Hulp gevraagd,opinie's van Brief Koning Albert1

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Glenn Janssens
Lid

Hulp gevraagd,opinie's van Brief Koning Albert1

Bericht door Glenn Janssens »

Ik heb hier een "originele" brief van onze Koning Albert I .
Momenteel ben ik bezig met een onderzoek om te zien of de brief degelijk door Albert I is geschreven.
De brief is geschreven op een vrijdag 18-12-14 op een gewoon velletje papier zonder te zijn gehantekend.--->niks ongewoons volgens kenners.
Mijn vraag is wat jullie ervan denken,let gewoon op de schrijfwijze en vergelijk effe de bijgeleverde scans.
De eerste scan is de te onderzoeken brief en de tweede scan is een foto,gemaakt van zijn dagboek (dagboek is geschreven in 1916)
Dus wie zin heeft om mee te helpen,mag hier in deze topic zijn bevindingen doen.
Ik persoonlijk ben 90% ervan overtuigd dat de schrijfwijze op beide scans door dezelfde persoon is geschreven.
Daarbij viel de volgende letters in het oog die dezelfde kenmerken hebben: de letter T schrijft hij regelmatig anders,doch met 2 verschillende vormen (wel,die T vormen vind je op beide foto's).
De letters S D (geen hoofdletters) zijn ook kenmerkend.
Afijn zie zelf en oordeel.
Hoe meer eraan deelnemen (is toch fun ook) hoe meer we tot een conclusie komen,dus graag medewerking. :)

Ok,here we go.
De eerste scan is mijn te onderzoeken brief (of hij origineel is)
Afbeelding

De tweede is een foto uit zijn dagboek (dus origineel)

Afbeelding
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Zoals ik al in een eerder topic zei vind ik het niet aanwezig zijn van wapen op het papier opvallend, dit hoeft echter niet verdacht te zijn!

verder is het misschien mogelijk dat de brief in naam van de koning is geschreven door een hof functionaris??
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Ik vind het geschrift in het dagboek ronder uitkomen, ook ordelijker. Mij lijkt het twijfelachtig dat de koning niet op zijn geschrift zou letten in een brief aan zijn leger. En is het ook niet logischer dat een brief aan 'het leger' in meervoud zouden worden opgesteld om een betere verspreiding onder de manschappen te verzekeren? Ik neem aan dat de koning niet een paar duizend dezelfde brieven zal schrijven, dus waarschijnlijk had hij het laten typen door een ordonnans, zodat de drukker het makkelijker zou kunnen lezen.

Maar anderzijds, misschien is dit wel een soort van klad, dat evengoed neergeschreven kan zijn geweest door een ordonnans terwijl de koning dicteerde. Voor hetzelfde geld is dit natuurlijk een klad geschreven door de koning.
Nu zou er dus onderzoek gedaan moeten worden of er geen strooibiljetten of pamfletten met dezelfde tekst zijn verschenen.
Glenn Janssens
Lid

De brief is volgens "kenners" gewoon een kladwerk.
Dat het geschrift ronder is volgens Peter zou kunnen liggen aan het schrijfgerei (beide geschriften zijn met een andere pen geschreven).
Er ligt ook meer dan een jaar tussen beide scans.
Is nog een beetje gissen.
Adrian.
Mattie
Lid

Bericht door Mattie »

Adrian,

Voor mijn werk moet ik soms ook dergelijke dingen controleren.....vraag maar niet waarom.
Wat mij hierbij opvalt is dat de pen anders aangezet is bij beide stukken. Voorbeeld: op plaatsen waar twee E's achter elkaar staan zijn die in Uw brief los van elkaar geschreven en in het stuk uit het dagboek aaneen vast. Dat wijst op een ander handschrift.
Wat ge in die tijd wel vaker ziet is dat dergelijke brieven om ze te verspreiden, maar er wel een persoonlijk tintje aan te geven niet gekopieerd (gedrukt) werden, maar overgeschreven. Zo kan de tekstuele inhoud best van de hand van de koning komen, maar de brief zelf overgeschreven zijn.
Maar al zou de brief niet door den koning geschreven zijn, is het toch een interessant historisch document!

Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Glenn Janssens
Lid

Thanks Mattie.
Ja, ge hebt daar een punt met die E's e.d.

Adrian. :)
Mattie
Lid

Bericht door Mattie »

Tis niks, 'k moest hier toch zijn! :)

Maar als ge er niet al te veel voor hebt betaald (of nog moet betalen) is het toch een historisch interessant stuk en zeker geen weggegooid geld.

Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Glenn Janssens
Lid

Ik heb dat al jaaaaaaaaaaaaaaaaren liggen.
Heb me er nooit mee beziggehouden tot het deze week ter sprake kwam.
Persoonlijk stond en sta ik er zelf zeer sceptisch tegenover.
Maar ik herinner mij nog dat de vorige eigenaar er zijn schoonmoeder wou voor verwedden dat die brief geschreven was door den Albert.
Ik had toen ook zoiets van "yeah right en ik ben een wo1 duikboot".
Maar kom,ik dacht,laten we het eens naderbij bekijken en wie weet wat voor verassingen er uit de bus konden komen.

Adrian.
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Opvallend in het dagboek vind ik de afwezigheid van hoofdletters aan het begin van de zin,

ik ga heel ff met photoshop aan de slag, ik zal wat veel voorkomende woorden zoals van, het etc onder elkaar zetten uit de twee verschillende stukken, dan kun je een betere vergelijking maken!
Glenn Janssens
Lid

Roel R. schreef:Opvallend in het dagboek vind ik de afwezigheid van hoofdletters aan het begin van de zin,
Klopt.
Dat was ook het eerste wat me opviel.

Adrian.
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Afbeelding

DE De linkse d heeft een streepje in het rondje, de rechtse niet, links is de ruimte in de e dunner.

ZIJN De z rechts is meer opeen gedrukt dan de z links, verder zijn rechts duidelijk twee puntjes op de ij geschreven links een, of een streepje. en links is de n slechts een klein slingertje

HET Rechts is de t anders, het streepje licht veel lager

VAN De aanhechting van de v naar de a ligt rechts hoger, het boogje van de n ligt daar ook hoger, links gaat dat boohje vanuit de onderkant van de eerste streep van de n,

hopelijk kunnen jullie me volgen ;)
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

ik heb niet op de schuinte van letters gelet aangezien de dagboek foto schuin is genomen!
Glenn Janssens
Lid

Prachtig Roel.

Kunnen we dat effe mooi bestuderen. :)
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Wat mij een heel posibele verklaring lijkt is het volgende:

De koning stelt een brief op, en ondertekend die natuurlijk,

Die brief gaat naar het ministerie van oorlog, of naar een afdeling binnen het koninklijk huis,

Daar word de brief een aantal keren overgeschreven, de kopieerders proberen het handschrift van de koning zoveel mogelijk na te bootsen want een koning, die zal wel weten hoe het moet!

de kopieerders hebben echter geen "rechten" om een handtekening te zetten namens de majesteit, misschien is er geen tijd meer om de koning de brieven te laten ondertekenen of er gebeurd hier iets anders, in iedergeval de brieven gaan op weg naar het front!

De originele brief gaat in het archief van het hof, of van de familie!

en jaren later buigen mensen zich er nog over, zelfs in het holst van de nacht!!
Glenn Janssens
Lid

Roel R. schreef: en jaren later buigen mensen zich er nog over, zelfs in het holst van de nacht!!
Life is beautiful isn't it? :)

Adrian.
Plaats reactie