Collectie Veltro

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Peter, de buste was inderdaad van brons. Volgende keer in Rome moet je naar de zondagsmarkt gaan, daar vind je erg veel militaria.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Veltro
Lid

Collectie Veltro VIII

Bericht door Veltro »

Door het gesprek met Peter een foto van drie munten.
Links een munt met de afbeelding van Adolf Hitler met op de andere zijde Deutsches Reich 1889-1945, vervolgens een 100 lire stuk met de afbeelding van een Fascio en ottobre 1922-1923 en op de andere zijde een afbeelding van Mussolini en MCMXLIII (1943), uiterst rechts een 20 lire stuk met een fascio met Italia en een tekst en op de andere zijde Mussolini en MCMXLIII (1943). Deze mooie munten (en gelijk soortige), een slag groter dan de oude rijksdaalders, worden heel vaak aangeboden aan touristen, zijn veel te vinden op markten en komen vaak voor op Ebay. Ze zijn allemaal NEP. Ze worden bij duizenden nog steeds gemaakt en hebben een eigenlijke waarde van 0 euro. Ik heb ze gehad van mijn oom, welke muntenhandelaar is. Hij lacht zich vaak dood om de prijzen etc.

Afbeelding

Vervolgens nog twee historische werken.
Links een boek van G. Ward Price. Hij was correspondent van de Daily Mail en heeft verschillende interviews gehad met Adolf Hitler en Benito Mussolini. Deze zijn verzameld in dit werk: Ik ken deze dictators +/- 1939
Rechts het boek van Emil Ludwig. Ook hij heeft Benito Mussolini enkele malen geinterviewd en deze in boekvorm uitgebracht. Mussolini was uiteindelijk niet al te blij met dit werk, omdat hij te menselijk werd afgebeeld. In de Italiaanse uitgave is daarom wat geknipt...: Mussolini's gesprekken met Emil Ludwig 1932

Afbeelding

Veltro
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 37 keer
Ontvangen: 80 keer

Italiaanse collectie

Bericht door asjemenou »

Mooie verzameling Veltro. Zelf heb ik geen Italiaanse objecten in m'n verzameling maar ik vind het wel erg leuk om zo wat van je verzameling te zien. Is er een bepaalde reden waarom je Italiaanse militaria verzamelt?
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Waarom...dat is een makkelijke vraag maar een moeilijk antwoord Asjemenou! Alleerst de link met het oude Rome in de gebruiken, woorden, symbolen etc. Dan de persoon van Mussolini. Ik denk niet dat er een andere persoon in de geschiedenis is geweest die zo moeilijk te bevatten is. Dan de familie tragedie, met de excecutie van Ciano zijn schoonzoon, het verraad van zijn dochter, de dood van zijn zoon als piloot etc. Dan nog de oorsprong en eerste machtsblok van het Fascisme. Is er ook nog de Flair van de Italianen. Niet te vergeten de intriges van het koninklijke huis en het leger. De schitterende voertuigen, schepen uniformen, mooi voor parades, minder goed voor de strijd. Vervolgens de architectuur.
Samengevat het is net een spannend boek met mytische symbolen, intriges, heldhaftige acties, schitterend materieel eindigend bij een pompstation.
Eigenlijk is het niet in woorden te brengen je voelt ergens iets bij of niet, ik heb het gevoel qua militaria gevonden bij de Italianen.

Veltro
asjemenou
Gegeven: 37 keer
Ontvangen: 80 keer

Verzamelen

Bericht door asjemenou »

Mooi gezegd, ik heb dat met de Russische WOII militaria. Ik verzamel dit omdat het me aantrekt en niet zozeer om de waarde of iets dergelijks. Ook niet omdat ik het communisme zo geweldig vind. Ik verwerp dit systeem eerder. Het is interessant om er over te lezen en het te verzamelen. Het is een beetje verzamelen buiten de platgetreden paden. Hiermee bedoel ik overigens niet dat Amerikaans of Duits saai zou zijn.
De Russische kant wordt vaak wat vergeten, terwijl ze juist een heel groot aandeel hebben gehad in het uiteindelijk verslaan van de Duitsers in WOII. Er hebben trouwens ook Italianen aan het Oostfront gezeten maar dat wist je waarschijnlijk al.
Veltro
Lid

Italianen in Rusland

Bericht door Veltro »

