Zoals enkelen van jullie misschien al weten, heb ik enkele jaren geleden de kans gekregen mee te werken aan een ambitieus film-project. Het is een nederlandse productie en draait om enkele Nederlandse jongens, waarvan één een Volksdeutscher is. Hij heeft een verboden relatie met een joods meisje, en alsof dat nog niet moeilijk genoeg is, moet hij op het hoogtepunt van de oorlog zijn dienstplicht gaan vervullen voor zijn 'vaterland'.
Hier de officieële synopsis:
De miniserie is een zeer ambitieus project van een relatief jonge regisseur en bouwt volledig op vrijwilligers. Een budget is zo goed als geheel afwezig, dus inzet en toewijding van de vrijwilligers is van het grootste belang.De éénzame 85-jarige Barend Westers wordt al ruim zestig jaar geteisterd door nachtmerries en kwade schimmen uit het verleden. Hij draagt een vreselijk geheim bij zich die hij al die tijd heeft verzwegen voor de buitenwereld.
Maar als hij op een stormachtige nacht opnieuw wordt belaagd door de schimmen, speelt nog één keer het fatale verhaal voor zijn ogen af. Het brengt hem terug naar de zomer van 1942. Twee jonge mensen, de Nederlandse volksduitser Hans Hallerbach en de Joodse Vera Weinberg, spelen al twee jaar lang een gevaarlijk spel om hun verboden liefde in stand te houden.
Beide families proberen de relatie te stoppen. Maar als de Duitsers die zomer de deportatie van alle Nederlandse joden in gang zet, komt het gevaar steeds dichterbij.
Als Hans ook nog wordt opgeroepen om de Duitse dienstplicht te vervullen en Vera's familie wordt bedreigd, krijgt het spel een steeds grimmiger karakter...
De mini-serie speelt zich voor een groot deel af aan het Oostfront, waar Hans Hallerbach moet vechten voor zijn leven. Er zijn veel mensen bereid gevonden aan dit project mee te doen; Kübelwagens, geweren, karabijnen, machinegeweren, vrachtwagens, zelfs een T-34 werden beschikbaar gesteld. Echter, hoe meer mensen mee kunnen doen, hoe beter.
Vandaar ook mijn vraag aan jullie:
Virogo (het productie-bedrijf) is weer hard op zoek naar figuranten (soldaten). Ik wil jullie de unieke kans bieden mee te doen aan dit geweldige project. Aanstaande zaterdag is er weer een draaidag. Wie van jullie is bereid mee te doen?
Om de film zo realistisch mogelijk te maken zijn alle accesoires meer dan welkom. Dus:
- Wil je meespelen in een nederlandse productie?
- Ben je bereid (een deel van) je verzameling mee te nemen?
- Ben je 18 jaar of ouder (om mee te spelen)?
Dan zou ik graag z.s.m van jullie horen hoe of wat. Ben je jonger dan 18 jaar maar wil je wel (een deel van) je verzameling beschikbaar stellen en gewoon een unieke beleving op zo'n draaidag hebben, dan kun je gewoon meedoen!
Mensen, nogmaals, deze productie staat of valt met de inzet van vrijwilligers (niet betaald dus). Ik weet zeker dat velen van jullie deze ervaring niet willen missen, dus: ben je beschikbaar, laat het me weten!
Om een beeld te krijgen van het project, ga naar http://www.inhetvuurvandestorm.nl
Hopelijk tot hoors/lees!
(voor vragen: post ze hier of bel me op 06-45386568)
Strafbatallion-inspectie