Onduidelijkheden onklare wapens

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Jobjansen
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jul 2020, 20:54

Onduidelijkheden onklare wapens

Bericht door Jobjansen »

Hallo Allemaal,

10 jaar geleden heb ik een K98 gekocht in de ‘giftshop’ bij het Arnhems oorlogsmuseum 40-45? Nu wil ik deze verkopen maar loop tegen wat problemen aan. Bij de aankoop heb ik geen certificaat ontvangen, derhalve is de k98 wel onklaar gemaakt maar met een BKA stempel.
Nu kom ik erachter via dit forum in oude berichten, dat dit een Duitse manier van onklaar maken is/was wat niet rechtsgeldig is in Nederland.
Met andere woorden, ik heb in een Nederlands museum een volgens de wet geen onklaar vuurwapen gekocht waardoor ik nu dus een illegaal wapen bezit??? En met klap op de vuurpeil kan ik deze niet laten certificeren omdat het niet te controleren is of de slagpin verwijderd is omdat de grendel aan de onderzijde volledig is vastgelast.

Hoe gaan jullie (verzamelaars) hiermee om?
Jobjansen
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jul 2020, 20:54

Re: Onduidelijkheden onklare wapens

Bericht door Jobjansen »

Geplaatst in verkeerde rubriek, hoe verwijder ik dit?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onduidelijkheden onklare wapens

Bericht door racefiets »

Als de grendel aan de onderzijde volledig is vastgelast dan is dat strenger dan de Duitse wetgeving voor schreef. Ik vermoed dat het een Duits onklaar wapen is geweest die aanvullend Nederlands onklaar gemaakt is.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Onduidelijkheden onklare wapens

Bericht door Jim »

Jouw K98 is eerst in Duitsland onklaar gemaakt. En daarna volgens de Nederlandse wet. Het museum mocht dit dus gewoon verkopen, toendertijd. Een certificaat is niet verplicht voor Nederlands onklaar, maar werd soms wel bijgeleverd. Wil je een EU onklaar certificaat dan heb je momenteel een probleem. In Nederland kan het nog steeds niet en In België (Luik) en Duitsland (Keulen) kunnen / (konden?) ze de toestroom niet aan en voorlopig nemen ze niets meer aan. Er hangt ook een prijskaartje aan 150- 165 euro.

Je hebt geen illegaal wapen in bezit echter wel een probleempje als je die wil verkopen (met certificaat).
Op Marktplaats zie ik zeer veel NL onklaar gemaakte grendel geweren (zonder certificaat) alleen voor personen boven de 18.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Onduidelijkheden onklare wapens

Bericht door Bertus Bunker »

Geen enkel probleem, kan je gewoon aanbieden en verkopen.
Verplaatst van Over het forum naar Militaria verzamelen op 03 jul 2020, 23:50 door asjemenou

Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Onduidelijkheden onklare wapens

Bericht door asjemenou »

Jobjansen schreef:Geplaatst in verkeerde rubriek, hoe verwijder ik dit?
Welkom op het forum.
Je onderwerp stond niet alleen in de verkeerde categorie, maar stond ook nog eens dubbel geplaatst. Gelukkig kon ik dit verhelpen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Jobjansen
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jul 2020, 20:54

Re: Onduidelijkheden onklare wapens

Bericht door Jobjansen »

Bedankt voor de antwoorden.

Hoe moet ik de K98 dan aanbieden op marktplaats zonder dat de advertentie wordt verwijderd?
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Onduidelijkheden onklare wapens

Bericht door Jim »

Jobjansen schreef:Bedankt voor de antwoorden.

Hoe moet ik de K98 dan aanbieden op marktplaats zonder dat de advertentie wordt verwijderd?
Vermelden dat het wettelijk onklaar is gemaakt volgens nederlandse wetgeving dus vrij te verkopen boven 18 jaar.
Wat de waarde zou zijn weet ik niet, nummergelijk is natuurlijk heel aantrekkelijk.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onduidelijkheden onklare wapens

Bericht door Erik »

Het te koop aanbieden van ongeacht welke waar is in dit topic niet toegestaan, daar hebben we een andere plek voor. De berichten van Jobjansen zijn daarom door mij verwijderd.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie