Mauser vergueiro model 1904/39

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Mauser vergueiro model 1904/39

Bericht door Haplo »

Hallo allemaal.

Ik heb onlangs een Mauser vergueiro model 1904/39 in mijn bezit gekregen inclusief een bajonet.
Na een beetje zoek werk ben ik er achter gekomen dat het om een portugees? wapen gaat.
mauser is naar mijn idee toch duits?
Is in een redelijke staat.
Zit wat vlieg roest op.
Trekker en grendel zijn vast gezet en er zit een prop in de loop.

Afbeelding

Nou heb ik een paar vragen hier over.

-Is dit wapen gebruikt in de spaanse burgeroorlog of kan het ook in wo2 zijn gebruikt?
Ben best benieuwd naar de history van het wapen.
-Hoe kan ik het beste de roest en desnoods het houtwerk aanpakken?
Of is het het beste om er niks aan te doen?
-Niet echt belangrijk, maar zit er nog iets van waarde aan zo'n wapen of is het nou echt iets wat de gek er voor wil geven.

Gr.
Haplo
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Als ik het niet verkeerd heb gaat het hier om een Espingarada Portugueza. Gemaakt in de Deutsche waffen und munitionfabrieken in Berlin. Waarschijnlijk in 1904.

Ik heb me laten vertellen dat deze gemaakt is voor Portugese officieren voor een burger oorlog.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Zo he, snelle reaktie hier.

klopt je hebt gelijk.
Na wat schoonmaaken met een doekje zie ik het volgende:
Espingarda portugeza 6,5 mod. 1904
deutsche waffen und munitionfabrieken berlin.

Als het gaat om een wapen dat is gemaakt voor portugese officieren voor een burgeroorlog kan het dan voor de spaanse burgeroorlog zijn?
Weet namelijk niet of er ook 1 in portugal was.
En hoe komt zo,n wapen dan in nederland?
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Het wapen zou op allerlei manieren in Nederland gekomen kunnen zijn. Zelf heb ik een Spaanse Kar98 die wel in de Spaanse burgeroorlog en later in de 2de wereldoorlog in Nederland is gebruikt. Daarnaast zijn er in Nederland, Duitse, Portugese, Spaanse, Joegoslavische, Belgische, Turkse, Siamese, enz; enz. Mausers te krijgen. Deze zijn uit alle windsteken hiernaartoe komen waaien. ;)

Mijn Kar98 is overigens in een Spaanse fabriek gemaakt. Ik heb me laten vertellen dat de Spanjaarden degenen zijn die de Kar98 hebben ontworpen en geproduceerd, en dat Mauser de blauwdrukken heeft overgekocht en dat zij er hun eigen versie van zijn gaan maken net als vele andere landen en fabrieken dat hebben gedaan. De Kar98 is dan ook al in 1898 ontworpen.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Ok is dat ook weer duidelijk.
Is er iemand die er nog wat meer van af weet?
In welke oorlog hij is gebruikt en zo.
Gebruikersavatar
marc
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 feb 2005, 17:36
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door marc »

het eerste Mausergeweer was toch de 1889 dacht ik? In Belgie vervaardigd. Wij waren trouwens de eersten om de patroon met spitse kop in te voeren.
Met dat model 1889 zijn wij de Eerste WEreldoorlog begonnen (en geëindigd for that matter). Bestaat ook een Karabijn- en scherpschuttersversie van.
Ik kan mis zijn natuurlijk.
Maar de FN Mauser is wel diegene die overal ter wereld verkocht is geweest. Net zoals de Duitse versies trouwens die je zoals je aangeeft van Portugal tot Siam gediend hebben. Om Zuid-Amerika niet te vergeten.

