Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

De voering van de BGS helm zit aan de bovenkant vast. Ik heb hem nog niet los gehad maar het lijkt op een andere Duitse helm van een paar jaar later. Ik denk dat de bevestiging gepuntlast is aan de binnenkant. Je kunt aan de buitenkant zien dat de helm niet helemaal strak is. Zou kunnen door de warmteontwikkeling van het puntlassen. Zal kijken of ik wat detailfoto's kan maken.

De tankhelm zou inderdaad een Spaanse uitvoering kunnen zijn. Ik heb het nog niet kunnen vinden op intersnert.
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

Contact gehad met de Spaanse verkoper van de tankhelm. Hij heeft hem in Frankrijk gekocht maar hij werd zeker niet in Spanje gebruikt. Hij had wel eens een foto gezien uit Israël.
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

Alweer tijd voor de volgende. Net gekocht in Japan. Wie kan er iets over vertellen. Is het een legerhelm of Civil Defence? Moet vast wel iemand op dit forum zijn die er iets over kan vertellen.
Bijlagen
1.jpg
4.jpg
6.jpg
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Jan m »

Geen legerhelm, Civil Defence.
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

Ik vond een fantastische bron met alle info over Japanse helmen. Beetje Engels lezen is wel nodig. Weten we dat ook weer:

https://www.warrelics.eu/forum/japanese ... on-589930/
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

Een paar weken geleden liet ik een BGS-helm zien uit 1954, de M53. Die was met twee ventilatiegaten. Vond er nog een maar dan zonder.
Bijlagen
IMG_5830.JPG
IMG_5829.JPG
IMG_5834.JPG
IMG_5836.JPG
IMG_5837.JPG
IMG_5838.JPG
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

Een onbeduidende Poolse brandweerhelm. Kost bijna niks. De vorm is ook niet echt onderscheidend. Maar het verhaal is dan misschien wel weer erg leuk. In de jaren twintig zochten de Polen een nieuwe helm. Daarbij gingen ze o.a te rade bij een bekende staalfabriek in Zweden. Die waren ook bezig met een nieuwe helm maar die vonden ze niet goed genoeg. Het lijkt er sterk op dat die Zweden het ontwerp van hun afgekeurde helm aan de Polen verkochten als WZ35. Ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben maar misschien..........
Bijlagen
vergelijk.jpg
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door patrickh »

Zou kunnen, brandweerhelm heeft weer andere eisen dan een legerhelm.
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

De WZ35 is aanvankelijk ook als legerhelm gebruikt in Polen voor zover ik dat weet. Zijn voorganger, de WZ30 lijkt nog meer op de Zweedse helm. De opvolger daarvan, de WZ31 wordt nu enorm gezocht en daar zijn dan weer replica's van te koop in Polen.
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

Vandaag wil ik even aandacht geven aan een helm die, denk ik, niet echt populair is. De Turtle. En dan een speciale. Dit is zijn verhaal:
In de jaren vijftig begon het er op te lijken dat een conflict met de oosterburen in Rusland niet ver meer was. Als voorbereiding werd uit de oude legervoorraden alvast nieuwe helmen gemaakt voor een politiemacht in geval van een conflict. Stemmig blauw gespoten om duidelijk te maken wie bij de politie was. Ook stond dat duidelijk op de voorkant van de helm. Ze zijn waarschijnlijk nooit uit de opslag gekomen maar vertegenwoordigen toch weer een stukje geschiedenis van net na de tweede wereldoorlog. De modellen en voeringen zijn soms verschillend zo heb ik een zwarte (Engels) en bruine (België) in mijn verzameling. Niet zo spannend als een verroeste helm met battle-schade maar toch verzamelbaar.
Bijlagen
IMG_5956.JPG
IMG_5957.JPG
IMG_5960.JPG
IMG_5963.JPG
IMG_5964.JPG
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door asjemenou »

Leuke helm. Dit is een zg. Mk.IV. De "Turtle" helm met de bruine liner in je verzameling, is dat deze helm; https://www.benvanhelden.nl/helmen/Stee ... ld-52.html ?
Zover ik weet noemen ze dit een Mk.V. Het Belgische leger heeft deze Mk.V toch niet in gebruik gehad? Zij zijn toch net als Nederland begin jaren vijftig overgestapt naar het Amerikaanse M1 model. Voor België de M51 helm.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

Wat ik weet is dat de blauwe helm nooit gebruikt is en van restbestanden is samengesteld. Het zichtbare verschil bij de Brodie is de kleur van de voering. Daar ben ik maar van uitgegaan. Is verder geen info over te vinden. Ik heb een blauwe uit Engeland, die had een bruine voering en een zwarte voering kwam uit Frankrijk. Helaas ben ik geen kenner en haal al mijn info van het internet, soms tot grote ergernis van mede verzamelaars. Maar ik ben net begonnen. Ik dacht dat de Mark V eigenlijk niet officieel bestond. Die naam is gegeven aan een Mark IV met aangepaste liner. De helm is verder gelijk. Hieronder een plaatje van de voering van een Mark V of dus eigenlijk IV.
Bijlagen
2019052 (7).JPG
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

Wat zijn er toch leuke helmen in de wereld. Deze keer een product uit Polen die na de WWII door veel landen in het Oostblok werden gebruikt. Ze worden meestal verkocht als DDR Parahelm maar hij kan dus ook ergens anders vandaan komen. Ik heb nog geen verschillen kunnen ontdekken. Een enkele heeft een andere kleur leer. Wie dat wel weet mag het ons allemaal vertellen.
Bijlagen
IMG_5879.JPG
IMG_5880.JPG
IMG_5881.JPG
IMG_5884.JPG
IMG_5889.JPG
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

Elke verzameling heeft wel een topstuk. Of dat ook zo is ligt natuurlijk een beetje aan de verzamelaar zelf. Bij mij is dat een Zwitserse M18 helm die eind jaren dertig aan Argentinië is verkocht. Daar werd hij de M38 genoemd. Eigenlijk wilde het Argentijnse leger Duitse M35 helmen maar die waren te duur en, om redenen die we nu wel kennen, wilde de Duitsers die "even" niet verkopen. Dus viel de keuze op een Zwitsers model. Die werden jaren gebruikt naast andere modellen. Die van mij is een keer van een andere kleur voorzien omdat dat beter bij het politieuniform paste. Onder de nieuwe kleur is nog de originele kleur te vinden. Bijzonder is de originele kinriem die bij bijna alle M18's zijn aangepast in 1940. Een originele Zwitserse M18 met originele kinriem staat dus nog hoog op mijn verlanglijstje. Op mijn site zijn veel verschillende varianten op de M18 te zien.
Bijlagen
IMG_4656.JPG
IMG_4658.JPG
IMG_4661.JPG
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door patrickh »

Een apart model heb ik het altijd gevonden. Goede uitleg erbij!
Plaats reactie