Echte Edelweiss schouderinsigne?

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Echte Edelweiss schouderinsigne?

Bericht door Peter M »

Wat is jullie oordeel over deze edelweiss:

http://members.lycos.nl/moelanspeter/edelweiss%201.jpg

http://members.lycos.nl/moelanspeter/edelweiss%202.jpg

Ik heb hem als repro gekocht voor 5EUR, maar op het Third reich forum werd eenzelfde, ook in zo'n nieuwstaat, als echt bestempeld en ik wou maar even checken, je weet nooit :)
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

IK heb er inderdaad ook gezien in dezelfde staat die als echt bestempeld werden, maar ik heb er geen verstand van, heb er nog nooit eentje in mijn hand gehad, hoe reageert hij op blacklight?
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Nog niet met blacklight getest, ik denk dat ik maar eens zo'n sleutelahengertje ga kopen.
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Lijkt me een repro, de staat is een beetje té mooi om origineel te zijn. De witte stof is zelfs nog niet vergeeld, vuil of uitgerafeld. En dat na 60 jaar. Maar langs de andere kant, ik heb hier ook enkele Abzeichen liggen, in precies dezelfde staat of nog beter, en die zijn gegarandered origineel, een vriend uit Beieren gaf er me een paar die rechtstreeks uit een oude voorraad kwamen. Wat Roel voorstelt lijkt me de enige manier om uitsluitsel te verkrijgen ...
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

hoe reageert hij op blacklight?
Huh kan iemand mij dit uitleggen?
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Inderdaad Thomas, mij leken de kleuren ook nog véél te goed.

http://www.thirdreichforum.com/viewtopi ... sc&start=0
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

http://www.militaria.nl
Blacklight-Tester: slechts 5 euro
(U.V. tester)

Slechts ca. 6 cm lang, ring voor aan sleutelbos, dus makkelijk mee te nemen! Incl. 4 reserve batterijtjes.

Voorkom domme aankopen door vooraf een item te testen middels ultraviolet licht

(ook wel “black light” genoemd).

Uiteraard dient de test in een donkere ruimte plaats te vinden i.v.m. de geringe lichtopbrengst van het lampje.

Enkele voorbeelden:

Kranten, documenten, posters etc.

Oud papier bevat geen bleekmakers, dus papier, geproduceerd tot en met 1945 mag niet fel oplichten onder U.V.-licht.

(Tip: leg er papier, bijv. gedateerde krant of tijdschrift, naast waarvan je zeker weet dat het uiterlijk 1945 geproduceerd is, je ziet dan direct het verschil met recent/naoorlogs geproduceerd papier)

Textiel
Fel oplichtend garen en textiel is waarschijnlijk tot zeker na-oorlogs.

Let op: Duitsland produceerde al voor/tijdens de oorlog kunststoffen/kunstgarens, echter deze lichten onder U.V.-licht zwak op.

Decal op Kriegsmarine-helm

Adelaar-plaatjes van Derde Rijk Duitse KM-helmen (Kriegsmarine) dient groen op te lichten onder U.V.-licht.

Reparaties porselein (bijv. SS Allach porselein)

Middels U.V.-licht worden reparaties (lijm) zichtbaar op porselein die met het blote oog niet zichtbaar zijn! Gezien de hoge prijzen van SS-Allach porselein zeker de moeite waard om vooraf te testen op gerestaureerde breuken!

N.B. Voorgenoemde voorbeelden zijn grove richtlijnen: indien een item oplicht terwijl dit niet zou mogen, is het reden tot nader onderzoek.

(Een groen oplichtend decal op een KM-helm is uiteraard wel een goed teken)

N.B. 2: Je kan er ook nog papiergeld mee testen (Wanneer de verlichte tekst zichtbaar is, is het echt geld, zoniet, is het vals geld).
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Thnx roel.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Natuurlijk klopt de informatie wel; neem echter in Uw overwegingen mee, dat de goede vervalsers ook hun tegenmaatregelen nemen; nieuw papier nadat het bedrukt is in een badje met thee drenken en laten opdrogen en Uw contolle gaat al niet meer op, op stoffe voorwerpen drenken in koffie met ietsje aarde er doorheen; en voila ge ziet niks meer oplichten,.....maar ge woordt het wel!

Mattie. :)


P.s. voornamelijk met verleningsoorkondes van Duitse medailles wordt deze truc veel toegepast. Controleer dan ook extra en als het papier naar thee of koffie ruikt; laat maar liggen!!!!!!
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Een gas analyse laten doen op dit stukje papier. Kun je er acheter komen wat er allemaal in het papier zit. Zit er veel caffeine in dan heb je grote kans dat het stuk een koffie of thee bad heeft gehad.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Willem ter Haar schreef:Een gas analyse laten doen op dit stukje papier. Kun je er acheter komen wat er allemaal in het papier zit. Zit er veel caffeine in dan heb je grote kans dat het stuk een koffie of thee bad heeft gehad.
dat zou inderdaad bij erg dure stukken papier kunnen, maar dan moet je toch een stukje ervanaf halen, dus beschadigen :?
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

als het is slechtere staat is is het denk ik mogelijk op een klein deel van het blad af te nemen.. want na 60 jaar is het papier ook meestal niet zo geod aan toe..
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Vezel onderzoek is ook geschikt. Ieder serie papier dat gemaakt wordt heeft zijn eigen vezel struktuur. Namaak kun je dus vergelijken met orgineel materiaal.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Maar Willem,
ik mag er toch vanuit gaan dat ge niet geheel Uw scheidkundedoos meeneemt naar ieder beurs om daar te gaan experimenteren met gas etc. of wel? :shock: :shock: :shock:
En net daarom koop ik dus niks op beurzen; ge kunt het niet exact controleren en achteraf komt de handelaar met meer smoesjes dan dat Hans Kazan aan trucskes in zijn mouw heeft zitten om iets niet terug te nemen!
.....en dit edelweiss zou ik niet kopen als echt zijnde.


Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Zou misschien een idee zijn. Een stand waar je je waar kunt laten controleren. Zoals ze nu hebben bij party's waar je je pillen kunt laten controleren.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gesloten