Mag in een museum repro tentoongesteld worden ?

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.

Mag in een museum repro tentoongesteld worden

ja
8
12%
Nooit
14
21%
alleen als het item in kwestie niet te krijgen is
18
27%
alleen als het item in kwestie niet te betalen is
10
15%
alleen als het item aangeraakt kan worden door de bezoekers
5
8%
mits passend in de collectie en goede repro
9
14%
i don't care als het museum er verder maar tof en informatief uit ziet
2
3%
 
Totaal aantal stemmen: 66

Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Nee als ik naar een museum ga, dan wil ik spullen uit die tijd zien. Ik betaal geen entree om repro spul te bekijken wat ze voor een paar jaar terug hebben gemaakt. Ik wil gewoon het echte spul zien.

En als je als museum iets niet kan betalen omdat het gewoon te duur is dan moet je er gewoon weg niet aan beginnen. Of je moet maar door sparen.

Ik neem aan dat als je een museum hebt, dat je voor kwaliteit gaat en niet voor kwantiteit. Persoonlijk ga ik liever naar een museum die klein is en er staat orgineel materiaal dan naar een groot museum waar ik naar repro moet kijken.
Gebruikersavatar
Robert-Jan
Lid
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 okt 2005, 19:32
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door Robert-Jan »

ik vind dat er gewoon geen repro mag staan, maar ik vind het niet storend ofzo.. verschillen zie je niet, en er zijn zat museum aanmaken en daar passen ze de entree pijs vaak ook op aan...
-What if the hunter becomes the hunted?-
check out my collection: http://www.our-ww2-collection.tk
pingwin
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 okt 2005, 11:04

Bericht door pingwin »

Mist het erbij staat heb ik er geen problemen mee.

Vooral voor periodes waar bijvoorbeeld weinig kleding meer van over is zie ik graag een 'volle glorie' replica naast het uit elkaar vallende orgineel. Of wat denk je van een WO2 museum met een paar replica helmen die je zelf op kan zetten. Dat zegt toch meer dan een orgineel in een vitrinekast.

De kwaliteitseisen voor replica's in musea hoort wel hoog te liggen.
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

als ze het niet kunnen betalen, moeten ze het ook niet kopen!!
je gaat naar een museum om spullen te zien uit de 2e wereld oorlog
geen namaak. je gaat toch ook niet naar het museum om een namaak
te zien van de nachtwacht :?
pingwin
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 okt 2005, 11:04

Bericht door pingwin »

Tja, als jij naar een museum ga om spullen te zien dan zal je het wel niet zo leuk vinden als het niet echt is...

Als ik naar een museum ga om naast de foto's eens te zien hoe het er nu echt uit zag, dan kan ik prima uit de voeten met een hoge kwaliteit replica.

Replica van de nachtwacht? nee, het orgineel is een uniek stuk dus dat schiet niet op. Replica van een 1944 model US army helm, die je op mag zetten? Waarom niet, de orgineeltjes zijn ook massa geproduceerde dingen, niets unieks aan. Met replica's kan je dingen doen die met orgineeltjes niet gaan, zoals interactie met de bezoeker (helm opzetten in plaats van naar pop met helm kijken) en het laten zien zoals het er toen uit zag in plaats van wat er nu nog van over is. (uniform in orginele kleur in plaats van verkleurde orgineel).
Gebruikersavatar
lee enfield
Lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 02 jan 2005, 23:51

Bericht door lee enfield »

tja museum hartenstein heeft ook wat kleine repro's
is toch niet storend ik heb er iedergeval geen probleemen mee
maar moet wel de repro zijn die je naast een orgineele neer kan leggen en het verschil niet zien

greetzz
kevin
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ik ben er op tegen, zelfs als een repo niet te onderscheiden is van het origineel, zelfs dan niet.

je komt er om te kijken naar producten uit de periode 39- 45 niet uit 1998 ofzo.

een museum met repo mag van mij als slecht bestempeld worden.
het is niet normaal om de bezoekers voor de gek te houden, zelfs als het word vermeld vind ik het niet kunnen, daar kom ik immers niet voor.

een museum hoort iets Historisch getrouw weer te geven, daarbij hoort ook kleding uitrusting ect.

kan een museum het niet betalen? koop het dan niet, geef je bezoekers origineel weer en geen repo.
dan laat je niet zien hoe het was, nee dan laat je zien hoe het was met uitrustingstuk 50 jaar later gemaakt!

maar bijv met het aanraken van spullen en bijv een helm opzetten vind ik het weer wel kunnen, dat is immers om de bezoeker te amuseren (lijkt me) een museum collectie is informeren/ amuseren.


