Films/Series

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Effekes terugkomend op enkele vragen en opmerkingen;
-When Trumpets fade" gaat over de slag om de HurtgenWald en vindt ik persoonlijk een redelijke film. Al zeker als je de situatie aldaar kent zie je dat de film een realistisch beeld geeft van de gevechten die daar plaats gevonden hebben.
-All quiet on the western front is ook mijn favoriete speelfilm; en dan net als Adrian wel de zwart/wit-verfilming uit de jaren '30! De kleurenverfilming uit de jaren '70-'80 trekt echter op niks.
-En de serie de Bospartizamen heb ik ook gezien (en gelezen). Ik moet inderdaad zeggen; zeer schoon verfilmd, met als enige kleine minpunt dat op het laatst van de serie ge ene T-34 ziet rijden (naast een Sherman-tank) en deze T-34 groen is en Amerikaanse kentekens draagt! Maar het acteerwerk is geweldig. Die Huub Stapel van jullie is nen goeie!

Zelf heb ik ongeveer een groot aantal videobanden met documentares van de oorlog, waarbij mijn favorieten de Deutsche Wochenschauen uit den oorlog zijn. Speelfilms heb ik er wel en paar, maar aangezien een groot deel fictieve verhalen zijn die wel in den oorlog spelen, maar qua geschiedenis op niks trekken, rangschik ik die eerder onder de actiefilms dan onder de oorlogsfilms.

Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Mattie schreef:.
-En de serie de Bospartizamen heb ik ook gezien (en gelezen). Ik moet inderdaad zeggen; zeer schoon verfilmd, met als enige kleine minpunt dat op het laatst van de serie ge ene T-34 ziet rijden (naast een Sherman-tank) en deze T-34 groen is en Amerikaanse kentekens draagt! Maar het acteerwerk is geweldig. Die Huub Stapel van jullie is nen goeie!


Mattie. :)
Zitten we toch eens op een lijn :wink: .
Ja dat ze die tank(ze gebruiken de T34 eerst als duitse tank wat goed kan)later "omtoveren" tot yank is een beetje jammer,maar ach wat wil je met een zeer beperkt buget om deze serie toch te kunnen maken.
Al met al toch een zeer realistisch beeld,en dan die falschirm uniformen 8).

Mvg
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Maar zeker zitten we hier op een lijn!

En dat van die T-34 was echt jammer, te meer omdat ze ook al een originele Sherman-tank hadden.
(In eerste instantie gebruikt als Duitse tank; kan eigenlijk ook niet, want al het buitgemaakte gepantserde Russisch spul (in tegenstelling tot geschut) is door de Duitsers uitsluitend aan het Oostfront gebruikt.) Een T-34 als gevechtstank in het Westen kon dan ook niet, maar ja, op dat gebied moeten we dan maar een oogske dichtknijpen. :P

Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Mattie schreef:

(In eerste instantie gebruikt als Duitse tank; kan eigenlijk ook niet, want al het buitgemaakte gepantserde Russisch spul (in tegenstelling tot geschut) is door de Duitsers uitsluitend aan het Oostfront gebruikt.) Een T-34 als gevechtstank in het Westen kon dan ook niet, maar ja, op dat gebied moeten we dan maar een oogske dichtknijpen. :P

Mattie. :)
Hoe zegt men ook alweer,beter goed bedacht dan slecht gepikt :wink: .
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Die serie heb ik helaas niet helemaal gezien, maar wel een deel.
Ging dat niet over de slag om Venlo of Venray?
Wat ik mij kan herinneren, gaf de serie een mooi beeld van de toestand van eind '44, niet?
Ik weet het niet zeker meer, aangezien deze volgens mij al enige jaren terug op TV vertoond is.
Heeft iemand de band nog en is hij te koop ofzo?
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Nou Stijn,
Het verhaal gaat over een verzetsgroep in Noord-Limburg (Nederland) die met het oog al gericht op de oprukkende Geallieerden Duitsers begint gevangen te maken. Als het front echter stel komt te liggen en zij met hun gevangenen achter de Duitse linies zitten, begint de elende; gebaseerd op de boeken; de Bospartizanen en De 66 dagen van Baarlo.
Ook de boeken zijn zeker de moeite van het lezen waard.
(TV-serie trouwens ook: dicht bij het boek verfilmd, goede acteurs, goed historisch materiaal etc.)

Misschien dat die serie in Nederland op video of Dvd te krijgen is?

Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Mattie schreef:Nou Stijn,
Het verhaal gaat over een verzetsgroep in Noord-Limburg (Nederland) die met het oog al gericht op de oprukkende Geallieerden Duitsers begint gevangen te maken. Als het front echter stel komt te liggen en zij met hun gevangenen achter de Duitse linies zitten, begint de elende; gebaseerd op de boeken; de Bospartizanen en De 66 dagen van Baarlo.
Ook de boeken zijn zeker de moeite van het lezen waard.
(TV-serie trouwens ook: dicht bij het boek verfilmd, goede acteurs, goed historisch materiaal etc.)

Misschien dat die serie in Nederland op video of Dvd te krijgen is?

Mattie. :)
ik kan ook een mail sturen naar de limburgse tv omroep met de vraag of ze het nog eens willen uitzenden ( al hebben jullie daar niet veel aan )

maar misschien weten ze ook of de dvd ergens te krijgen is!
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Dat zou tof zijn Roel,
want ik heb het ooit op video gezien, maar de band is kwijt..... :oops:


Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Tja....., dat zou inderdaad wel mooi zijn, maar ik heb er niet zoveel aan, misschien kan Guido het dan voor mij opnemen, al woont hij nog net in Braband.
Zie je wel trouwens, die serie speelt zich volgens mij inderdaad tijdens de slag om Venlo af!
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Baarlo Stijn, Baarlo......
Neemt het boek "De 66 dagen van Baarlo" er maar bij; de serie is de (aangepaste) verfilming ervan. :wink:
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Dat zei ik, Baarlo :oops:
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Mattie schreef:

Misschien dat die serie in Nederland op video of Dvd te krijgen is?

Mattie. :)
Helaas de video serie is niet te koop in de winkel,een geluk is dat ik hem in mijn plaatselijke bib kan lenen 8) .
Maar mocht er iemand zijn die deze serie origineel op band heeft en er afstand van willen doen,ik neem hem graag over.
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Aha!
Wellicht dat ik hem dan ook via de bibliotheek kan lenen, ik ken iemand met een Nederlandse Bibliotheekkaartje. Zal eens informeren of ze dat daar ook hebben.

Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Als ze hem maar niet vanuit deze bibliotheek bestellen :roll: ,ik wil hem namelijk niet kwijt :P :wink: .

Mvg.
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Heh, heh... :roll:
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Plaats reactie