OK, hier mijn collectie maar weer eens,
is al tijdje geleden dat ik totaalfoto had geplaatst.
Ben momenteel flink aan het opruimen wat er niet bij past,
en juist dingen aan het kopen die er zeer mooi bij passen
(kwaliteit boven kwantiteit zeg ik dan). Hopelijk vinden jullie
het Veritable war museum (:p:p) wat. Ik spaar nu dus ongeveer 2,5 jaar, en zoek al wat langer, maar 2,5 jaar geleden begon ik met wat (rommel) te kopen.
Vitrine
Te zien is een Tjechisch gasmasker gemaakt
in Amsterdam, voor de Nederlandse LBD. Daarnaast nog een
Nederlands gasfilterbus, eens heel goedkoop kunnen kopen.
Daarachter zijn 2x M28 helmen te zien Nederlands, en 1x M34 op
een zeldzaam Hevea Type H gasmaskerbus. Dit Nederlands heb ik
allemaal zeer goedkoop of gratis kunnen krijgen, anders had ik
het niet zo snel gekocht. Zo vind ik het wel leuk voor het
algemene plaatje.

Daaronder een documenten plank, hier heb ik eigelijk alles op
een hoop geworpen omdat ik niet echt de ruimte heb om het allemaal
uit te stallen. Oa te zien is:
- Diverse bonnenkaarten, diverse foto's van het koningshuis e.d.
verspreidt door de Ondergrondse, diverse propagandaboeken Duits
waaronder Onze Jongens aan het Front (SS-NSB), De witte hel (SS-NSB),Stuka's vallen aan, Zeeoorlog in het oosten, Mölders und seine manner,2x Oorlogsvliegtuigen, Wervelwindboekjes, stamkaarten, etc etc etc. Verder een Heer Pionier schouderstuk, zeldzaam type LBD schildje, en wat ander klein spul.

Hier m'n Amerikaans plankje, hier staat tevens één van mijn topstukken, een Amerikaanse Westinghouse M1C Paraliner met Fixed bail-front seam M1. Verder zijn er 2x A-9 Flying caps te zien uit 1943, stukjes parastof uit het Veritable gebied door mijzelf gevonden, wat rangstrepen, krijgsgevangenplaatje, m1 carbine tasjes enz.

De plank daaronder is een groot gedeelte van de documenten van m'n oma en opa te zien (veelal van het dagboek). Het dagboek staat niet op de foto, die ligt in de kast, vergeten foto van te maken. Kortom, heel wat boekjes, papieren, vrijwel allemaal uit Halfweg e.o.

Het laatste plankje, beetje van alles, wacht om te worden ingelijst. Oa foto 79th armoured die bij Veritable gevochten heeft, diverse krantjes over Veritable, bevrijdingskaarten gehad van de buurman, wat persfoto's van oa Veritable.

De muur boven de vitrine.
Twee bordjes in de oorlog gemaakt, een zeer zeldzame ''ganzenbord'' poster, met de bedoeling om kinderen wijzer te maken met het gevaar van de bombardementen, een tweetal boekjes uitgeworpen door de RAF, een LBD armband, en 2 Veritable bidprentjes met hun graf-foto's.
Brits plankje 1
Britse MK II helm uit 1939 met binnewerk 1939, vliegende hollander van m'n opa gehad, wat klein spul, Vickers bandje, 25 Ponder Smoke dopje, Reichswald foto origineel, Kapmes met schede uit 1944.

Brits plankje 2
Canadese Kleve foto origineel, Foto Uedem origineel, Britse motorrijdershelm uit 1942, Sherman tank sight 1943, enz enz.

Brits plankje 3
Argyll and Sutherland Tam 'O Shanter, originele foto Reichswald + kleve, 51ste Highland Black Watch zakbijbeltje, en wat kleine bende.

Nederlands pre 40 spul, oa documentlotje U. Haarsma, groene M28 helm gratis gehad, Mannlicher clip enz.

Geallieerde plank, M1 helm met kogelgaten aan de achterkant gevonden in Gelderland, .50 loophoes, .50 reserveonderdelentasje, britse veldtelefoon, wat andere kleine bende, een Deutsche Zeitung propagandabordje uit Amsterdam enz.

Veritable kaarten, oa: Krefeld en Uerdingen, Goch, 1x Kleve Amerikaans, 1x Kleve Brits, Xanten - Essen - Reichswald e.d. ingetekend Canadees, en nog een zelfde kaart maar dan Amerikaans.
M'n dio Duits, met vanalles, LW jas, M42 SD, Splintertarn broek, Wendejacke grijs, LW vliegcap, Adler typemachine, burgerspul, wehrpaB, gasmasker met bus uit Haarlem, enz enz enz. Op de achtergrond ook een Veritable kaart, namelijk die van Kleve (Brits), heb ik er 3 van.

En m'n halve brit van de Argylls, hij moet nog een Jerkin of overjas, broek, enkelstukken en schoenen. De uitrusting is compleet.
Bajonetten, meeste gehad, sommige passen helaas niet in m'n gebied.
Wat mid- groot kaliber hulzen duits, gasmaskertje, lichtkogelpistool (ligt er voor nood even).
En hier nog wat klein spul..
(AUB, let niet op die bank!

)
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience