Hoi iedereen,
Ik had voor mijn verzameling een Zastava M56 SMG gekocht.

(De reden hij lijkt veel op een MP40 en een MP40 is rete duur!

Hier een afbeelding van het wapen: https://i1.wp.com/www.forgottenweapons. ... C218&ssl=1
De verkoper vertelde mij dat het handig is te melden dat je deze wapens verzameld. Ik uit goede wil ben naar het politiebureau gegaan. Omdat ik niet precies wist hoe het zat met het melden van deze soort wapens en met de vraag hoe de procedure is. Na aanleiding van mijn komst na enige tijd vraagt de hoofdagent wat voor wapen ik heb en of hij de papieren kon zien. En ja hoor binnen twee dagen ligt het apparaat op het bureau. In eerste instantie bleken er dingen niet aan te kloppen zover hij al kon zien. Het 'wapen' is meegenomen voor verder onderzoek en hier heb ik bericht van gekregen.
Wat blijkt ; Het magazijn kan eruit en zit niet vast aan de kast met een pin, het magazijn is nog te gebruiken, de loop blijkt niet goed dicht volgens hem terwijl er een pin in gelast zit, en er staat geen noteringen op zoals 'EU-AT'.
Tevens wordt er me verteld dat een magazijn ook een wapen is

Nu is het in beslag genomen.

Nu gaan ze ermee naar Apeldoorn, waar ze recent een onklaar-maak-bureau hebben geopend, om het verder te onderzoeken en te kijken hoe nu verder. Ik kan hem namelijk niet 2x onklaar laten maken via de normale route dit kan alleen maar éénmalig.
Ik zit nu te wachten op verder bericht wat ermee gebeuren gaat. Neem aan dat ze dit 'wapen' niet gaan vernietigen

Zover ik weet is er aan gedaan; loop gefreesd, afsluiter schuin afgezaagd, slagpin verwijderd, pin in kamer gelast, gelast tegen demontage, en trekker mechanisme is weg.
Ik heb de hoofdagent verteld dat deze wapens gewoon te koop zijn en een certificaat hebben die dus eigenlijk niet zijn toegestaan. Hij zegt ervan op de hoogte te zijn en aangeeft dat dit inderdaad niet klopt.
Het idee dat bij mij dan opkomt is dat er dus nu immens veel wapens en magazijnen zijn die niet juist zijn onklaar gemaakt en potentieel zelfs illegaal zijn.
Dus een werkend magazijn mag je niet hebben, droogvuren is ook uit den boze...

Iemand meer info hierover?
Bij mij is er dus veel verwarring ontstaan want hoe zit het dan nu met een bijvoorbeeld K98 waar je de grendel nog kan gebruiken en droogvuren. Hoeveel wapens zijn er wel niet waar het magazijn ook uit kan?