Het is inderdaad handig als je boeken leest en je in leest op de onderwerpen die je verzamelt, dat is beter voor de verzameling en je kennis. Dat ga ik echt niet ontkennen of tegenspreken. Maar ik vind niet dat je kunt verwachten dat iedereen dat doet. Zo ken ik een aantal mensen die eerder verzamelde maar een jaar later de stekker eruit trokken. Wat ik hiermee wil zeggen is dat er vaak pas na een tijdje onderweg te zijn met verzamelen er boeken aan te pas komen.Haplo schreef:Heel kort gezegd: Ja.Tommes schreef:Ben het niet met je eens Bob.
Maar moet je boeken kopen? Moet je er verstand van hebben?
Er bestaan geen regels voor het verzamelen van spullen. Het is een hobby, waarin je mensen hebt die fanatiek zijn en mensen die minder fanatiek zijn.
Dit zal meer te maken hebben met het feit dat het via de vele fora erg makkelijk is om vragen te stellen. En het lekker anoniem is waardoor de manieren vaak worden vergeten, en er zodoende vaak met afgunst en jaloezie word gereageerd. Wanner dit wel op beurzen gebeurt kan ik me voorstellen dat je als verkoper helemaal gek word van die persoon maar dan is die persoon gewoon onbeschoft. Dat vind nog geen excuus om je dan maar vijandig op te stellen tegen iedereen die wat vraagt of iets niet koopt omdat ze het niet eens zijn met de prijs.Haplo schreef:Zodra er dan een antwoord word gegeven die hun niet bevalt gaan ze lopen klagen en zeuren.
Blijf je alleen maar dingen vragen kan je er de donder op zeggen dat je op den duur niet meer wordt geholpen.
Ik snap best dat je daar als verkoper niet op zit te wachten. Ik heb zelf een tijd als verkoper gewerkt (geen militaria), en je komt inderdaad een hoop mensen tegen die het "beter weten" of beginnen te zeiken over iets wat helemaal niet aan de orde is. En ik snap best dat als dat steeds dezelfde lui zijn dat je ze dan wel anders behandeld. Maar om nou gelijk iemand te gaan afzeiken die gewoon iets wil kopen voor een gangbare prijs maar het gewoon niet de prijs eens is.Haplo schreef:Ga er zelf eens een paar keer staan.Tommes schreef: En als je als verkoper wat wilt verkopen moet je je toch iets wat gemanierd zijn en mensen normaal behandelen, ook al krijg je 100x de zelfde vraag je moet het geduld opbrengen om wat te verkopen.
Wedden dat je dan ook strontziek van sommige personen word?
Sommige lui blijven namelijk maar doorzagen over dingen.
Of de koper soms zo gemanierd is.

Ik zie het ook inderdaad bij veel kramen erbij staan maar over de kerel waar ik het eerder over had stond geen prijs. Ik vraag ernaar en besluit nadat ik het item had bekeken dat IK de prijs te hoog vond. Dit is geen schande of een misdaad. Maar dat ga je haast denken als er in 1 keer een maffe kerel tegen je begint blaten over het feit dat jonge verzamelaar geen geld uitgeven en ik maar terug moest komen als ik serieuze belangstelling hadHaplo schreef:Dat kan en wordt ook wel gedaan.Tommes schreef:Of zet de prijzen erbij. Door dat al niet te doen word er natuurlijk gevraagd wat iets moet kosten, en krijg je dus vaker te horen dat iets te duur is voor de eventuele koper.
En dan nog lopen sommige mensen te zeuren dat het te duur is, en willen ze het goedkoper.
Bob heeft in dit geval gewoon 100% gelijk.

Maar verder wil ik wel even zeggen dat ik het op elke beurs erg naar mijn zin heb