Deel 1
De voorkant. Het album is in een zeer goede staat. Even een korte samenvatting: het album gaat over Gretl Hermanns, een lid van de RADwj in Materborn, Kleve. (Reichsarbeitdienst Weibliche Jugend). Vrijwel alle foto's zijn op dezelfde lokatie genomen, namelijk bij het gebouw van de RADwj en de omliggende velden. Dit gebouw staat er nu nog steeds.

God, zegen de arbeid! Op de tweede foto is het gezin te zien. Gretl draagt een typisch BDM jasje (diegene met het zwarte shirtje).

Het betreffende Lager (gebouw). Wat zomerkiekjes en een foto van het maisveld wat er omheen lag (ligt er nu nog steeds overigens).

En het gebouw in de winter. Frapant genoeg is er nu een jeugdherberg van het gebouw gemaakt. De volgende bladzijde is gewijt aan de Lagerführerin, deze had de leiding over het kamp/gebouw.

Weer een paar foto's bij het complex en het afscheid, zie de mooie lijst boven de deur!

De staf van het RADwj complex. En de vlag bij het complex.

's Ochtends meteen alweer zingen bij de vlag en 's avonds ook nog eens. Op de tweede bladzijde te zien, heel hoog bezoek! Als je goed kijkt zie je een autovlaggetje met adelaar bij de auto. In het echt zijn de partijspeldjes ook goed te zien.

Kameraadschap!

Zomer 1940, de RADwj vrouwen in het stuk bos naast het complex. En op de fiets.

Fietsongelukje en de plaatselijke SchuPo (Schutzpolizei) wordt geholpen en weer de gebruikelijke arbeid.

En weer de arbeid bij de maisvelden.

Zo gaat het nog een 15-20 tal bladzijdes door, mocht iemand die foto's ook willen zien, stuur gerust nog een PB. (oa met gewonden bij het Bedburg-Hau Lazarett waar ik zelfs ook nog een bidprentje van heb + portret).
Kortom, een heel mooi stuk voor in m'n Niederrhein collectie; binnekort ga ik toen en nu foto's maken, ik weet namelijk precies waar het gebouw nu staat!