Darryl's nieuwe aanwinsten en collectie!

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
malarkey
Lid

Bericht door malarkey »

Zo Darryl, Het gaat goed :wink:
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

Bedankt allemaal! Het koste me 27,50. De beste man verzamelde vroeger dit papier spul. Ik was net te laat, hij had al veel verkocht en dit was het laatste... :D

[edit] Klein typefoutje. het koste me geen 7,50 maar 27,50. :)
Laatst gewijzigd door Darryl op 02 aug 2006, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Markoz
Lid

Bericht door Markoz »

Weet je zeker dat alles echt is?
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

Ja, ik denk het wel. Het ruikt een beetje muf en het papier is anders dan het moderne papier. :)
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 37 keer
Ontvangen: 80 keer

Drukwerk

Bericht door asjemenou »

Leuke aanwinsten Darryl. De prijs is niet teveel voor dergelijk WOII drukwerk maar denk je ook dat het origineel is?
Ik heb het geloof ik wel eens eerder verteld op dit forum, ik heb ooit van een voormalig NSB lid een hele partij 100% origineel WOII drukwerk gehad. Er zat van alles bij; NSB sluitzegels, opsporingsaffiches, NSB wervingsposters, aanmeldingsformulieren voor het Arbeidsfront en ga zo maar door. Ik heb dit spul allemaal levenslang in bruikleen gegeven aan het NIOD. Ik heb dit gedaan omdat ik weet dat ik dergelijke papieren objecten thuis nooit goed kan conserveren en niet voor het nageslacht verloren wil laten gaan. Ik ken niet alle WOII drukwerk maar ik herken wel de stijl en zeker de lettertype's van die tijd.
Goed, komt ook nog bij dat ik al jaren in de grafische industrie werkzaam ben en genoeg weet van het drukprocédé en de geschiedenis ervan.
Tijdens de oorlog werd veel drukwerk nog in boekdrukvorm gedrukt. Dit wil zeggen met letterzetsel. Je kent vast wel die oude letterbakken met de bijbehorende loden letters. De tekst werd met het principe van een stempel op het papier gedrukt. Dit ging wel met enige druk gepaard. Een kenmerk van boekdruk is dat je de letters (tekst) als het ware op het papier kan voelen. Men noemt dit de "moet". Veel van die kleine affiche's werden zo gedrukt. De offset druk was in die tijd wel in opkomst maar ik vertrouw de lettertype's niet. Ik vind ze te modern en te strak. Ik herken er zelfs iets van een Times New Roman in. Voor de simpele formuliertjes uit de jaren 40 zou je eerder een klassieke typemachineletter verwachten.

Afbeelding

Kijk eens naar de letters op bovenstaand affiche. De letters zijn hier en daar wat onderbroken op gelijke lijn en niet strak op het papier (zie rode pijl). Typisch iets voor een printer die niet goed is afgesteld of vuil is of waarvan de cartridge bijna leeg is. Deze manier van afdrukken kom je NOOIT tegen in het boekdrukprocédé en eigenlijk ook niet in de offset.
Dat het papier muf ruikt wil niet zeggen dat het ook zo'n 60 jaar oud is. Tenslotte kan je de meeste papiersoorten (ook een oude partij van 60 jaar oud) door een printer halen en bedrukken. Dergelijke affiches zijn heel simpel na te maken in Word of zelfs nog beter in professionele DTP programma's zoals QuarkXPress of InDesign.

Afbeelding

Ik heb het idee dat bovenstaande oproep is ingevuld met een balpen en niet met een vulpen. Vulpennen waren heel normaal in de jaren 40. Uit wat navraag blijkt dat de eerste balpennen dateren van begin jaren 50!
Ik vermoed dat de affiches e.d. nagemaakt zijn en afgedrukt op een hedendaagse inktjetprinter. Hier is een klein testje voor om daar achter te komen. Laat een klein druppeltje water vallen op de zwarte tekst. Wanneer de inkt uit gaat vloeien dan is het een afdruk van een inktjetprinter. Drukinkt daarin tegen is vettig en zal water afstoten. Per slot van rekening zal drukinkt na 60 jaar wel geheel zijn uitgehard en niet uitvloeien door een druppeltje water.
Een test om er achter te komen of dat het een afdruk is van een laserprinter gaat als volgt; maak een vouw in het papier precies op een letter. De letter zal dan breken. Een test voor een afdruk van een kopieerapparaat zou ik zo gauw niet weten. Echt goed kan ik het drukwerk niet beoordelen vanaf de foto's dan zou ik de affiche's moeten zien. Toch heb ik zelf het vermoeden dat je aangekochte WOII drukwerk niet origineel is.
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

Bij het ''Bevel'' papiertje waren de letters inderdaad ''gek''. alsof de printer heeft gehapert. :wink: Deze was dan ook niet het duurste. De druppeltest en letterbreektest waren mijn al bekend (door andere verzamelaars aanbevolen) Deze wezen er toch op dat het geen moderne inkt was. De oproep is echter wel met vulpen ingevuld. De kleuren op de foto's komen niet goed uit, daar mijn camara altijd flitst. :wink:

[ het blijkt dat het Bevel papier een re-print is. Maja je stapt altijd wel eens in de poep. :) ]
asjemenou
Gegeven: 37 keer
Ontvangen: 80 keer

Drukwerk

Bericht door asjemenou »

Heb je een PB' tje gestuurd.
the_king88
Lid
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Vind het toch leuke papieren!
Vooral die papier van de 3 mensen die ter dood veroordeeld waren in groningen. :)
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

the_king88 schreef:Vind het toch leuke papieren!
Vooral die papier van de 3 mensen die ter dood veroordeeld waren in groningen. :)
Jah leuk he! Was toen zeer zeker ook een groot feest!!! :x :frownno:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Markoz
Lid

Bericht door Markoz »

Ik denk niet dat hij het zo bedoeld ;) Meer dat het leuke aanwinsten zijn.
Edgar
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Markoz schreef:Ik denk niet dat hij het zo bedoeld ;) Meer dat het leuke aanwinsten zijn.
Inderdaad, en ik ken Dennis goed, en ik weet zeker dat hij het laatstgenoemde bedoeld.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
sobel
Lid

Bericht door sobel »

the_king88 komt uit de provincie groningen, ik verwacht niet dat hij die exicutie leuk vond
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

The king had het vast niet zo bedoeld Sander. :)
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Neeh dat snap ik ook wel, maar denk a.u.b. dan eerst even na voordat je het zo post, zo komt het erg verkeerd over. Zeker in combinatie met die laatste smiley.

In ieder geval interessante nieuwe aanwinsten Darryl...
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

Bedankt Sinister. :)
Plaats reactie