Edgar's Aanwinsten...

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Julian
Lid

Bericht door Julian »

Handen en hoofd geeft inderdaad een andere (mooiere dus :wink: ) uitstraling!
Mooi geheel, mooie pop :) !!
Edgar
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Bedankt! Heb vandaag nog een 25 Ponder huls uit 1944 gehad, de 10de inmiddels, is wel bewerkt, maar niet lelijk bewerkt, post straks wel even een foto.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Edgar
Lid

Bericht door Edgar »

Hier de foto's.

AfbeeldingAfbeelding

Staat Nederland op met een leeuw. Ach, gratis is nooit verkeerd, en vind hem best mooi.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
koen
Lid

Bericht door koen »

netjes edgar :wink:
dwayne
Lid

Bericht door dwayne »

Die is mooi bewerkt hoor! :D
Haplo
Lid

Bericht door Haplo »

Heel appart.
Maar erg mooi gedaan.
Netje Edgar.
Mvg/Best regards, Sipke
Edgar
Lid

Bericht door Edgar »

Thanks allen! :) Vind deze ook mooi, meestal zijn die 25 PR's zo lelijk bewerkt.
malarkey
Lid

Bericht door malarkey »

Zoals ik al zij mooie spiegel haha, mooi ding Edgar!!! :wink:
Edgar
Lid

Bericht door Edgar »

Hier eindelijk weer wat nieuwe aanwinsten. Ben er zeer blij mee. Bedankt nog Jorrit. :) Het krijgt een mooi plaatsje.

1. Zakboekje U. Haarsma.
Deze behoorde dus toe aan U. Haarsma, een voormalige dienstplichtige in het 1ste battalion van het 2de Regiment Genietroepen. Later is hij, niet bekend wanneer precies, overgeplaatst naar het 1ste Regiment Genietroepen, in de 1ste Pioniers Compagnie (te zien aan het doorgestreepte 1ste battalion). Hij is van de lichting 1937, en nummer 134 van de +- 600. Het zakboekje verkeerd in een erg mooie staat, en is helemaal compleet. De rang is mij tot nu toe onbekend. GD, heb geen idee wat dat zou kunnen betekenen. Desalniettemin ben ik er zeer, zeer blij mee!

AfbeeldingAfbeelding

2. Het herkenningsplaatje van U. Haarsma.
Deze is in zeer, zeer goede staat, en compleet met origineel touwtje. Het plaatje is gemarkeerd met geboorteplaats, geboortedatum, geloof, lichting, eenheid, en naam en Nederland.

Afbeelding

3. Inleverbewijs van de militaire spullen en wapen van U. Haarsma.
Deze verkeerd ook in een mooie staat, en is gedateerd 28 mei 1940. Toen moest hij z'n spullen inleveren. Let op de eenheid, 1ste Compagnie Pioniers. Ik ga dit nog verder uitzoeken.

Afbeelding

4. Bewijs dat U. Haarsma de militaire spullen heeft ingeleverd volgens de regels.
Gedateerd 2 augustus 1940. Verkeerd ook in een mooie staat

Afbeelding

5. Boekje (van U. Haarsma?).
Dit vind ik een erg bijzonder, en leuk boekje. Ik heb dit boekje nog nooit gezien. De kaft doet denken dat het een fout boekje betreft, maar dat is maar schijn. Het boekje is in werkelijkheid een verzetsboekje. Er staat vanalles in, van het Duitsche transport bijhouden tot het binnenlandsverzet, van ondergrondsch drukwerk tot de Waffen SS rangen. Er staat zelfs in hoe je mensen het best kon laten onderduiken, dat het het minst snel ontdekt zou worden. Het boekje stamt uit +- 1943.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Nick
Lid

Bericht door Nick »

Mooi spul Edgar!
Vooral dat Mussertboekje :wink:
Infanterie: Königin aller Waffen!
Edgar
Lid

Bericht door Edgar »

Thanks! Ben er zelf ook hartstikke blij mee! Ik koop ook nog de drie postkaarten, blijft het lotje compleet.
Edgar
Lid

Bericht door Edgar »

Weer wat nieuws over de spullen, U Haarsma zat in de Meidagen gelegerd in Gorinchem, waar hij in de 1ste Compagnie Pioniers zat, die oa de spoorbrug bij Sliedrecht hebben opgeblazen.
sobel
Lid

Bericht door sobel »

in gorinchem! interessant, zijn erook plekken bekend waar deze precies gelegerd zaten, ik kan mischien wel even een foto voor je maken hoe die plek/ straat er nu uit ziet :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Polte
Lid

Bericht door Polte »

Vind het ID plaatje persoonlijks het mooist. Thumbs up. ;)
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Edgar
Lid

Bericht door Edgar »

Beide erg bedankt. Ja, ze waren gelegerd in 1940 in de Citadel Kazerne in Gorinchem, helaas is die nu gesloopt. Verder hebben ze in de kazematten gezeten in de buurt van de Biesbosch en Gorinchem, maar die zullen ook wel gesloopt zijn.
Plaats reactie