Daar sluit ik mij enigsinds bij aan, Mattie.
Ik vind het aan de ene kant soldaatje spelen voor grote mensen en aan de andere kant vanuit historisch oogpunt gezien wel ok.
Ik heb het idee dat reenactors vaak het doden of gedood worden over het hoofd zien. Ik ken iemand wiens vader op de Grebbeberg gevochten heeft en ook daadwerkelijk iemand doodgeschoten heeft. Van wat ik ervan gehoord heb heeft hij altijd last van het idee gehad iemand gedood te hebben.
Reenactors kunnen dan wel proberen een oorlogs situatie na te spelen, maar een situatie op het slagveld was toch wel even anders.........
Denk maar eens aan de wekenlange sleur van aan het front zitten, wat psychisch slopend is.
Ik heb het idee dat iedereen wel een uniform kan aantrekken om te doen alsof hij soldaat is. Ik denk dat veel van die lui die dat doen de realiteit een beetje uit het oog verloren zijn.
Natuurlijk niet helemaal, want ze weten donders goed hoe de WO2 geweest is, maar persoonlijk zou ik toch niet zo snel met een uniform de straat op gaan om te laten zien hoe het geweest was.
Als het voor een film bedoelt is, dan zou ik zelfs best mee willen doen, dat wel.
Als de reenactors nou eens de zelfde trainig volbrachten als de soldaten TOEN moesten, en ze zich aan de zelfde rantsoenen hielden, dan verdienen pas ze respect
Ik heb het idee dat er maar weinigen zijn die bijvoorbeeld de felbegeerde training tot SS Einzelkämpfer NU zouden kunnen volbrengen, aangezien die zoooo zwaar scheen te zijn.
Dit is mijn mening over reenactment.
Vr.Gr.Stijn