Dat was het Corpo Spedzione Italiana Russia (CSIR) onder leiding van luitenant generaal Messe in 1941. Het waren 62.000 man onderverdeeld in 2 gemotoriseede infanterie divisies (Pasubio en Torino), een gemotoriseerde cavalery divisie (Principe Amadeo Duca d'Aosta) waarvan 2 bereden regimenten en een tank groep. Dit korps was de creme de la creme van wat de Italianen konden bieden. Het korps maakte daarom ook een goede indruk bij de Duitsers. Ze veroverden enkele dorpen en steden in de Oekraine.
Voor het prestige zond Mussolini in 1942 nog 7 divisies naar Rusland en vormde samen met de CSIR het Italiaanse 8ste leger. Deze rukte als onderdeel van Leger Groep B op naar de Don. De Italianen lagen langs de Chir rivier bij Stalingrad toen de Russen operatie Uranus lanceerden waarbij ze de Roemenen van Leger Groep B vernietigden. De Italianen moesten toen over een breder front verdedigen en werden vernietigd door de aantallen van het Russische Vatutin's Zuid-West front en het Voronezh front. De overlevenden werden teruggetrokken naar Italie slechts enkele bleven in Rusland voor anti-partizanen oorlogsvoering.
De verliezen: 85.000 doden, 30.000 gewonden uit 229.000, 1.200 vernietigde kanonnen uit 1.340, 18.200 voertuigen uit 22.000.
Vele historici beweren als dit leger niet uit prestige oogpunt naar Rusland was gegaan maar naar Afrika, dat dan de Italianen Egypte hadden veroverd. Helemaal sneu wordt het dat niet alleen Mussolini hierdoor Egypte niet heeft veroverd maar dat de Italianen en de Roemenen de schuld kregen van het debacle bij Stalingrad. Het Italiaanse leger werd hierdoor definitief als onbetrouwbaar en ongeschikt gezien door de Duitsers.

Ik ben trouwens nog op zoek naar een Italiaanse Russische front badge, maar heb er nog geen 1 gezien voor een goede prijs.

Veltro
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Het volgende uniform is een para van de beroemde Folgore divisie. Deze opzet bestaat uit een officierspet met medische functie, jacket, riem (Amerikaans model), M33 helm, veldfles (Amerikaans model) en veldkijker. Deze set is post-war.

Afbeelding

De volgende foto geeft de verschillen in rangaanduiding met betrekking tot het officierscorps aan. De M.V.S.N. werkte met een balk met een ruiten erboven (hier Capo Manipolo), terwijl het Koninklijk Leger met het traditionele model bleef werken. (hier Kolonel)

Afbeelding

De volgende foto geeft een set van een onderofficier weer met zijn batons

Afbeelding

Dan nog een noodzakelijk stukje uitrusting in een oorlog, verband

Afbeelding

Als laatste voor deze keer nog twee stukjes literatuur. Het eerste werk is geschreven door Benito Mussolini zelf en het gaat over het leven van zijn broer Arnaldo, zijn werken en relatie met hemzelf. Arnaldo stierf onverwachts aan een hartaanval en hiermee verdween een gematigde invloed op Benito Mussolini. Als Arnaldo had blijven leven had de toekomst voor Fascistisch Italie geheel anders uitgepakt: Uit het leven van Arnaldo
Vervolgens een Fascistisch school rapport uit 1935, met vakken als Cultuur van het Fascisme: Opera Balilla, Ministero Educazione Nazionale

Afbeelding

Veltro
Veltro
Lid

Collectie Veltro Duitse bondgenoten

Bericht door Veltro »

In de loop van de tijd kom je weleens wat items tegen voor een prijs dat je ze niet kan laten liggen, of krijg je ze van vrienden/familie.
Ik heb dus enkele Duitse items die ik mooi in mijn Italiaanse verzameling kan integreren.

Allereerst een EK 2 die ik heb gekregen. Het is een nr. 137 gemaakt door J.H. Werner uit Berlijn. Daarnaast een speldje met een hakenkruis. Deze was van een Duitse oud-oom van mij. Waarvan het speldje was, ik heb geen idee.

Afbeelding

Vervolgens een Duits vliegruigherkenningsboekje. Hierin staan beschrijvingen van Duitse, Italiaanse en Britse toestellen. Verder staan er wat algemene aspecten van het vliegen en vliegtuigen vermeld en uitgelegd hoe te reageren als men een vijandelijk vliegtuig waarneemt (burgerbevolking): Deutsche, Italienische, Englische Kriegsflugzeuge. 1940. Rechts het boek welke het leven en verrichtingen van Hermann Goring beschrijft. Goring zag zichzelf als de expert op het gebied van Italiaanse betrekkingen en sprak graag over zijn nauwe contacten met Il Duce en Italo Balbo: Hermann Goring, werk en mensch. 1943

Afbeelding

Dan nog twee werkjes betreffende de marinestrijdkrachten. Het eerste werk is een propagandawerk over de prestaties van de Kriegsmarine voor de belangen van Europa. Van Noorwegen tot Italie is zij paraat: De Duitsche Zeemacht. Het tweede werk is een stuk neutraler en beschrijft de marines van de oorlogvoerende landen en de toenmalige stand van zaken: Oorlogsschepen der Belligerenten 1941

Afbeelding

Als laatste twee items die ik moeilijk kan plaatsen, maar Duits zouden kunnen zijn van para-militaire organisaties.
Links een veldfles en rechts een dolk.

Afbeelding

Veltro
Gesloten