Over de M89:
http://www.findarticles.com/p/articles/ ... i_n9386262




SiNiStEr schreef:Het wapen zou op allerlei manieren in Nederland gekomen kunnen zijn. Zelf heb ik een Spaanse Kar98 die wel in de Spaanse burgeroorlog en later in de 2de wereldoorlog in Nederland is gebruikt. Daarnaast zijn er in Nederland, Duitse, Portugese, Spaanse, Joegoslavische, Belgische, Turkse, Siamese, enz; enz. Mausers te krijgen. Deze zijn uit alle windsteken hiernaartoe komen waaien. ;)

Mijn Kar98 is overigens in een Spaanse fabriek gemaakt. Ik heb me laten vertellen dat de Spanjaarden degenen zijn die de Kar98 hebben ontworpen en geproduceerd, en dat Mauser de blauwdrukken heeft overgekocht en dat zij er hun eigen versie van zijn gaan maken net als vele andere landen en fabrieken dat hebben gedaan. De Kar98 is dan ook al in 1898 ontworpen.
I finally found the perfect girl, I could not ask for more
She's deaf and dumb and overs*x*d and owns a liquor store
Gebruikersavatar
luc
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
Locatie: eeklo , oost vlaanderen
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door luc »

Mauser geweer 1889
Afbeelding
http://meetjesland1940.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Is er verder ook nog iemand die wat over de Mauser vergueiro model 1904/39 weet?
Ben van alles aan het napluizen maar kan weinig info vinden waat het in actie zou zijn geweest.
En zoek er eigelijk ook een riem bij.
Misschien dat iemand weet wat zoiets mag kosten?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Mauser vergueiro model 1904/39

Bericht door asjemenou »

Haplo schreef: -Hoe kan ik het beste de roest en desnoods het houtwerk aanpakken?
Of is het het beste om er niks aan te doen?
Er is wel een manier om de Mauser (of een ander geweer of bajonet) weer representatief te maken maar het is wel een geduldig werkje.
Als het nog mogelijk is dan moet je eerst het geweer demonteren. Dus het binnenwerk van de kolf afschroeven. Goeie schroevendraaiers nemen die passen anders dan beschadig je de schroefkoppen. Goed onthouden of hoe het wapen in elkaar heeft gezeten. Wellicht kan je het binnenwerk ook nog verder demonteren. Zo is het makkelijker schoon te maken.
Het binnenwerk/vuurmechanisme kan je het beste schoonmaken met wapenolie, poetsdoek en een koperen munt. Let wel op het MOET een koperen munt zijn dus een stuiver ofzo iets. Ik weet niet of dat een 5 Eurocent muntstuk zacht genoeg is. Ik gebruik altijd een oude NL stuiver. Wrijf het metaal goed in met wapenolie en kras met de stuiver over de roest. Omdat koper zachter is dan metaal zal de munt het metaal van het geweer niet krassen maar wel de roest (oxidatie) verwijderen. Het is een geduldig werkje maar je zal zien of hoe het geweer er van opknapt. NOOIT schuurpapier, staalwol, of koperpoets gebruiken. Deze middelen krassen en tasten de blauwlaag van het geweer aan.
De houten kolf kan je het beste eerst afborstelen met een niet al te harde borstel. Daarna reinigen met spiritus. NOOIT men wasbenzine, peut of iets dergelijks. Spiritus is alcohol en geen oliehoudend product zoals wasbenzine e.d. Oliehoudende producten tasten de vernis- of looglaag van het hout aan. Gewoon een doek drengen in de spiritus en zo de kolf reinigen. Hoekjes waar je niet bij kan die kan je schoonmaken met een tandenborstel, wattestaafje of pijperager gedrengd in spiritus. Daarna de kolf laten drogen. De spiritis zal het vuil en vet kristaliseren. Als de kolf erg smerig is dan herhaal je dit een aantal malen. Het kan mogelijk zijn dat de kolf zwart blijft. Probeer dit dan niet te verwijderen want dit hoort zo. Ten tijde van de 1e en 2e wereldoorlog werden veel houten geweerkolven zwart gemaakt om schitteringen op de kolf te voorkomen. Vaak werden de kolven zwart gemaakt met vloeibaar gemaakte schoensmeer. Dus lekker laten zitten, dit hoort zo. Ook voor de houten kolf geldt GEEN schuurpapier e.d. gebruiken!
Eventuele koperen of messing ringen/onderdelen kan je het beste schoonmaken met groene of zachte zeep en met een tandenborstel.
De groene zeep kan je trouwens ook gebruiken om medailles, munten e.d. schoon te maken. NOOIT geen koperpoets (Brasso) hiervoor gebruiken. Koperpoets is nu eenmaal een slijppoeder.
Dit is een trucje die juweliers ook gebruiken om zilveren en gouden sieraden weer mooi schoon te krijgen. Gaat ook heel goed op voor medailles e.d.
Hopelijk kan je met deze raad aan de slag. Plaats maar eens een foto van het geweer als ie weer mooi schoon is.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Stelletje mafkezen die de euro bedacht hebben. :P

