grendelgeweren.

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
brunok
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2018, 17:17

Onklaar gemaakte grendelgeweren.

Bericht door brunok »

Ik ben nieuw op het forum dus zal me even kort voorstellen, Ik ben Bruno en hou me bezig met Duits WO2 militaria (en af en toe neem ik nog wel eens wat Sovjet materieel mee uit Rusland). Maar dan de vraag van dit topic, kan iemand wat verduidelijking scheppen hoe ik aan een onklare K98 kom? ik schiet nog steeds met airsoft dus gewoon een volledig onwerkende K98 helaas ook met een vaste grendel :(

Bij voor baad dank,
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onklaar gemaakte grendelgeweren.

Bericht door Erik »

Je wilt een onklaargemaakt wapen dus.
Door alle gekte in de Europese wetgeving hebben we daar nu drie soorten van.

1. schijnbaar onklaargemaakte wapens zonder begeleidende papieren.
Niet aan beginnen. Is gewoon illegaal als je de verkeerde treft.

2. onklaargemaakt met een Nederlands certificaat.
Zijn oke volgens artikel 18 van de Regeling Wapens & Munitie. Je mag ze gewoon hebben. Er is een korte tijd geweest dat je ze niet op de markt mocht brengen maar de handel is levendig en er wordt niet op gecontroleerd. Ze mogen echter niet meer aangemaakt worden!

3. onklaargemaakt met een Europees certificaat.
Helemaal veilig en je kunt deze ook in het buitenland kopen en verkopen, want Europees onklaar! Er horen twee identieke certificaten bij: eentje in de taal van het land waarin-ie onklaar is gemaakt en eentje in het Engels. Het wapen zelf heeft een unieke markering.
- oude wijze van onklaarmaken: grendel kan geopend en gesloten worden, wapen kan droog worden afgevuurd;
- nieuwe wijze van onklaarmaken: alles dichtgelast.
Oude en nieuwe wijze zijn beiden even geldig; een hoeft een oude wijze dus niet 'weg te brengen' om 'm vast te lassen.

Europees onklaar kun je dus ook in het buitenland kopen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
brunok
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2018, 17:17

Re: Onklaar gemaakte grendelgeweren.

Bericht door brunok »

Als iemand nog een K98 nog voor bij ziet komen of website weet hoor ik het graag.
(Ik zie bij Zib-Militaria bij de K98 staan "no shiping to NL" waarom is dat dan zo?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onklaar gemaakte grendelgeweren.

Bericht door Erik »

brunok schreef:(Ik zie bij Zib-Militaria bij de K98 staan "no shiping to NL" waarom is dat dan zo?
Wat zeggen ze zelf, had je het ze al gevraagd? Best kans dat de site niet ge-updated is!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
brunok
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2018, 17:17

Re: Onklaar gemaakte grendelgeweren.

Bericht door brunok »

Ik zal nog even een mail sturen ik had nog alleen gekeken naar de informatief op de pagina zelf.
JSS
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 apr 2008, 22:11
Ontvangen: 1 keer

Re: Onklaar gemaakte grendelgeweren.

Bericht door JSS »

ZIB verstuurt gewoon naar Nederland. Alleen is het meestal afwachten wat je krijgt.
Plaats reactie