Hallo,
tijdens het weekend hebben wij op de zolder van onze chirolokalen 11 oude veldtelefoons gevonden. allemaal van het type EE8 en TA-3017. Wij vroegen ons af hoe deze werken en hoe deze aan mekaar aangesloten kunnen worden. We hebben ook een grote "bobijn" met electrische draad. Ze zijn echter al jaren vergeten geweest, en van de huidige leidingsploeg weet niemand goed hoe ze werken.
Een andere vraag is wat zo tegenwoordig de marktwaarde is voor deze toestellen. het zou kunnen dat we ze van de hand gaan doen, en graag had ik van u geweten hoeveel dit type van veldtelefoon nog waard is.
alvast bedankt voor de informatie!!!
Hans Stevens
Chiro Karoo Bierbeek
België
prijs veldtelefoons
-
- Lid
-
- Lid
- Contacteer:
Voor mijn veldtelefoon heb ik 30€ betaald, ik denkt dat dat ongeveer de gemiddelde prijs is (30-40€). Rest weet ik niet.
Hangt natuurlijk van de staat af ook ...
Hangt natuurlijk van de staat af ook ...
"Hier liggen hun lijken als zaden in 't zand, hoop op den oogst o vlaanderland"
30th Infantry Division verzamelaar. Altijd geïnteresseerd in voorwerpen uit Belgisch Limburg tijdens de oorlogsjaren.
30th Infantry Division verzamelaar. Altijd geïnteresseerd in voorwerpen uit Belgisch Limburg tijdens de oorlogsjaren.
-
- Lid
- Contacteer:
Chiro is zoiet gelijk de scouts, een jeugdgroepering dat vanal groepsactiviteiten doet zoals op kamp gaan etc ...
"Hier liggen hun lijken als zaden in 't zand, hoop op den oogst o vlaanderland"
-
- Lid
veldtelefoons
Iemand interesse om een veldtelefoon van het type EE8 en TA-3017 te kopen? Laat maar iets weten...
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 38 keer
- Ontvangen: 80 keer
Re: veldtelefoons
De EE8 is een Amerikaansee veldtelefoon. De TA-3017 is Brits al weet ik even niet welk type dit is (houten of metalen kast?). Beide behoren eigenlijk op een centrale aangesloten te worden maar je kunt er ook 2 met elkaar verbinden. De EE8 werkt op een voeding van 2 1,5 Volt. De TA-3017 ook op zoiets.Soldaat007 schreef:Iemand interesse om een veldtelefoon van het type EE8 en TA-3017 te kopen? Laat maar iets weten...
Verbind 2 EE8's met elkaar met een 2 aderig draad. Draai aan de slinger aan de zijkant en bij de andere telefoon rinkelt dan de bel. De slinger is alleen voor oproepen bedoelt en niet voor iets anders. Op de hoorn zit een zg. vlindercontact. Als deze bij beide telefoons wordt gedraaid dan heb je als het goed is contact.
Verbind de TA-3017 op dezelfde manier. Om te spreken moeten op beide telefoons de "connection button" omhoog worden gezet. Knop op de hoorns indrukken en je hebt contact. Zo behoort het te werken. Is dit niet zo dan is er iets mis met één of beide telefoons. Speakers en microfoons kunnen vochtig zijn bijvoorbeeld. Schud maar eens met de (blauwe) speakers dan hoor je als het goed is de koolstof rammelen. Is dit niet zo dan is ie meestal vochtig en zal ie het ook niet mee doen. Succes.