Ben net begonnen met de hoes van de bajonet.
Ongeveer 3 min. bezig en nu zie ik al verschil.
Super tip.
Bedankt en als alles gereed is zal ik even een foto plaatsen.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Geweer schoonmaken

Bericht door asjemenou »

Persoonlijk vind ik de wapenolie van Ballistol heel goed. Deze is trouwens ook heel goed te gebruiken om lederen riemen e.d. mee in te vetten.
Een aantal jaren geleden heb ik een Russische Mosin Nagant gekocht. De vorige eigenaar had 'm ooit op een rommelmarkt gekocht. Het geweer had een aantal jaren bij 'm in de woonkamer aan de muur gehangen. Tot dat ie het geweer zat werd. De Mosin Nagant verdween in z'n schuur. Bij het opruimen van z'n schuur kwam hij 'm weer tegen. En hij besloot om het geweer op Marktplaats te zetten. Ik heb de Mosin Nagant toen van 'm gekocht. Het geweer had toen ook echt wel een opknapbeurtje nodig.
Gelukkig ken ik een klokkenrestaurateur. Deze heeft mij enkele gouden tips gegeven of hoe je oude (verroeste) metalen voorwerpen en hout weer verantwoord schoon moet maken.
Bekijk de detailfoto's van mijn Mosin Nagant maar eens. Eén of twee keer per jaar haal ik er een doekje met wapenolie overheen. Je ziet het, het geweer blijft roestvrij. Zo doe ik dat ook met bajonetten.
Zoals je ziet vertoont de Mosin Nagant wel plekken waar het blauwsel van af is. Goed, dit zal door het gebruik destijds gekomen zijn maar niet door onverantwoord schoonmaken.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Ziet er goed uit.
Lijkt mij een hele mooie mosin toe.

Het wapen van mij komt uit een tot cafe omgebouwde bunker bij wijk aan zee.
Heeft daar een hele poos gestaan tot dat ik hem kocht.
De zeelucht heeft er nou niet echt goed aan gedaan.
Probeer hem weer aardig in orde te krjgen wat dankzij jou tips aardig goed wil lukken.
Bajonet schede lijkt al weer een stuk beter.
Hoop dat ik hem uitelkaar kan krijgen aangezien kij onklaar is gemaakt.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Demonteren

Bericht door asjemenou »

Mijn Mosin Nagant is ook onklaar gemaakt volgens de Nederlandse wapenwet. Maar ondanks dit is ie nog redelijk te demonteren. Uiteraard zit het trekkermechanisme en de grendel vastgelast maar het geheel is wel van de kolf af te schroeven. Dit moet bij jouw Mauser toch ook wel lukken?
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Ga het morgen even proberen.
Zal wel in orde komen. :)
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Heb hem schoon gemaakt tot zo ver het wou.
Kreeg hem helaas niet uitelkaar.
Koste weer een schroevendraaier. :(
Maar hoop dat het verschil wel is te zien.
Was een hele goede tip.
Bedankt.

Afbeelding
Plaats reactie