mvg

sobel
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Moet kunnen vindt ik, maar dan alleen als het item onbetaalbaar is, en natuurlijk moet je er wel even bijzetten dat het item een repro is, met eventueel een foto met een originele, of iets in die richting. :)
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

alleen als het niet te krijgen is heb ik gestemd, want als je repor er neer zet omdat het originele spul heel duur is kun je het beter weglaten. En zoals nico al zegt betaal ik voor het echte spul entree...
mvg
Rémy
----
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

ik vind dat repro wel moet kunnen maar dan moet origineel gewoon zeer zeldzaam zijn. anders kan je net zo goed alles replica kopen
en moeten ze het eerlijk vermelden en niet net alsof doen dat het echt is.
dat is ook mensen voor de gek houden. vind ik:)
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
Jelle
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 mar 2005, 22:13
Locatie: Westerlo , Antwerpen , Belgie
Contacteer:

Bericht door Jelle »

bertjan schreef:mits ze het er bij zetten.

dan heb ik er geen probleem mee.
ben het helemaal met je eens
NUTS !
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Aan degenen die absoluut geen repro in een museum willen zien. BLIJF THUIS! Een museum zonder repro bestaat niet. In elk museum zeker als er een diorama te zien is zijn er verschillende repro's te zien ook al besef je hetzelf niet. Het is tegenwoordig voor museum mensen al vaak heel moeilijk om na te gaan als ze de geschiedenis niet kennen of het repro is. Sommige spullen zijn na-oorlogs 1945 1946 of zelfs later. Sommige spullen zijn gerepareerd met repro of naoorlogs materiaal.
Het is voor een museum niet te doen om bij elk item aan te geven wat echt of namaak is. De grote massa bezoekers geeft er ook totaal geen fluit om of het repro is. Wij (ik ook) verzamel geile freaks willen alles in orginele staat, orginele kleur, orgineel op in die slag gedragen orgineel voorzien van alle orginele emblemen bloed zweet en tranen.
Helaas dat is simpelweg niet te doen.

Stel je voor, een bordje bij een pop: schoenen orgineel veters burger na-oorlogs, anklets orgineel niet hier gebruikt, broek misschien na-oorlogs. zak erop reparatie? of naoorlogs erop gezet, jasje orgineel wing is naoorlog erop gezet maar is naar we vermoeden orgineel, Repro browing munitie tasje ( Dit moest wel want het stelt een officier voor en we kunnen geen orgineel vinden en we hebben geen geld voor een orgineel)
Helm is orgineel maar mischien wel een omgebouwde van orgineel materiaal. Denk aan de massa's Amerikaanse para helmen die gemaakt worden van orginele oorlogs infanterie helmen. munitie tasjes zijn gevuld met na-oologse losse flodderhulzen omdat we niet genoeg gedeactiveerde oorlogshulzen hebben kunnen vinden. enz enz. enz. En dan de rest van alle poppen en uitrustingen.

Zelf maak ik ook wel een repro dingen zodat dingen gerestaureerd en kompleet gemaakt kunnen worden zodat het er orgineel UITZIET. (Dat geld voor vrijwel alle wo 2 militaire voertuigen die er nog rondrijden en soms in musea staan.
Een museum kan het (meestal) schaarse geld maar 1 maal uitgeven. Als ze de keus hebben. 300 euro uitgeven voor 1 item of voor het zelfde geld 5 repro's en een pot verf voor een voertuig heb niet de illusie dat dat orginele stuk er direkt komt. Dan wachten ze wel wat langer.

Weet iemand een officieel erkent museum waar geen repro te vinden is? En durft daar zijn handen voor in het vuur te steken? :shocked:
Ik zorg voor een vuurtje en om dat ik de kwaadste niet ben brandzalf. _/-\o-
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Jim schreef:Weet iemand een officieel erkent museum waar geen repro te vinden is?
Joachim Peiper schreef:idd, het museum in La Gleize (met Koningstiger voor de deur) is de echte topper...geen speldje is daar repro of post-war.
Hebben daar super zeldzame dingen liggen, denk aan het FG42 (Fallschirmgewehr) of een top Generaalspet etc.

Ga je gang, ik kom wel naar het vuur kijken.... 8)
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Ja Johan iemand anders zijn vingers in het vuur laten houden.
Ik weet dat hij nu weet dat het Historical museum December 1944 in La Gleize ook enige toegevingen heeft moeten doen aan authenticiteit om een realistich beeld te kunnen scheppen.

Sterker nog, ik wil stellen : EEN MUSEUM VAN ENIG OMVANG KAN ZONDER REPRO (of na-oorlogs) GEEN DIORAMA VAN ENIG OMVANG PRESENTEREN!

Ik denk dat ik van repro Britse munitie kisten een vuurtje maak. Heb ik dan een repro vuur? Lijkt me wel passend. _/-\o-
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Jim schreef:Weet iemand een officieel erkent museum waar geen repro te vinden is? En durft daar zijn handen voor in het vuur te steken?
Als het moet ga ik in het vuur staan :)

Het Big Red One Assault Museum van Pierre Louis Gosselin in Colleville, Normandië....

Geen diorama's en enkel ID'd materieel in kleine displays.... een must voor de verzamelaar, maar weliswaar onbenullig voor de D-Day-toerist!

http://www.oorlogsmusea.nl/artikel/479

http://users.pandora.be/theliberator/specialevents2.htm

JOhan
29th Let's Go!!!!!
Plaats reactie