Verzekeren verzameling

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Schillie
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 apr 2009, 11:37

Verzekeren verzameling

Bericht door Schillie »

Mag ik jullie het volgende voorleggen?

Ik wil voor mijn inboedelverzekering mijn verzameling taxeren. Even ter info; ik heb een inboedelverzekering die ook verzamelingen dekt met een waarde van boven de 5000 euro. Er zit dus geen maximum op.

Nu vraag ik mij af hoe ik dat moet doen; mag ik dat zelf doen; alles fotograferen en er een bedrag bij zetten?

Of zijn er taxateurs die dat kunnen/moeten doen? Zelf denk ik dat ik de waarde heel goed zelf kan inschatten maar gaat de verzekering daar achteraf mee akkoord bij diefstal of als de tent een keer affikt?

En wat houd ik dan voor bedragen aan; prijzen van verzamelaars onder elkaar of moet ik de prijs aanhouden die een professionele handelaar hanteert, die er dus van moet leven? Daar zit nogal een verschil tussen.

Wie heeft daar ervaring mee?
Pak88
Lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Verzekeren verzameling

Bericht door Pak88 »

hoi, ik heb daar geen ervaring mee. ik zou de betreffende verzekeraar bellen, en het vragen. pas dan ben je zeker.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Verzekeren verzameling

Bericht door asjemenou »

Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Verzekeren verzameling

Bericht door johan willaert »

Taxateurs.... blijft een grappig gegeven...

Ik moet de eerste taxateur die meer kent van WO2 US Militaria en US WO2 Voertuigen dan ik nog tegenkomen....

Maar toch mag ik mijn eigen verzameling niet taxeren... ook niet als ik bereid ben om voor de waarde die IK opgeef de premie te betalen...

De echte verkoopwaarde van verzamelobjecten is NIET verzekerbaar... plus sommige items zijn gewoon onvervangbaar, wat ook de waarde mag zijn....
En als je dan de maximumbedragen ziet die de verzekeringsmaatschappijen maar aanbieden; wat voor zin heeft het dan om een verzameling die meerdere honderdduizenden euros waard is te verzekeren...
Laatst gewijzigd door johan willaert op 21 okt 2020, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
29th Let's Go!!!!!
Schillie
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 apr 2009, 11:37

Re: Verzekeren verzameling

Bericht door Schillie »

Ja, ik snap het. Maar de verzekeraar heeft er ook geen kaas van gegeten. Maar ik kan het nog eens proberen, misschien krijg ik nu een ander aan de lijn. Ik heb een polis die nu niet meer is te krijgen bij mijn verzekeraar. Mijn inboedelverzekering dekt totaal tot 130.000 euro en voor mijn verzameling geldt geen maximum. Als de boel afbrandt, kom ik er aan tekort maar als mijn hele verzameling een keer wordt opgeladen als ik niet thuis ben, dan red ik het wel met die 130 mille.
Maar dan de waarde? Wat ik dan het beste kan doen, denk ik, is alles fotograferen, er een datum bijzetten met een prijs voor handelaren en als je de verzekering een keer nodig hebt, het beste er van hopen.
Schillie
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 apr 2009, 11:37

Re: Verzekeren verzameling

Bericht door Schillie »

Weinig reacties op mijn vraag. Er zitten toch mensen op dit forum die voor tonnen thuis hebben staan, ik ken er wel een paar en die hebben geen probleem? Hebben die dan een grote hond in de tuin lopen, een hele dikke deur of een boobytrap geplaatst?
Schillie
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 apr 2009, 11:37

Re: Verzekeren verzameling

Bericht door Schillie »

Asjemenou, bedankt voor deze link. Maar apart verzamelingen verzekeren doet mijn verzekeraar niet, Dan moet ik misschien met de hele inboedelverzekering wel overstappen naar een andere verzekeraar. En dan blijft het probleem; wie gaat het taxeren; bijv. Willem Duijst :) ?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Verzekeren verzameling

Bericht door asjemenou »

De weblinks die ik je stuurde waren eigenlijk meer "stof tot nadenken".
Als jouw verzameling een aanzienlijk bedrag vertegenwoordigd dan is het misschien beter om te investeren in goede beveiliging.
Voor een taxatierapport zou je Willem Duijst kunnen benaderen maar is Willem een beëdigd taxateur?
Wordt zijn taxatie erkend door een verzekeringsmaatschappij? Dat is wat Johan in zijn reactie eigenlijk ook bedoelt.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Schillie
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 apr 2009, 11:37

Re: Verzekeren verzameling

Bericht door Schillie »

Nou, dat van Wilem Duijst was maar een voorbeeld; ik bedoelde eigenlijk dat je dat een wat grotere handelaar zou kunnen benaderen. Maar de kans dat deze ook toevallig beedigd taxateur is, lijkt me klein. Ik moet er nog eens over nadenken. In ieder geval bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Verzekeren verzameling

Bericht door earlymb »

Ik zou het zelf nooit aan een handelaar vragen, om voor de hand liggende redenen.
Schillie
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 apr 2009, 11:37

Re: Verzekeren verzameling

Bericht door Schillie »

Mmm, ik denk dat ik je snap; daar had ik nog niet aan gedacht.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Verzekeren verzameling

Bericht door Bert-Jan »

Hier gewoon naast de inboedelverzekering op staan voor een bedrag.
staat apart op de polis.
Plaats reactie